
Mazda CX-30 isolla koneella – Katumaasturi kulkee nyt 2,5-litraisen moottorin voimin – bensaa ei pala liikaa
CX-30 on sellainen auto, josta jää selvästi hyvä jälkimaku. Tämä Mazda on jollain vaikeasti määriteltävällä tavalla hienostunut tapaus.
Mazda CX-30 ei ole aivan tuore tapaus, onhan mallilla ikää jo viitisen vuotta. Nyt olikin korkea aika tehdä pakollinen facelift, eli kasvohuuhtelu. Tällä kertaa Mazda ei ole lähtenyt kikkailemaan pienillä ulkonäkösäädöillä, vaan sen sijaan on keskitytty moottori- ja varustemuutoksiin.
Tärkein uudistus on 2,0-litraisen e-Skyactiv G -moottorin korvaaminen saman koneen 2,5-litraisella versiolla. Vääntöä on nyt tarjolla 238 newtonmetriä kierrosluvulla 3 300 r/min. Kaksilitraisesta koneesta irtoaa 213 newtonmetriä, ja vasta kierrosluvulla 4 000 r/min. Bensiinimoottorin apuna on hihanvetoinen starttigeneraattori, eli kevythybridistä puhutaan.
Jos halutaan vähän filosofoida, voidaan todeta, että 2,5-litrainen nelikko on omassa sarjassa tietynlainen isolohko, sillä yleensä nelisylinteriset moottorit eivät ole iskutilavuudeltaan juuri kahta litraa kookkaampia. Tämä nyrkkisääntö pätee tietty vain osittain, sillä olenpa ajanut Volvoa, jossa oli yli nelilitrainen neloskone, mutta tuo möykky olikin traktorin keulalla!



Koeajoautomme oli varustetasoltaan Centre-Line. Tämä on uudistuneen malliston perusversio, muttei mikään köyhäilymalli. Tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin, peruutuskamera ja avaimeton kulku sekä käynnistys ovat vakiokamaa.
Kuskilla on oikein mainiot oltavat. Istuma-asento on ryhdikäs, ja juuri sen verran korkea, että kulku sisään ja ulos ei tuota vaikeuksia jäykkäselkäisellekään. Kojelauta on äärimmäisen selkeä. Erityiskiitos annettakoon lämmityslaitteen säätimistä, jotka ovat perinteistä kierrettävää mallia. Kojelaudan päällä oleva keskinäyttö ei ole hipelöitävää tyyppiä, vaan sen toimintoja ohjataan keskikonsolissa sijaitsevalla rullalla.
Kokeneet toimittajat tietävät, että mieleenpainuvin juttu syntyy silloin, kun pistää itsensä liriin. Mazdan kanssa jouduimme kiipeliin vahingossa. Oli nimittäin asiaa Lappeenrantaan, eikä matkapäivää voinut valita. Meille sattui karsea jää- ja lumikeli. Reissun koettelemuksista voi lukea lisää tämän lehden viimeiseltä sivulta. Mazda selvisi 450 kilometrin päiväreissusta sinänsä moitteettomasti, mutta kaipasin kyllä kovasti nelivetoa ja nastarenkaita. Etuvedolla ja nastattomilla renkailla meno oli välillä aikamoista jäätanssia. Pitkällä maantiematkalla tuli kuitenkin todistettua, että 2,5- litrainen moottori on pihi. Bensaa paloi ajotietokoneen mukaan vain 5,3 litraa sadalla kilometrillä.
Plussaa
Hienostunut moottori
Pieni kulutus
Miinusta
Ahdas takaistuin


Mazda CX-30 2.5 M Hybrid Centre-line
- Moottori Rivi-4, bensiini
- Iskutilavuus 2 488 cm3
- Teho 103 kW (140 hv) / 5 000 r/min
- Vääntö 238 Nm / 3 300 r/min
- Voimansiirto Etuveto, 6-v. automaatti
- 0−100 km/h 9,5 s
- Huippunopeus 191 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,5 l/100 km
- CO2-päästöt 147 g//km
- Mitat Pituus 4 395 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli 2 655 mm, tavaratila 430 l
- Omamassa 1 435 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 37 989 €, Mallisto alkaen 35 390 €
Kenelle?
CX-30 sopii hänelle, joka haluaa näppärän mutta hiukan erikoisemman katumaasturin. Kuuden vuoden takuu rauhoittaa mieltä.
