
Mazda CX-30 Nagisa – Tyylikäs, kohtuuhintainen ja hyvin varusteltu auto estetiikkaa arvostaville aina Bose-stereoita myöten
Mazda CX-30 on periaatteessa ihan tavallinen katumaasturi, mutta Nagisa-versiona se tarjoilee aimo annoksen silmänruokaa – varsinkin matkustamon puolella.
Oletteko koskaan käyneet Japanissa? Se on ihmeellinen paikka. Minä olen päässyt matkustamaan tuonne nousevan auringon maahan peräti kolme kertaa. Reissuista on jo aikaa, mutta muistan ne ihmeellisen hyvin – Japani teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Vanhat muistot pompahtivat taas mieleen, kun ajoon tuli Mazda CX-30. Ilolla huomasin, että auton takarekisterikilven alla luki ”Crafted in Japan” – vapaasti käännettynä jotain sellaista kuin ”Luotu Japanissa”.
Kaikki on loppupeleissä markkinointia, mutta Mazdan kohdalla väitteessä on vinha perä. Mazda kun tuntuu kaikista japanilaismerkeistä kaikkein eniten japanilaiselta. Mazdoissa on jotain sellaista hillittyä eleganssia, joka on leimallista japanilaiselle kulttuurille. Tuossa maassa kumarrellaan ja annetaan toisille ihmisille luontevasti tilaa, vaikka kulkijoita on isoissa kaupungeissa enemmän kuin muurahaisia keossa. Tokion alueella asuu 14 miljoonaa ihmisiä, mutta tuo kaupunki on paljon hiljaisempi kuin piskuinen Helsinki. Helsingissä busseihin ja metroihin rynnätään, mutta Japanissa julkisia liikennevälineitä odotetaan pysäkeillä kiltisti jonossa seisten.


Japani-nostalgiani lähti ylikierroksille, kun sain jo etukäteen tietää, että CX-30 oli erikoismalli, jolle oli annettu lisänimi Nagisa. Oli tietysti pakko googlata tuo termi, ja siinä sitten kävi ilmi, että Nagisa on etunimi, jota voivat kantaa sekä miehet että naiset.
Ulkoa päin Nagisaa on vaikea tunnistaa miksikään spesiaaliversioksi, mutta kun oven avaa, huomaa heti, että nyt on tarjolla jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Istuimiin oli valittu huomattavan aistikas väriyhdistelmä. Keskellä oli mustaa ja reunoilla terrakottaa, eli sellaista hauskan ruskeaa sävyä. Tyyliin sopivasti kojelaudasta löytyi mokkanahkaa muistuttavaa verhoilua.
Tunnelmoin Nagisan ratin takana hetken, mutta sitten oli aika lähteä liikkeelle. Mazdan tyyliin sopivasti moottori on erittäin sivistynyt. Kahden litran koneesta lähtee normaalin oloiset 150 hevosvoimaa, mutta vääntöä on tarjolla 213 newtonmetriä. Tuo on vapaasti hengittävälle koneelle oikein komea lukema. Hyvän vääntöpiikin taustalla on moottorin tavallista korkeampi puristussuhde – peräti 13,0:1. Korkealla puristussuhteella haetaan hyvää taloudellisuutta.
Teimme Mazdalla oikein kunnon, 500-kilometrisen maantielenkin. Se osui talven viimeisille pyrykeleille. Noissa olosuhteissa automaattivaihteinen Nagisamme vei oman ajotietokoneensa mukaan 6,5 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä. Lukema on ihan asiallinen, muttei mitenkään järisyttävän alhainen. Ajettavuudeltaan CX-30 on perusvarma, mutta mitään erityisiä intohimoja sen ratissa ei pääse kokemaan.


Kommentti
Mazda tarjoaa autoilleen kuuden vuoden takuun. Kian takuu on seitsemän vuoden mittainen. Koskakohan joku merkki uskaltaa lyödä tiskiin kymmenen vuotta?
– Lauri Larmela –


Mazda CX-30 2.0 M Hybrid e-Skyactiv G Nagisa
- Moottori R4, bensiini + starttigener.
- Iskutilavuus 1 998 cm3
- Teho 110 kW (150 hv) / 6 000 r/min
- Vääntö 213 Nm / 4 000 r/min
- Voimansiirto Etuveto, 6-V. automaatti
- 0−100 km/h 10,0 s
- Huippunopeus 194 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,4 l/100 km
- CO2-päästöt 144 g/km
- Mitat Pituus 4 395 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli 2 655 mm, tavaratila 422 l
- Omamassa 1 378 kg
- Plussaa Hieno sisustus, sivistynyt moottori
- Miinusta Ahdas takaistuin
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 36 689 €, mallisto alkaen: 31 990 €
Kenelle?
Jos haluaa vähän erikoisemman katumaasturin, mutta ei halua maksaa siitä maltaita, CX-30 Nagisa voi olla hyvä vaihtoehto.
