
Mercedes-Benz CLA 250+ AMG Line on aerodynamiikan ja energiatehokkuuden mestariteos, mutta tilojen ahtaus tökkii
Mercedes-Benz CLA 250+ AMG Line tekee vaikutuksen siellä, missä sähköautojen kilpailu nyt ratkaistaan. Aerodynamiikasta, 800 voltin tekniikasta ja pienestä kulutuksesta napsahtaa pisteet. Tuulilasin koeajossa tuli kuitenkin arki vastaan: Takapenkki on ahdas, tavaratilan aukko on pieni ja säätimet vaativat totuttelua.
Koeajo Mercedes-Benz CLA 250+ AMG Line
- Mittarilukema: 2 067 km
- Testimatka: 975 km
- Renkaat: 255/40/R18
- Mittauspäivä: 10.10.2025
- Sää: puoli-pilvinen
- Lämpötila: + 8°C
- Tien pinta: asvaltti, sora
Kaikelle kansalle suunnattuja, kohtuukokoisia ja -hintaisia nykyaikaisia sähköautoja on valmistettu nyt noin 15 vuoden ajan. Sen on henkilöautojen elinkaarissa mitattuna suunnilleen kahden sukupolven mittainen ajanjakso. Sinä aikana sähköautojen akkutekniikka, energiatehokkuus ja toimintamatka ovat kehittyneet koko ajan pätevimmiksi, ja niinpä nyt onkin käsillä eräänlainen kolmas aalto, jossa autojen ominaisuudet ovat taas kerran entistä parempia. Uutuuksia pulpahtelee markkinoille sieltä täältä.
Elämme siis murroskautta. Tilaisuuteen tarttuu myös pioneerivalmistaja Mercedes-Benz, jonka uusi CLA-malli panostaa voimakkaasti sähköautokauteen. CLA (tyyppikoodi C174) on sekin osuvasti mallin kolmas painos. Se jatkaa perusolemukseltaan edeltäjänsä viitoittamalla tiellä. Auto on keskikokoluokan sutjakka sedan, eräänlainen lifestyle-auto heille, jotka eivät tarvitse erityisen paljon tilaa. Ensi vuoden puolella on tulossa myös farmaripainos, eli shooting brake (X174), jonka käytettävyys tavaratilojen osalta on joustavampi.






Suomessa uusi CLA on käytännössä aina täyssähköinen
CLA valmistetaan MMA-perusrakenteelle, ja voi siten olla joko taka-, neli- tai etuvetoinen. Huomattavaa on, että taka- ja nelivedot ovat täyssähköisiä, mutta etuvetoinen versio on täyshybridi. Hybridiä ei kuitenkaan tuoda Suomeen virallisen maahantuontiohjelman puitteissa, vaan kaikki versiot ovat meillä täyssähköisiä.
Tähän suuntaan maailma näyttäisi nyt menevän, sillä Suomessakin kuluvan vuoden syyskuun loppuun mennessä ensirekisteröinneissä sähköautojen osuus oli meillä yli kolmannes, ja ladattavien autojen yhteensä reilusti yli puolet koko potista. Sähkö valtaa jalansijaa.
Korin muodot nojaavat tunnistettavasti edeltäjä-CLA:n suuntaan, ja auton aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota, sillä sen avulla kulutusta saadaan alemmaksi ja toimintamatkaa pidemmäksi. Ilmanvastuskerroin onkin parhaimmillaan erinomaisen alhainen, vain 0,21.
EDU 2.0 ja 800 voltin tekniikka valuvat EQXX:stä kompaktiluokkaan – hinta puristuu alle 50 000 euron
Mercedes-Benz Modular Architecturen eli täyssähköisten MMA-mallien voimalinja, EDU 2.0, on ensimmäinen uuden sukupolven sähköisistä voimansiirroista.
Samaa tekniikkaa tullaan siis käyttämään jatkossa myös muissa sähkö-Mercedeksissä. Se tuo saksalaismerkin aiemmin esitellyn Vision EQXX:n 800 voltin järjestelmän ja piikarbidimuuntimen tekniikan edullisempien, kompaktien autojen luokkaan.
Kehityssuunta on oikea, sillä Eurooppa tuntuu nyt tarvitsevan ennen kaikkea huokeampia sähköautoja. CLA:n lähtöhinta on saatu puristettua nipin napin alle 50 000 euroon, eli nyt myös Mercedes-Benz tekee omalta osaltaan loikkaa kohti ainakin hieman edukkaampia sähköautomalleja.
Faktat
- Mallin perushinta 59 990 euroa
- Testiauton lisävarusteet:
- Digitaaliset lisäpalvelut MBUX (530 €)
- Somiste-elementit (440 €)
- Etuistuinten sähkösäädöt (840 €)
- Multibeam-ajovalot (630 €)
- Ajoavustinpaketti (2 000 €)
- Patagonian punainen (1 330)
- Testiauton hinta 65 760 euroa
- Takuu 2 vuotta
- Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km
- Maahantuoja Veho Oy Ab
- Valmistaja Mercedes-Benz Group
- Valmistuspaikka Rastatt, Saksa
PSM-moottorit ja kaksivaihteinen vaihteisto antavat potkua ja energiatehokasta ajoa
Uudessa CLA:ssa käytetään PSM- eli kestomagneettimoottoreita. Tällainen moottori pystyy tuottamaan hyvän vääntömomentin jo alhaisilla pyörintänopeuksilla, ja näin auton kaksivaihteisesta vaihteistosta saadaan paras hyöty irti.
Takamoottorin teho on 200 kW (272 hv) ja vääntö 335 Nm, 4Matic-nelivetoversioiden etumoottorin teho on 80 kW (109 hv), vääntö 180 Nm. Nelivetomallin kahden moottorin yhteisteho on 260 kW (354 hv) ja vääntö 515 Nm.
Etumoottori toimii vain tarvittaessa ja antaa Mersulle lisäpotkua – ja auton irtikytkentäyksikkö (DCU) voi kytkeä sen irti salamannopeasti, mikä vähentää etuakselin häviöitä 90 prosenttia, kasvattaen jälleen kerran osaltaan energiatehokkuutta. Takamoottori on Mercedes-Benzin suunnittelema ja omaa tuotantoa.
Auton kompakti PSM-sähköyksikkö valmistetaan Untertürkheimissa, missä on kehitetty lukuisia innovatiivisia voimalinjoja vuosien varrella. Tässä tapauksessa roottorin magneetit on asetettu kaksois-V-muotoon, ja staattorin käämitys käyttää ns. venytettyjä keloja. Yhdessä nämä ratkaisut takaavat poikkeuksellisen hiljaisen käynnin.
Lisäksi PSM-moottorin harvinaisten maametallien osuus on huomattavasti alhaisempi kuin edellisissä sukupolvissa. Tehoelektroniikassa on piikarbidimuunnin, joka mahdollistaa erityisen energiatehokkaan käytön.
Kaiken mainitun teknologiavyörytyksen kantimena on mahdollisimman pitkän toimintamatkan saavuttaminen pienen energiankulutuksen myötä. CLA:n takavetoversion WLTP-toimintamatka onkin alan huippua, parhaimmillaan lähes 800 kilometriä, koska WLTP-kulutukset jäävät reiluun 12 kWh:iin sadalla. Nyt alkavat ne kuuluisat – joskin harvinaiset – pitkät matkat Porvoosta poronhoitoalueelle onnistua jo yhden pysähdyksen taktiikalla. Jos kohta kyllä niitä taukojakin tarvitaan, kuka mistäkin syystä.




Mitat
- Pituus 4 723 mm
- Leveys 1 855 mm
- Korkeus 1 468 mm
- Akseliväli 2 790 mm
- Raideleveys – edessä: 1 614 mm – takana: 1 610 mm
- Maavara: 108 mm (kuormattuna)
- Tavaratila 405+101 l
Massat
- Painonjakautuma – edessä: 1 105 kg – takana: 1 460 kg
- Virallinen omamassa: 2 055 kg
- Omamassa 2 055 kg
Suurimmat sallitut massat
- Kokonaismassa: 2 510 kg
- Kattokuorma: 0 kg
- Perävaunu – jarruin: 1 500 kg – jarruitta: 750 kg
Ohjaamossa viimeistely kohdallaan, mutta näkyvyydestä ja käytettävyydestä ei tule täysiä pisteitä
CLA on suhteellisen matala auto, joten sisälle laskeudutaan. Etutilat ovat useimmista nykyautoista tutusti vallan riittävät pitkillekin henkilöille, ja koeajoauton sporttisemmat AMG Line -etuistuimet säätövaroiltaan mainiot. Näkyvyys ulos on kuitenkin eteenpäin hieman rajoittunut, ja kuljettajan istuimen asemoinnin mukaan auton keulaa ei näy juuri lainkaan. Lisäksi leveät B-pilarit ja etuistuinten niskatuet rajoittavat näkymää sivuille huomattavasti.
Ergonomian osalta kuljettajan paikalla ovat asiat hyvin mallillaan, mutta usein tarvittavaa keskikosketusnäyttöä joutuu pidempikätinenkin aavistuksen kurottelemaan. Sisätilojen laadullinen ilme on nykyisten Mercedes-Benzien tasoista, eli tarkasti viimeisteltyä ja moitteetonta. Etuovien kyynärnojien poteroiden verhoilussa olisi kuitenkin voitu käyttää paksummin pehmennystä, ja käytettävyyden kannalta istuinten muistipaikoille voisi olla ovissa fyysiset painikkeet totuttuun, helppokäyttöiseen tapaan.
Takatilat ovat puolestaan huomattavasti ahtaammat, eikä pitkän kuljettajan taakse jää kovinkaan paljon jalkatilaa. Vaikka tilaa onkin edeltäjää enemmän, jatkaa CLA tilojen suhteen samalla linjalla: tiloilla ei todellakaan mässäillä.
Tavaratilan aukko on pieni eikä itse tilakaan ole järin suuri, mutta keulalta löytyy takavetoversiossa kunnon kokoinen frunk, eli etutavaratila, josta CLA saa plussaa. Mikäli kaipaa autoltaan enemmän monikäyttöominaisuuksia, kannattaa odottaa tovi CLA Shooting Braken saapumista.
Yksityiskohdat
Nyt alkavat ne kuuluisat – joskin harvinaiset – pitkät matkat Porvoosta poronhoitoalueelle onnistua jo yhden pysähdyksen taktiikalla. Jos kohta kyllä niitä taukojakin tarvitaan, kuka mistäkin syystä.










CLA on pitkän matkan sähköauto, mutta ei ilman rengasmelua
CLA:ssa käytetään kahta eri akkukokoa. Näistä pienempi akku (nettokapasiteetiltaan 58 kWh) on kahdessa lähtötason CLA 200-versiossa, suurempi kaikissa muissa neljässä vaihtoehdossa. Akku on totuttuun tapaan sijoitettu auton pohjarakenteeseen.
Neljästä moduulista koostuvan litiumionisuurjänniteakun (NMC-kemia) käytettävissä oleva energiasisältö on 85,5 kWh. Moduulit ovat esimerkiksi huoltoa varten erikseen irrotettavissa. Akkujen kennoteknologian kehitys mahdollistaa pienemmän painon ja tilantarpeen verrattuna edeltäviin suurjänniteakkuihin, ja akuston jäähdytys on nyt osa auton lämmönhallintakokonaisuutta. Suurempi akusto painaa aavistuksen alle 500 kiloa, ja sen pikalatauksen maksimiteho on peräti 320 kW.
Jousituksen osalta CLA ei tarjoa mitään maata mullistavaa, vaan tyypilliset, toimiviksi tunnetut komponentit. Etuakselilla ovat perinteiset McPherson-joustintuet, takana iskunvaimentimien ja kierrejousien yhdistelmä. Jousituksen suhteellisen pitkät joustomatkat ja monitukivarsiyhdistelmä luovat pätevät ajo-ominaisuudet monenlaisille ajopinnoille. Molemmilla akseleilla on kallistuksenvakaimet ja auto tuntuu tarttuvan tiehen mutkissa liikoja kallistelematta ja hanakasti; tässä auttaa myös yli kahden tonnin omamassa.
Kokonaisuutena ajotuntuma on jousitustuntuman suhteen topakka, mutta ei umpikova. Ohjaustuntumaan voi valita erilaisia vasteita oman mieltymyksen mukaan. Ajotilat ovat comfort, eco, sport ja individual.
Sileällä asvaltilla CLA on hyvin hiljainen jopa moottoritienopeuksissa, mutta karheammalla päällysteellä rengasmelua voi esiintyä selkeästi kuuluvana. Tähän vaikuttivat osaltaan varmasti myös autoon valikoituneet, hieman vakiota matalaprofiilisemmat Goodyearin renkaat, jotka olivat edessä kokoa 225/45/R18 ja takana 255/40/R18. Mainion aerodynamiikan ansiosta tuulen suhinoista ei tarvitse kärsiä.


Poimintoja varusteista


Koeajossa keskikulutus 16,3 kWh/100 km
Yksi CLA:n energiatehokkuuden kulmakivistä on varsin kehittynyt energian talteenotto. Kuljettaja voi valita mieltymyksensä mukaan neljästä eri rekuperaation tasosta.
Tavanomaisten energiaa hidastuksessa keräävien sähkömoottoreiden lisäksi energian hallintaan liittyy uudenlainen jarrujärjestelmä nimeltään One-Box. Tavanomaisessa jarrutuksessa jarrupolkimella ei olekaan enää mekaanista yhteyttä hydrauliseen jarrujärjestelmään.
Saattaa kuulostaa hieman pelottavalta, mutta mekaaninenkin yhteys on kuitenkin vielä varalla mahdollisen vian varalta. Esimerkiksi kaupunkiliikenteessä liikennevaloihin tultaessa hidastaminen tapahtuu noin kymmentä viimeistä metriä lukuun ottamatta kokonaan sähkömoottoreiden energian talteenottoa hyödyntämällä, ja rekuperointi jatkuu auton pysähtymiseen saakka.
Kehitys siis kehittyy, ja järjestely luo pehmeäntasaisen hidastuvuuden niin energian talteenoton kuin kitkajarrutuksenkin avulla. Brake-by-wire-järjestelmän ydin on yhdistetty ESP- ja ABS-järjestelmien, jarrutehostimen, jarrupääsylinterin, alipainepumpun ja rekuperaation ohjauksen kontrolliyksikkö.
Voi vaikuttaa monimutkaiselta, mutta kuljettaja ei jarruissa mitään erityistä huomaa, vaan jarrutusteho on hyvä ja poljintuntuma luonnollinen. Auton hidastaminen tapahtuu yli 90-prosenttisesti sähkömoottoreita hyödyntäen kaikissa keliolosuhteissa, mahdollistaen johdonmukaisen ja ennakoitavan pysähtymisen sekä energian talteenoton myös ABS-järjestelmän ollessa aktiivinen.
Mitattu kulutus


Eco-tilassa CLA 250+ kuluttaa moottoritienopeudessa tasamaalla vain noin viidestä kymmeneen prosenttia tehovaroistaan. Koeajojaksolla keskikulutukseksi muodostui 16,3 kWh sadalla, vaikka keskinopeus oli runsaan moottoritieajon vuoksi korkea, 72,1 km/h.
Talvellakin täyden latauksen toimintamatkaksi voi siis perusajoilla vallan hyvin odottaa reilua 500 kilometriä. Pikalataustestissä akun varaustaso oli 21 prosenttia, kun suuntasimme 800 voltin suurteholaturille.
Latausteho nousi nopeasti 160 kW:n tuntumaan, ja 25 minuutissa auto vastaanotti kaikkiaan 59 kWh – keskitehoksi tuli siis noin 142 kW tunnissa, mikä on erinomainen tulos. Pitkän matkan tavoitteessaan Mercedes-Benz CLA onnistuu siis mainiosti.
Kommentti
No nyt jysähti! Mercedes-Benz panee parastaan uudessa CLA:ssa, ja vyöryttää samassa paketissa monia teknisiä innovaatioita. Tässä on auto, joka tullaan muistamaan eräänlaisena uuden aikakauden airueena. Kompaktista koostaan huolimatta CLA on iso uutuus.
– Harry Kuurio –






Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa Tuulilasin parhaat palat suoraan sähköpostiisi.
