Mazda MX-5 – Kova hinta kesäautosta, mutta jos rahaa riittää...
Käytetyn koeajo
Mazda MX-5 – Kova hinta kesäautosta, mutta jos rahaa riittää...
Nyt ajetaan avoautolla ja muistellaan mennyttä suvea.
2Kommenttia
Julkaistu 5.1.2023
Tuulilasi

Kesä oli kääntymässä lopuilleen, mutta emme oikein halunneet tunnustaa tosiasioita. Niinpä pyörimme netissä ja katselimme myynnissä olevia avoautoja. Mazdan MX-5 -mallia oli tarjolla lavealla skaalalla. Nälkä kasvoi syödessä, ja niinpä päätimme katsella vähän ajettuja, kalliimman pään yksilöitä. LänsiAutossa oli myynnissä kaksi poikkeuksellisen siistiä Masaa: yksi musta ja toinen valkoinen. Valkoinen on Mazdan kotisaarella Japanissa kulttiväri, ja niinpä päädyimme Lumikkiin.

Tilaa ei ole liikaa. 190-senttistä kuskia voi alkaa ahdistaa. Paitsi päälaelta.

Auto oli vuodelta 2019, ja sen mittarissa oli vain 13 000 km. Hinta ei ollut halpa, sillä lapussa luki 28 800 euroa. Uusi vastaava auto maksaa kuitenkin 37 000 euroa, joten mahdollisuus lähes kymppitonnin säästöön oli olemassa. Jo ensivilkaisulla kävi ilmi, että tämä pieni kaunotar oli aivan uudenveroisessa kunnossa. Maalipinta oli virheetön, samoin sisustus. Konehuone oli niin puhdas, että sitä olisi voinut käyttää ruokapöytänä.

MX-5 on niin piukea laite, että sen ohjaimiin käyminen vaatii aikamoista akrobatiaa. Onneksi minulla oli aiempaa kokemusta asiasta, joten työnsin pään ovesta sisään, ja laskin katon alas. Toimenpide on poikkeuksellisen helppo, sillä rätin lukitus on hoidettu näppärästi yhdellä salvalla. Kun katto on alhaalla, Mazdan kyytiin on helppo astua. Elokuun aurinko paistoi kuumasti, joten nyt oli aika nautiskella.

MX-5 on todellinen ajajan auto. Se painaa vain reilun tonnin, joten 132 hevosvoimallakin päästään iloiseen laukkaan. Mikä parasta, moottori ei ole nykysuuntauksen mukainen alhaalta vääntävä turbo, vaan iloisesti laulava vapari. Tehoa tulee kierrosten noustessa tasaisesti lisää. Viiden tonnin paikkeilla meno on jo rapsakkaa, mutta jos tietä riittää, kannattaa 1,5-litraista nelikkoa kierrättää aina seitsemään tonniin saakka. Koneen laulattaminen on palkitsevaa, sillä se on erittäin kierrosherkkä. Vaihdekeppi törröttää suoraan vaihteistossa, ja sen liikuttelu on parasta mahdollista huvia: tuntuma laatikkoon on erittäin tarkka.

Ohjaamo on konstailemattoman tyylikäs.
Nahkakuulasta kiinni ja vaihteita latomaan: laatikko on ihanan tarkka ja mekaaninen tunnelmaltaan.

Kun nyt kehumaan on ruvettu, niin jatketaan: Mazda on todella makea ajettava. Ohjaus on nopea ja piiruntarkka. Takavetoisella pikkusportilla voi ajaa ihan pokkana peräluistossa, jos tuollainen hulluttelu sattuu miellyttämään.

Hippunen realismia väliin: MX-5 on käytännössä pelkkä kesäauto. Rättikattoinen takavetosähikäinen on Suomen talvessa mahdollisimman epäkäytännöllinen laite. Britit ajavat avokkaillaan ympäri vuoden, mutta sumujen saarella ei ole koskaan niin kylmää ja lumista kuin Suomessa.

28 800 euroa on kesäautosta kova pyynti, mutta jos minulla olisi sopivasti rahaa päällä, ostaisin tämän Mazdan sen kummemmin harkitsematta. On se vaan niin kiehtova kapistus.

Mazda Mx-5 vm. 2019 Skyactiv-G Premium Sport

  • Moottori Rivi-4, bensiini
  • Iskutilavuus 1 496 cm3
  • Teho 97 kW (132 hv)
  • Voimansiirto Takaveto, 6-v. manuaali
  • 0−100 km/h 8,3 s
  • Huippunopeus 204 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 6,3 l/100 km
  • CO2-päästöt 142 g/km
  • Mitat Pituus 3 915 mm, leveys 1 735 mm, korkeus 1 225 mm
  • Omamassa 1 076 kg
  • Hinta elokuussa 2022 28 800 € LänsiAuto, Espoo

Kenelle?

MX-5 on erikoistapaus. Kesällä autoa lainaan pummaavia voi olla jonoksi asti, mutta talvella tämä Mazda on suunnattoman epäkäytännöllinen.

Kierroslukumittarin koko, sijoitus ja punaisen alueen raja kertovat, että MX-5 on aito urheiluauto.
Mazda Mx-5 vm. 2019 Skyactiv-G Premium Sport

Pieni on kaunista

Mazda iski todelliseen kultasuoneen, kun se esitteli MX-5 -mallinsa vuonna 1989. Auton konsepti oli kopioitu suoraan brittien pikkuavokkaista, joita myytiin 1960-lvulla valtavia määriä ympäri maailman: pituutta alle neljä metriä, takaveto, rättikatto ja kaksi paikkaa ohjaamossa. Vain harvoista autoista voi käyttää termiä ”Legenda jo eläessään”. MX-5 ansaitsee tämän arvon ilman muuta. Näin ollen se painii samassa sarjassa kuin vaikkapa Porsche 911.

Reilun 30 vuoden elinkaarensa aikana MX-5 on uudistunut monta kertaa, mutta auton perusidea on säilynyt ennallaan. Olennaisinta on se, että autoa ei ole lähdetty paisuttamaan eikä turvottamaan. Minimalistinen ideologia synnyttää auton, jolla on hauska ajaa sekä hiljaa että kovaa.

Kuten sanottu, Britit rakensivat samalla idealla lukuisia avosportteja. MG ylsi kovimpiin myyntilukuihin, mutta puhtaimman suorituksen löi pöytään Lotus Elanillaan. Ihan pokkana voisi todeta, että MX-5 on eräänlainen nykyajan Elan. Mainittakoon, että USA:ssa MX-5 tunnetaan nimellä Miata.

Jos MX-5 kiinnostaa, vähän vanhemman yksilön voi hakea Saksasta. Tarjontaa on niin paljon, että jo 10 000 eurolla saattaa saada asiallisen pelin.

2 kommenttia