Tuulilasi

Mercedeksen lisäksi myös Audi ja BMW kutsuvat Euro 5 -dieseleitä ohjelmistopäivitykseen

Mercedeksen lisäksi myös Audi ja BMW kutsuvat Euro 5 -dieseleitä ohjelmistopäivitykseen

Mercedeksen mahdollinen päästömanipulointi ja valtava dieseleiden takaisinkutsu on vain jäävuoren huippu. Myös Audi ja BMW ovat ryhtyneet takaisinkutsutoimenpiteisiin Saksassa.
Teksti Max Lange
Kuvat Daimler
Mainos

Mercedes-Benz ilmoitti myöhään eilen illalla kutsuvansa kaikki Euro 5 moottorilla varustetut ja osan Euro 6 moottorilla varustetut dieselautonsa ennakoivasti huoltoon. Autoihin asennetaan uusi päästöjä ohjaava ohjelmisto, jonka kerrotaan laskevan auton typen oksidipäästöjä.

Myös Audi ja BMW ovat ilmoittaneet kutsuvansa huoltoon Saksassa osan Euro 5 -moottorilla varustetuista autoistansa. Saksalaismerkit ilmoittavat maksavansa Mercedeksen tavoin takaisinkutsusta aiheutuvat kustannukset.

Audi ja BMW eivät Mercedeksen tavoin kuitenkaan korjaa kaikkia Euro 5 -dieselautoja, koska pelkkä ohjelmistopäivitys ei olisi kaikkiin automalleihin riittävä. Asiasta kirjoittaa Süddeutsche Zeitung, jolle Audi ja BMW ovat virallisesti vahvistaneet tiedot toimenpiteistä.

Taustalla näissä toimenpiteissä on sekä uhkakuvat uudesta VW:n kaltaisesta päästömanipuloinnista että Saksassa suurkaupunkien keskustoissa voimaantulevat päästörajat. Euro 5 -päästönormin raja-arvo on uusien määräysten myötä liian korkea kaupunkiliikenteeseen. Tällä tavoin Audi, BMW ja Mercedes pyrkivät mahdollistamaan sen, että näillä vanhemmillakin autoilla voisi vielä ajaa kaupungeissa.

Ennakoiva takaisinkutsu on myös autoteollisuuden lobbaava toimenpide, joilla tulevat kaupunkien ajokiellot pystyttäisiin kokonaan estämään. Saksalaiset autonvalmistajat eivät halua, että dieselmoottorien myynti kääntyisi voimakkaasti laskuun. 

Süddeutsche Zeitungin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan pelkkä ohjelmistollinen toimenpide ei ole riittävä, jotta vanhojen Euro 5 -dieseleiden päästöt laskisivat lähelle Euro 6 -arvoa. Ohjelmistomuokkaus pystyisi parhaimmillaan puolittamaan autojen päästöt.

Julkaistu: 19.7.2017