
Mercedekseltä uusi pippurinen AMG A 35 4Matic -malli – tehoa peräti 300 hv
Mercedes-AMG esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden AMG-aloitusmallin. Uusi Mercedes-AMG A 35 4Matic on kehitetty alusta lähtien yhdessä uuden A-sarjan kanssa ja yhtä aikaa myöhemmin esiteltävän A 45 4Maticin kanssa.
Uusi nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa 225 kW (306 hv)
AMG-perheen tulokkaan 2-litrainen uusi turbomoottori perustuu A-sarjan nelisylinteriseen M 260 -moottoriin. Suorituskyvyssä huomion kiinnittävät välitön kaasuvaste, 400 Nm:n vääntömomentti jo 3 000 r/min alkaen sekä sporttinen äänimaailma.
Tehoa moottori kehittää kaksikanavaisen twin-scroll -turboahtimen avulla 225 kW (306 hv). Moottorissa hyödynnetään myös muuttuvaa Camtronic-venttiilienajoitusta, moottorin jäähdytysnesteen ja öljykierron älykästä lämmönhallintaa, polttoaineen annosteluun tarkkoja piezo-suuttimia sekä useita moottorin sisäisiä kitkoja vähentäviä rakenteita. Esimerkkinä näistä toimenpiteistä on Mercedes-Benzin patentoima Conicshape®-prosessi, joka tunnetaan myös sylinteriseinämien "trumpettihoonauksena": kun sylinteriseinämiä hoonataan, seinämän muotoa laajennetaan hiukan alaspäin mentäessä, jolloin kitka männänhelmassa vähenee pienentäen kulumista ja samalla polttonesteen kulutusta.
AMG-vaihteisto ja -nelivetoratkaisu takaavat esimerkilliset ajo-ominaisuudet
Mercedes-AMG A 35 4Maticin voimansiirrossa hyödynnetään AMG Speedshift DCT 7G -kaksoiskytkinvaihteistoa, jonka välitykset on hiottu takaamaan väkevät kiihdytykset kaikilla nopeusalueilla. Race-Start-toiminto on vakiovaruste, ja kaikissa ajomoodeissa automaatti voidaan ohittaa ja vaihteita valita ohjauspyörän M-siivekkeillä (Manual).

Elektronisesti ohjautuva AMG Performance 4Matic -neliveto säätää vääntömomentin jaon akseleiden välillä reaaliajassa perustuen vallitsevaan kitkaan ja kuljettajan ajotapaan. Tasaisesti hyväpintaisella tiellä suoraan ajettaessa käytössä on etuvetopainotus. Olosuhteiden muuttuessa haastavimmiksi vetosuhde vaihtuu tarvittaessa aina 50:50-jakoon saakka etu- ja taka-akselin välillä. Voimanjaosta akselien välillä vastaa taka-akselin yhteyteen sijoitettu, sähköisesti ohjattu monilevykytkin.

Käytössä on viisi AMG Dynamic Select -ajotilaa: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ sekä Individual.
Niin kauan kuin ESP on aktivoitu, nelivetojärjestelmä pysyy Comfort-moodissa. Kun kuljettaja painaa ESP Sport Handling – tai ESP Off -kytkintä, käyttöön valikoituu Sport-tila. Uusi jääolosuhteissa kehitetty Slippery-tila sopii nimensä mukaisesti liukkaisiin oloihin, joissa pito on rajoitettu.
AMG RIDE CONTROL -jousitus
AMG RIDE CONTROL-jousitus on suoraa sukua uuden Mercedes-Benz A-sarjan jousitukselle. Edessä käytetään McPherson- joustintukia yhdistettyinä kevyisiin alumiinisiin tukivarsiin. Parhaan mahdollisen ajonautinnon ja – suorituksen takaamiseksi etujousituksen geometria on suunniteltu tarjoamaan lineaarinen vaste ohjaukseen ja sitä kautta suora palaute kuljettajalle.
Takajousitus on rakenteeltaan nelitukivartinen Multi-Link. Taka-akseli on kiinnitetty alumiiniseen apurunkoon, joka on asetettu korirakenteesta irti vahvojen kumityynyjen avulla – näin värinät ja äänet välittyvät mahdollisimman vähäisessä määrin alustasta koriin. Alumiinin osuus alustan komponenttien materiaalina on kaiken kaikkiaan yksi tämän autoluokan suurimpia.
Virtuaalinen kisainsinööri AMG Track Pace hyppää mukaan hiomaan ajotaitoja
Valinnaisvarusteena autoon saa AMG Track Pace -telemetrialiittymän eli virtuaalisen kisainsinöörin rata-ajojen tueksi. Toiminto on osa auton MBUX-käyttöliittymää ja tallentaa yli 80 auton ominaisarvoa kuten nopeus- ja kiihdytystietoja. Ajotiedot ilmestyvät näytöille korostettuna punaisella tai vihreällä sen mukaan, miten kuljettaja ajaa verrattuna aikaisempiin tuloksiinsa. Tietojen tallennusta ja niistä tehtyjä analyysejä voi hyödyntää oman ajotaidon kehittämisessä. Palveluun on jo valmiiksi talletettu perustiedot ja -speksit kuuluisimmista moottoriradoista kuten Nürburgringistä ja Spa Francorchampsista, ja muidenkin ratojen tiedot voidaan vastaavasti syöttää järjestelmään.

Mercedes-AMG A 35 4Maticin sisustan AMG-tasoinen viimeistelyssä erottuvat mustat Artico-tekonahka/Dinamica-mikrokuituverhoillut istuimet punaisilla tikkauksilla sekä punaiset turvavyöt. A-sarjan AMG-versiossa MBUX-käyttöliittymä korvaa kokonaan entisen Comand-käyttöjärjestelmän ja luo yhä tiiviimmän yhteyden auton, kuljettajan ja matkustajien välille. Eri toimintojen ääniohjaus aktivoidaan tuttuun tapaan ”Hey Mercedes” -komennolla.
Ensiesittely Pariisin autonäyttelyssä 2.10 alkaen, ensimmäiset autot Suomeen ensi keväänä. Hinnasto julkaistaan syksyn aikana.
Mercedes-AMG A 35 4Matic
- Moottori: 2.0 R4 turbo
- Iskutilavuus: 1991 cm3
- Teho: 225 kW (306 hv)/5800–6100 rpm
- Vääntö: 400 Nm/3000–4000 rpm
- Voimalinja: AMG Performance 4Matic
- Vaihteisto: AMG Speedshift DCT 7G
- Yhd. kulutus: 7,3–7,4 l/100 km
- CO2-päästöt: 167–169 g/km
- Kiihtyvyys 0-100 km/h: 4,7 s.
- Huippunopeus: 250 km (raj.)