
Mercedes-AMG GLE 53 e – Varmajalkainen olemus on parhaimmillaan pitkillä matkoilla – Kaupungissa kookas auto kärsii raamien kankeudesta
Mercedes-AMG:n massiivinen pistokehybridi GLE päivitettiin vielä kerran, vaikka autolla on jo ikää.
Katso video: Mercedes-AMG GLE 53 e 4Matic+
GLE on Mercedes-Benzin eniten myyty SUV-malli. Auton juuret ulottuvat lähes 30 vuoden taa, jolloin M-sarja esiteltiin. Syksystä 2015 alkaen mallisarjan nimeksi tuli GLE, joka viittaa E-kokoluokkaan kuuluvaan SUV-malliin. Nykyinen GLE esiteltiin seitsemän vuotta sitten, eli nyt alkaisi olla jo kokonaan uuden sukupolven vuoro, mutta niin vain autosta nähdäänkin taas vain päivitys. Siinä GLE saa lähinnä uudet valot, puskurit ja ohjauspyörän. Tilanne saa miettimään, mikä on GLE:n tulevaisuus? Kovia kilpailijoita ovat mm. Audi Q8 ja Porsche Cayenne.
Mercedes-Benz GLE:n pistokehybridiversioissa tapahtuu tekniikan osalta eniten. Hinnastossa GLE:stä voi valita dieselin tai plugarin sekä bensiini- että dieselversiona. Lisäksi mukana on kaksi AMG-mallia: kevythybridi ja plugari. Koska kyseessä on kookas Mersu, on kaupoille lähtiessä oltava pinkka kunnossa: vasta noin sadalla tonnilla päästään alkuun. Suomen autoverotuksellisista syistä lataushybrideissä saa lopulta parhaan vastineen rahalleen.
Plugareiden ajoakut ovat tänä päivänä sen kokoisia, että sähköajoa järjestyy ihan mukavasti. Mersun sähköistyminen vaikuttaa myös GLE:n kehittymiseen: ajotuntumasta on tullut kaiken kaikkiaan sähköisempi ja sähköinen toimintamatka on kasvanut vajaaseen 100 kilometriin. Lisäksi uusittu GLE on suunniteltu tuttuun tapaan ajamiseen huonokuntoisilla teillä: varusteena on useita ajoa helpottavia varusteita ja järjestelmiä. Offroad-ajo-ohjelma samoin kuin nopeudeltaan säädettävä alamäkihidastin kuuluvat vakiovarusteisiin.


Ilmajousitus sisältyy puolestaan AMG-versioihin vakiona. Se reagoi tienpinnan epätasaisuuksiin hienostuneesti ja tarjoaa korkeustason säädön myötä mahdollisuuden säätää maavaraa. Ilmajousitukseen sisältyvät jousipalkeet ja mukautuvat heilahduksenvaimentimet, jotka säätyvät automaattisesti kullakin pyörällä ja vieläpä erikseen ulos- ja sisäänjoustovaiheissa. Ajo-ominaisuuksiltaan nelivetoinen GLE tarjoileekin runsaasti hyviä kokemuksia. Jousitustuntuma on samalla sekä topakka että pätevä ilman turhaa kovuutta. GLE on miellyttävän hiljainen myös moottoritienopeuksissa.
Entäpä se kulutus? Ajoimme sähköllä yli 600 kilometrin koeajolla 58 prosenttia matkoista. Bensaa paloi keskimäärin 4,3 litraa ja sähköä kului 25,6 kWh sadalla, kun keskinopeus oli 46 km/h. Auton suorituskykyyn ja kokoon nähden tulos on erinomainen.


Kommentti
Pistokehybridit jakavat mielipiteitä, ja niin oletettavasti tämäkin. Pidentyvät sähköajot, kunnon latausteho (tällä kertaa jopa 60 kW) ja alempi autovero ovat kuitenkin tätä päivää. Maistuu varmasti monelle!
– Harry Kuurio –

Mercedes-AMG GLE 53 e 4Matic+
- Moottori R6, bensiini, lataushybridi
- Iskutilavuus 2999 cm3
- Teho 400 kW (544 hv) Vääntö 750 Nm Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 4,7 s
- Huippunopeus 250 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,3 l/100 km
- CO2-päästöt 29 g/km
- Mitat Pituus 4 924 mm, leveys 1 948 mm, korkeus 1 795 mm, akseliväli 2 995 mm, tavaratila 490 l
- Omamassa 2 800 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 137 508 €, Mallisto alkaen 97 005 €
Kenelle?
Kypsää eksklusiivisuutta, suorituskykyä ja runsaita tiloja tarvitsevalle varteenotettava vaihtoehto, jolla on toki myös hintansa.
Plussaa
Matkustusmukavuus
Hulppea suorituskyky
Miinusta
Korkea omamassa
Takapenkin keskipaikka
