
Mazda CX-60 – Harvinaista herkkua tänä päivänä on 3,3 litran dieselmoottori – Uusi Mazda on vanttera voimapussi
Diesel on painettu marginaaliin, mutta sielläkin on elämää. Mazdan uutuuspata on rohkea veto. Päästöiltään puhdas, vähän kuluttava diesel voi olla jollekin aidosti juuri se oikea vaihtoehto.
Mazdan uuden CX-60:n keulalle saadaan niin pistokehybridi- kuin dieseltekniikkaakin. Viime mainitun, eli viimeisimmän sukupolven e-Skyactiv D -kevythybridipata on siitä erityinen voimanlähde, että se on kokonaan uutta suunnittelua. Tällaisia uutuuksia ei nykyaikoina juurikaan tavata, kun diesel on Euroopassa demonisoitu lähes henkitoreisiinsa.
Joten miltä kuulostaisi tyypiltään vanhaa kantaa edustava, vanttera 3,3-litrainen suora kutonen? Hyvältäpä tietenkin, koska uutuudessa on uudentyyppinen männän laen muotoilu, jossa on kahden munanpuolikkaan muotoinen palotilaratkaisu. Teknisen innovaation myötä polttoaineseoksesta saadaan entistäkin laihempi. Kulutus ja päästöt laskevat edelleen.


Hinnoittelun osalta CX-60 asemoituu väkisinkin premiumiin. Vaikka Mazdan brändi ei premiumia välttämättä olisikaan, yksittäinen malli voi sitä olla. Koeajoyksilöön oli ruksattu lähemmäs neljän tonnin Convenience & Sound – paketti, yli kahden tonnin Driver Assistance -paketti ja yli tonnin premium metalliväri. Näillä herkuilla höystettynä Mazda CX-60:n mallinimen pitäisi olla ennemminkin CX-70.
Sisälle CX-60:een siirtyminen ei petä auton hintatason lähtökohtaisesti asettamia odotuksia. Esimerkiksi kasvojen tunnistukseen perustuva kuljettajan personointijärjestelmä on ehtaa premiumia. Se ehdottaa kuljettajan pituuden perusteella ohjauspyörän, istuimen, tuulilasinäytön ja peilien asennot. Näitä voi luonnollisesti muokata mielensä mukaan, ja kuljettajaprofiileja voi tallentaa kuusi. Ajoasennon lisäksi auto muistaa yli 250 asetusta turvallisuusasetuksista ilmastoinnin säätöihin.


Dieselistä on saatavilla kaksi tehoversiota, 200- ja 254-heppaiset. Ensin mainittu on aina takavetoinen, koeajomme versio oli jälkimmäinen, nelivetoinen auto. Lisähintaa nelivetoversiolle kertyy vajaat kuusi tuhatta euroa. Normaalitilanteissa CX-60 on 90-prosenttisesti takavetoinen, mutta tarvittaessa voimasta jaetaan enimmällään puolet myös eteen.
CX-60:een kehitetty uusi kahdeksanvaihteinen ja oppiva automaatti toimii jouheasti. Vaihteistossa on kaksi kytkintä, mutta se ei ole kaksoiskytkinvaihteisto. Ensimmäinen kytkin on polttomoottorin ja kevythybridi-sähkömoottorin välillä, toinen sähkömoottorin ja vaihteiston välillä.
Kookkaan moottorin käyntiääni on dieselille tyypillinen. Perusajossa käyntiääntä ei kuitenkaan kuule lainkaan sisälle, ja auto on muutenkin hiljainen. Suhinoita tai muita hälyääniä on turha yrittää kuunnella. Auto kulutti koeajojakson aikana 5,9 – 6,5 litraa sadalla, mitä voi pitää tämän kokoluokan pelille hyvänä suorituksena.
Auto on siisti ajettava. Kuljettajalle välittyy etupyöriltä tarkka kuva kulkusuunnasta, ja ohjaustuntuma on jämäkän neutraali. Pitkillä suorilla CX-60 kulkee tasaisen vakaasti ja auton hallittavuus on helppoa.

Mazda CX-60 M Hybrid 3.3 e-Skyactiv D 8AT Homura
- Moottori Rivi-6, diesel
- Iskutilavuus 3 283 cm3
- Teho 187 kW (254 hv) / 3 750 r/min
- Vääntö 550 Nm / 1 500–2 400 r/min
- Voimansiirto Neliveto, 8-port. automaatti
- 0−100 km/h 7,4 s
- Huippunopeus 219 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,2 l/100 km
- CO2-päästöt 138 g/km
- Mitat Pituus 4 745 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 680 mm, akseliväli 2 870 mm, tavaratila 570 l, tankki 58 l
- Omamassa 1 959 kg
- Plussaa Maltillinen kulutus, laadukas yleisilme
- Miinusta Pintakova jousitus, etuistuinten niukka sivuttaistuki
- Koeajettu auto vakiovarustein 65 970 €, mallisto alkaen: 54 990 €
Kenelle?
Kyvykästä vetojuhtaa tarvitsevalle pitkän matkan taittajalle CX-60 -diesel on mielenkiintoinen uutuus. Edullinenhan auto ei ole, mutta omassa verrokkiryhmässään CX-60 pärjää mainiosti.
