Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Mercedes-Benz EQE 500 SUV 4Matic – Kun maksukykyinen kuljettaja suoristaa nilkkaa, mukavan ajokokemuksen takaa paljastuu kovempi puoli

Sähköinen EQE SUV on luonteeltaan hiljainen ja mukavuudenhaluinen. Valitettavasti hinta on tyypillistä Mersua ja hyvistä lisävarusteista voi joutua maksamaan jopa 40 000 euroa lähtöhinnan päälle.

28.12.2023 | Päivitetty 29.1.2024 | Tuulilasi

Sörnäisten rantatie Helsingissä klo 8.30 syksyisenä aamuna. Edessä häämöttävien tietöiden seurauksena päädyn kiertotielle, joka osoittautuu viimeistelemättömäksi ja hyvin kuoppaiseksi. Edellä liikkuvat autot vatkaavat jokaiseen mahdolliseen suuntaan, joten rupean itsekin valmistautumaan iskareiden mielenosoitukseen. Suurikokoinen EQE on varustettu kääntyvillä takapyörillä, joten yritän parhaani mukaan väistellä miinoja, vain tajutakseni olevani pahasti alakynnessä. Omaksi yllätyksekseni EQE kuitenkin ryömii kuoppien yli kuin niitä ei olisikaan. Tämä hetki antaa esimakua alkavasta koeajoviikosta, ja saksalaisen sähkömöhkäleen parhaista puolista.

Hyvät penkit ja erinomainen ajoasento – toki itsestäänselvyys tämän hintaluokan autossa.
Takapenkillä on reilusti tilaa vaikka kolmelle.

Sähköistyminen on laittanut autonvalmistajat aikaisempaa selvemmin valinnan eteen suorituskyvyn ja mukavuuden välillä. Toisin kuin perinteikkäät saksalaiset kilpailijansa, Mersu on valinnut sähköautojensa kohdalla prioriteetikseen näistä jälkimmäisen. EQE SUV huokuu mukavuutta lähes kaikessa tekemisessään pieniä yksityiskohtia myöten. 10 astetta kääntyvien takapyörien ansiosta kääntöympyrä on vain 10,5 metriä, joten ratin liikkeet on minimoitu. Auton ikkunat ovat ääni- ja lämpökäsiteltyjä, minkä seurauksena matkustajat kuulevat musiikin sävelet Burmesterin hifijärjestelmän kautta kirkkaasti. Jopa suuntavilkun ääni on hiljennetty niin, ettei se häiritse ohjaamon tunnelmaa.

Paras ei irtoa halvalla. Koko kojelaudan kattava Hyperscreen tietää 9 490 euron lisälaskua.

EQE:n kohdalla suorituskyky on vasta toiseksi tärkein asia, muttei missään nimessä unohdettu. Automme EQE 500 -merkintä viittaa malliston tehokkaimpaan versioon – jos siis AMG-malleja ei lasketa mukaan. Nelivetoa vauhdittaa 409 sähköhevosta, ja sataseen singahdetaan 4,9 sekunnissa. Tehon määrä tuntuu numeroita absurdimmalta, kun kiihtyvyys yhdistetään amerikanrautamaiseen pehmeyteen. Comfort-ajotilalla kiihdyttäminen tuntuu siltä kuin omaan kotisohvaan olisi asennettu turbiini.

Ajovalikoista löytyy erilaisia moottoriääniä. Tuomitsevien silmäparien hävittyä valitsen äänivaihtoehdoista villeimmän ja painan kaasua. Ohjaamon täyttää Bugattin W16-moottorin tapainen jylinä, mikä aiheuttaa lievää huvittuneisuutta.

Siististi verhoiltu tavaratila on hyvää perustasoa.

Energian säästämiseksi EQE pyrkii vähentämään mekaanista kitkaa kytkemällä nelivedon pois päältä tilanteissa, joissa sitä ei tarvita. Tämän älykkään automatiikan kerrotaan kasvattavan toimintamatkaa jopa kuudella prosentilla. Kantama on markkinoiden kärkeä, mutta nollan asteen aamu tekee tehtävänsä ja painaa täyteen ladatun sähkömöhkäleen kantaman edellisen päivän 500 kilometristä selvästi alle neljään sataan. Laskevan kantaman ahdistukseen saa kuitenkin helpotusta, jos akun muistaa esilämmittää ennen lähtöä.

Konepellin saa auki ainoastaan huoltohenkilökunta, joten tuulilasinpesuaineet lisätään sille suunnitellusta luukusta auton kyljessä.

Mercedes-benz EQE 500 SUV 4Matic

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho/vääntö 300 kW (408) hv / 858 Nm Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 4,9 s
  • Huippunopeus 210 km/h
  • Akkukapasiteetti 90,6 kWh
  • Lataus ac/dc 22 kW/170 kW
  • Yhd. EU-kulutus 19,4 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 537 km
  • Mitat Pituus 4 863 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 686 mm, akseliväli 3 030 mm, tavaratila 520–1670 l
  • Omamassa 2560 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 99 900 €, mallisto alkaen: 87 300 €
  • Plussaa Mukava kuin kotisohva, ohjaamon teknologia
  • Miinusta Piippaukset, lisävarusteiden hinta

Kenelle?

Mercedes-Benz EQE 500 SUV sopii henkilölle, joka ei halua tyytyä tavanomaiseen autoon. Huipputeknologiaa täynnä oleva ohjaamo tarjoaa kuskille herkkuja toisensa perään.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt