
Keppi käteen ota! Mazda 3 on eksoottinen auto – Vaihteisto on nautinnollisen herkkä ja moottorissa on sitä jotakin
Mazda Kolmonen on saanut keulalleen uuden moottorin. Ja nyt ei mennä automaatilla, vaan kepitetään apinan raivolla.
Koeajo Mazda 3 2.5 M Hybrid e-Skyactiv Nagisa MT
Millainen on eksoottinen auto? Ensimmäisenä tulee tietysti mieleen joku satojen tuhansien eurojen Ferrari tai Lamborghini. Tuollaisista vehkeistä on helppo unelmoida, mutta vain harvalla meistä on mahdollisuus marssia Ferrari-liikkeeseen nopeille kaupoille.
Mutta miten olisi reilut 30 000 euroa maksava Mazda 3? Väitän, että se on aika eksoottinen auto – ainakin siinä vireessä, jossa me pääsimme tuota menopeliä tämän vuoden alussa maistelemaan. Kova väite vaatii perusteluja, ja täältä pesee: Mazdamme oli manuaalivaihteinen ja varustettu 2,5-litraisella vapaasti hengittävällä moottorilla. Lähes kaikki uudet autot ovat tänä päivänä automaattivaihteisia ja turbomoottorin voimin kulkevia. Sähköautot ovat sitten tietty aivan oma maailmansa.



Aiemmin tässä Kolmosessa käytettiin kaksilitraista moottoria, jonka suurin vääntömomentti oli 213 Nm/4 000 r/min. Puoli litraa isompi pata tarjoaa kuljettajan käyttöön 238 Nm kierrosluvulla 3 300 r/min. 2,5-litraista neloskonetta voisi leikkimielisesti kutsua isolohkoksi, koska neloset eivät ole iskutilavuudeltaan yleensä juurikaan kahta litraa isompia. 238 Nm ei ole todellakaan mikään veret seisauttava vääntölukema. 1,5-litraisista turbokoneista pumpataan tyypillisesti jopa 300 newtonmetrin vääntölukemia.
Mazdan moottorissa on kuitenkin sitä jotakin. Se kiertää iloisesti, ja voimaa tulee tasaisesti aina vaan lisää. Kun moottorin jatkeena on manuaalilaatikko, koneen herkistä ominaisuuksista voi nauttia täysipainoisesti. Turbokoneen ja automaatin yhdistelmällä runtataan vain menemään, mutta tämän Mazdan ohjaimissa vaihteiden käyttöön pitää keskittyä, jos haluaa saada moottorista kaiken irti. Vaihteisto on nautinnollisen herkkä ja täsmällinen, joten jatkuva kepittäminen on oikeastaan paremman luokan viihdettä.



Kolmonen kiihtyy satasen vauhtiin 9,5 sekunnissa. WLTP-normin mukainen yhdistetyn kulutuksen lukema on 6,0 l/100 km. Tammikuun pöperökeleillä bensiiniä kului vähän enemmän, mutta selvästi alle seitsemän litran tasolla liikuttiin. Moottorissa on sylinterien lepuutustoiminto, jonka ideana on nimenomaan kulutuksen laskeminen. Kahden sylinterin tippumisen pois rivistä voi ehkä huomata, jos asiaa pyrkii erikseen tarkkailemaan. Jos käyttää vakionopeudensäädintä, pieni nykäisy tuntuu selvempänä.
Plussaa
Jännittävä moottori
Täsmällinen manuaalivaihteisto
Miinusta
Ahdas takaistuin
Pieni tavaratila

