
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic Business – Mainiolla ajettavuudella varustettu sähköinen tilamaasturi, johon mahtuu seitsemän ihmistä tai jopa 1 610 litraa tavaraa
Täyssähköinen Mercedes EQB 350 on kuin oma pieni lapsi. Suurimman osan ajasta auto on aivan ihastuttava, mutta täydellinen sekään ei ole.
Saksalainen markkinointikoneisto on nostanut täyssähköisen EQB 350:n kärkiteemaksi tilat ja niiden helpon käytettävyyden, eikä sovi kiistää, etteivätkö myyntimiehet olisi oikeassa. Takimmainen penkkirivi on vaivaton ottaa käyttöön, jolloin autoon mahtuu seitsemän henkilöä. Pieniä rajoitteita toki on, sillä takimmaisilla paikoilla ei saisi istua kuin maksimissaan 168-senttinen henkilö. Tämä on turvallisuustekijä ja perustuu siihen, ettei matkustajan pää saisi olla katossa kiinni.



Jos kaksi viimeistä istuinta siis ovat lähinnä tilapäismatkustusta varten, keskimmäisellä penkkirivillä viihtyy pidempäänkin. Istuinmukavuus ei ole aivan huippuluokkaa, mutta positiivinen puoli on se, että penkkiä voi liikuttaa pituussuunnassa 140 milliä. Perusmuodossaan 465-litraiseen tavaratilaan saadaan näin 190 litraa lisää kaatamatta penkkejä. Tällöin tietenkin matkustajien jalkatilat jäävät valitettavan huonoiksi.
Erilaisia variaatioita on paljon, kuten kunnon tila-autossa olla pitääkin. Kun kaikki penkit kaadetaan alas, on tavaratilaa peräti 1 610 litraa.

Jos tilankäyttöön liittyvät kompromissit välillä askarruttavat, niin sähköinen voimalinja toimii hienosti – jos unohtaa toimintamatkaan Suomen talvessa liittyvät rajoitteet. EQB 350:ssä on kaksi sähkömoottoria: edessä asynkronisähkömoottori ja takana kestomagneettinen, jatkuvaherätteinen synkronimoottori.
Tällaisessa nelivetomallissa etu- ja taka-akselin välistä tehojakaumaa säädetään ajotilanteen mukaan jopa sata kertaa sekunnissa, ja energiakulutuksen optimoimiseksi käytetään takimmaista moottoria, jos olosuhteet sen vain sallivat.

Ajo-ominaisuuksiltaan sähköinen voimalinja on – kuten olettaa saattaa – suorastaan erinomainen ja varsinkin talvisilla keleillä se osoittaa kyvykkyytensä. Mutta sitten tullaan vähän ikävämpään puoleen, eli kulutukseen. EQB:n WLTP -toimintamatka on 419 kilometriä ja siihen pääseminen 66,5 kWh:n akustolla vaatii huippuolosuhteita ja hyvin maltillista ajamista. Talvipakkasilla, lumisessa kelissä EQB:n toimintamatka jää alle 300 kilometriin, kun ajetaan matka-ajoa nopeusrajoitusten mukaan. Toki Mersun eduksi täytyy sanoa, että Electric Intelligence -navigointijärjestelmä auttaa latauspisteiden haussa ja huolehtii siitä, että akut ovat oikean lämpöisiä, kun päästään piuhan päähän.
Kokonaisvaltainen ajettavuus on ensiluokkaisella tasolla, joten kyseessä on auto, joka tarjoaa todella paljon iloa ja mukavuutta. Siitä ei kuitenkaan päästä mihinkään, että EQB-Mersun akusto saisi olla suurempi.
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic Business
- Moottori 2 x sähkömoottori
- Teho/vääntö 215 kW (292 hv) / 520 Nm
- Voimansiirto Neliveto 0–100 km/h 6,2 s.
- Huippunopeus 160 km/h
- Akkukapasiteetti 66,5 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW (3-vaihe)/100 kW
- Yhd. EU-kulutus 19,1 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 419 g/km
- Mitat Pituus 4 684 mm, leveys 2 020 mm, korkeus 1 701 mm, akseliväli 2 829 mm, tavaratila 465 l
- Omamassa 2 175 kg
- Hinta: koeajettu auto vakiovarustein: 65 150 €, Mallisto alkaen: 58 500 €
- Miinusta: toimintamatka
- Plussaa: ajettavuus, seitsenpaikkaisuus
Kenelle?
Mainiolla ajettavuudella varustettu tilamaasturi, jonne mahtuu 7 ihmistä tai vaihtoehtoisesti paljon tavaraa – kenellepä ei tällainen maistuisi. Latausallergiaa ei tietenkään sovi potea.
