Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Mazda CX-5 – Mazdan suosituin malli tarjoaa nyt parantunutta taloudellisuutta

Tämän taloudellisen kevythybridin laatu ei ehkä näy päälle päin. Sen vahvuudet löytyvät varustelusta ja ajo-ominaisuuksista.

18.1.2024 | Päivitetty 22.1.2024 | Tuulilasi

Automaailman trendeissä usein valtavirrasta poikkeava Mazda on uudistanut hiljattain erittäin tärkeän CX-5:n ulkoista olemusta ja tekniikkaa. Euroopassa yli neljännes Mazdan myynnistä on juurikin tätä keskikokoluokan CX-5 -mallia. Autoluokka on erittäin kilpailtu myös meillä, ja Mazdan rooliksi on Suomessa muodostunut vuosien saatossa olla eräänlainen vaihtoehtomerkki tavallisempien suosikkien puristuksessa. Mazda pitää ehkä ensin löytää, mutta sen tehtyään voi tässä aidossa japanilaisessa nauttia hyvistä perusominaisuuksista.

Toissa vuonna CX-5:een luotiin pieniä ulkonäköuudistuksia, ja nyt sen voimanlähteiksi on saatu uudet vapaasti hengittävät kevythybridit, joissa on 24 voltin järjestelmä avustamassa polttomoottoria. Ei siis turboa tai lataushyb­ridiä, vaan perinteistä bensamoottoriosaamista kevyin nykymaustein, jossa sähkö tulee joko 2,0- tai 2,5-litraisen bensiinimoottorin avuksi. Hybridijärjestelmässä on kapasiteetiltaan pieni 24 voltin litiumioniakku, jota ladataan jarrutusenergialla.

Mazda CX-5:n etuistuimet ovat lievä pettymys. Istuinosa on laimeasti muotoiltu, eikä selkänoja tarjoa juurikaan sivuttaistukea. Ristiselän tuen säätö on vaatimaton.
Etuistuimet ovat lievä pettymys. Istuinosa on laimeasti muotoiltu, eikä selkänoja tarjoa juurikaan sivuttaistukea. Ristiselän tuen säätö on vaatimaton.
Mazda CX-5:n takaovet avautuvat todella laajasti, mikä helpottaa takaistuimelle pääsyä. Takaistuin on matala.
Takaovet avautuvat todella laajasti, mikä helpottaa takaistuimelle pääsyä. Takaistuin on matala.

Koeajoon otimme suuremman moottorin edullisemman etuvetoversion, sillä nelivedon lisähinta on tuntuvat viitisen tuhatta euroa. Suuremman moottorin parina on aina 6-portainen automaatti, mutta myös manuaaliboksi sisältyy valikoimaan pienemmän moottorin yhteydessä. Manuaalin saa jopa nelivedon parina, mikä on tänä päivänä harvinaista.

Kaikissa uusissa M Hybrid e-Skyactiv G -moottoreissa on sähköavusteisuuden lisäksi sylinterien lepuutusjärjestelmä. Yhdistetty kulutus on tietenkin pienentynyt, ja hiilidioksidipäästöt ovat nyt keskimäärin 9 grammaa pienemmät kuin aiemmin. Osansa pienempään kulutukseen on edelleen kehitetyllä automaattivaihteistolla, jonka vaihtamisohjelmaa on optimoitu. Lisäksi se antaa aiempaa paremman tuntuman moottorin toimintaan.

Auton virallinen WLTP-keskikulutus on 7,2 litraa sadalla, ja koeajolla saavutimme, kuinka ollakaan, juuri saman lukeman noin 800 kilometrin matkalla. Se, että viralliseen kulutukseen on mahdollista päästä myös käytännössä, on hyvä asia, mutta se että kulutus on tällä korkeahkolla tasolla, on huonompi uutinen. Yli seitsemän litran keskikulutus on tänä päivänä yksinkertaisesti liikaa.

Mazda CX-5:n ohjaamo on selkeäpiirteinen, ja monille toiminnoille on fyysinen painike. Hyvä!
CX-5:n ohjaamo on selkeäpiirteinen, ja monille toiminnoille on fyysinen painike. Hyvä!
Mazda CX-5:n analoginen viisarimittaristo on tänä päivänä raikas tuulahdus vanhoilta hyviltä ajoilta. Perinteisen selkeää ja toimivaa.
Analoginen viisarimittaristo on tänä päivänä raikas tuulahdus vanhoilta hyviltä ajoilta. Perinteisen selkeää ja toimivaa.

Mazda CX-5:ssä panostetaan auton ikääntyessä kattavampaan varusteluun, joka on jo lähtötasolla houkuttava. Varustetasoja on nyt peräti viisi: Centre-line, Newground, Exclusive-line, Homura ja Takumi.

Ajamamme Exclusive-line on uusi, ja sisältää alempien varustetasojen lisäksi muun muassa BOSE-audiojärjestelmän, mukautuvan tasanopeudensäätimen sekä ohjauspyörälle tuodut vaihdevalitsimet.

Comfort-paketti lisää varusteluun vielä valkoisen tai mustan nahkasisustuksen sekä sähkösäätöisten etuistuinten viilennystoiminnon ja erinomaisen HUD-tuulilasinäytön.

Kommentti

Mazda jatkaa omilla linjoillaan, joissa asioita tehdään välillä muusta tarjonnasta poiketen. CX-5:n uudistukset eivät tosin ole räväköitä, vaan autossa keskitytään perusasioiden hyvään haltuunottoon ja helppoon käytettävyyteen.

– Harry Kuurio –

Mazda CX-5:n hyvänkokoinen kontti on 541-litrainen. Takaistuimen selkänoja on jaettu kolmeen osaan.
Hyvänkokoinen kontti on 541-litrainen. Takaistuimen selkänoja on jaettu kolmeen osaan.

Mazda CX-5 M Hybrid 2.5 e-Skyactiv G Exclusive-line

  • Moottori R4, bensiini, kevythybridi
  • Iskutilavuus 2 488 cm3
  • Teho 143 kW (194 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö 263 Nm / 4 000 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, automaatti
  • 0−100 km/h 9,2 s
  • Huippunopeus 195 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 7,2 l/100 km
  • CO2-päästöt 163 g/km
  • Mitat Pituus 4 575 mm, leveys 2 115 mm, korkeus 1 665 mm, akseliväli 2 700 mm, tavaratila 541 l, tankki 56 l
  • Omamassa 1 634 kg
  • Plussaa Miellyttävät ajo-ominaisuudet, ohjaamoergonomian toiminnallisuus
  • Miinusta Korkeahko kulutus, vaatimattomat etuistuimet
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 47 579 €, mallisto alkaen: 37 990 €

Kenelle?

Tässä on maltillinen kevythybridi perinteisiä ratkaisuja arvostavalle. Arjessa CX-5 taipuu monenlaiseen perhekäyttöön, mutta hankintahinta hiipii korkealle.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt