
Mercedes-AMG – kovaa kisaa
Mercedeksen sporttiosasto ei lepää laakereillaan.
Tekniikan ammattilainen eikä mikään valkokaulustyyppi: Tobias Moers (48) tietää tarkalleen, mistä puhuu. Moers on työskennellyt AMG:llä 20 vuoden ajan, ja hän on johtanut kaikkien autojen kehitystyötä yli puolet tuosta ajasta. Yrityksen nokkamies tuntee firman ja jokaisen mallin perusteellisesti.
Mikä rooli AMG:llä on tulevaisuudessa?
– Aivan selvästi urheilu- ja suorituskykymerkin rooli. Painotamme vielä entistä enemmän osaamistamme ajodynamiikan osa-alueella. Affalterbach on nykyään tärkeä suunnittelutyön toimipaikka, jossa työskentelee noin 700 insinööriä. Kehitämme täällä melkein kaiken itse.
GT osoittaa tämän vaikuttavasti.
– Se on SLS:n tavoin kokonaan itse kehittämämme auto. GT näyttää osaamisemme ja antaa konkreettiset kasvot merkkiprofiilillemme.
Panostatteko tästä syystä jatkossakin etukeskimoottorin konseptiin?
– Kyllä, se on AMG:n urheiluautojen klassinen perusrakenne, joka toimi loistavasti jo SLS:ssä. Keskimoottoriautoja on jo tarpeeksi, joten erotumme GT:n avulla muista. Myös painonjakautuma akselien välillä on hyvin hallussa, ja saamme etumoottorista joissakin kohdin jopa etuja.
Tarjoaako AMG tulevaisuudessa myös hybridi- ja sähkömalleja?
– Totta kai meillä on myös tämänsuuntaisia ajatuksia. Olisi tyhmää jättää hyödyntämättä SLS Electric Drivesta saatuja kokemuksia.
Haastattelu julkaistu aiemmin Tuulilasin numerossa 13/2014.
Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.