Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Mazda 2 – Taloudellinen, kaunis ja hyvin aikaa kestänyt pikkuauto kaupunkilaiselle – Lisää tehoa tähän saa rahalla

Pieni Mazda 2 on sympaattisen näköinen kaupunkiauto, jonka konepellin alla tehdyt ratkaisut pistävät miettimään.

12.10.2023 Tuulilasi

On kai täysin normaalia pitää autoa suloisena. Näin ainakin uskottelen itselleni nähdessäni uuteen Air Stream Blue -metalliväriin somistautuneen Mazda Kakkosen. Vain reilut neljä metriä pitkä japanilainen on saanut uutta ilmettä ja tekniikkaa. Uusien korivärien lisäksi Mazda on panostanut sisustan materiaalien laatuun sekä äänieristyksen parantamiseen. Myös nykyaikaisia turvallisuusvarusteita – kuten katvealueen valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä – on lisätty hinnat alkaen -malliin. Merkittävin uudistus on silti tapahtunut pienen vaaleansinisen konepellin alla.

Automme keulalta löytyy 75 hv:n 1,5 litrainen rivinelonen, joka on valmistajan monen muun moottorin tapaan vapaasti hengittävä. Jostain syystä Mazda ei luota muiden autovalmistajien lailla pieniin turbokoneisiin. Halu tehdä asiat eri tavalla on sinänsä ihailtavaa, mutta tällä kertaa lopputulos jää mietityttämään.

Koeajo Mazda 2 1.5 Centre-Line MT

Tehoa riittää kaupungissa pörräämiseen, mutta moottoritiellä voimat loppuvat tyystin. Tietyömaan 80 km/h nopeusrajoituksen vaihtuessa sataseen alkaa loputtomalta tuntuva kiihdyttäminen viitosvaihteella. 32 sekuntia myöhemmin satanen menee rikki ja matka saattaa jatkua tasaiseen tahtiin aina seuraavaan tietyömaahan tai ylämäkeen asti. Tekemämme testi kertoo moottorin olemattomasta sitkeydestä ja surkeasta alaväännöstä.

Onneksi reilun 800 euron lisämaksulla on saatavilla 90 heppainen kevythybridi, joka toimii lääkkeenä auton puhdittomalle luonteelle. Jotta valinta voimapesien välillä ei olisi liian helppo, löytyy mallistosta myös Mazda 2 Hybrid, joka on itse asiassa aivan eri auto, omaa sukuaan Toyota Yaris.

Merkin ikioma Kakkonen, jota siis nyt ajoimme, on onneksi ajettavuudeltaan miellyttävä. Manuaalilaatikon käyttö on vaivatonta, jopa Helsingin Esplanadilla, jossa meno tökkii nykyään koko ajan. Kulutus ei aiheuta ahdistusta, sillä kaupunkipainotteinen koeajo näyttää 5,4 litran keskiarvoa. Keskellä kojelautaa on mojovan kokoinen kosketusnäyttö, joka toimii kosketuksella– mutta vain paikallaan oltaessa. Ajon aikana näyttöä ohjataan käsijarrun viereisellä rullalla.

Mazda 2:n ohjaamo on analoginen ja toimiva.
Aikamatkustus vuoteen 2015. Ohjaamo on analoginen ja toimiva. Ennen oli paremmin!
Mazda 2:n tavaratila 255 litraa ei ole paperilla paljon, mutta korkeussuunnassa tilaa on helppo hyödyntää.
Paperilla 255 litraa ei ole paljon, mutta korkeussuunnassa tilaa on helppo hyödyntää.
Mazda 2:n pölykapselien värit määrittyvät auton ulkovärin mukaan.
Pölykapselien värit määrittyvät auton ulkovärin mukaan.

Mazda 2:n perusrakenne on lähes vuosikymmenen takaa, vaikka auton ikää on varsin onnistuneesti päivityksillä pystytty hämärtämäänkin. Ja kuten hyvin tiedetään – ikähän on vain numeroita. Ohjaamossa kaikki toimii niin kuin pitää, ja jopa paremmin kuin monissa uusissa hipaisupinnoin säädettävissä autoissa.

Pikkuautojen idea on tehdä elämästä helpompaa, mutta toistuvasti alaspäin vaihtaminen pienen ylämäen ilmestyessä ei noudata tätä ajatusmallia. Isommalla koneella arki ulkoisesti kauniin Mazda 2:n kanssa olisi todennäköisesti astetta mukavampaa.

Mazda 2 liikkuu yllättävän mukavasti näin pieneksi, ja noh, vanhaksi autoksi. Kevyen rakenteen ansiosta auto kääntyy terävästi haluttuun suuntaan ja pitoa on sopivasti. Tien kohina kuuluu sisälle varsin selkeästi.

Mazda 2:n etupenkit ovat yllättävän tukevat ja tilavat.
Etupenkit ovat yllättävän tukevat ja tilavat.
MAzda 2:n takapenkillä on aikuisella tukalat oltavat, jos matka on hiemankin pidempi.
Aikuisella on tukalat oltavat takana, jos matka on hiemankin pidempi.

Mazda 2 1,5 (75) Centre-line MT

  • Moottori Rivi-4, bensiini
  • Iskutilavuus 1 496 cm3
  • Teho 55 kW (75 hv)
  • Vääntö 143 Nm
  • Voimansiirto Etuveto, 6-nop. manuaali
  • 0−100 km/h 11,3 s
  • Huippunopeus 171 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 4,8 l/100 km
  • CO2-päästöt 109 g/km
  • Mitat Pituus 4 085 mm, leveys 1 695 mm, korkeus 1 524 mm, akseliväli 2 524 mm, tavaratila 255–887 l
  • Omamassa 1 024 kg
  • Plussaa Erottuva ilme, pienet käyttökulut
  • Miinusta Puhditon moottori
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 21 990 € mallisto alkaen: 21 990 €

Kenelle?

Ihmisille, joita moottorin puhdittomuus ei vaivaa. Mazda Kakkosen parhaat puolet tulevat esiin, jos keskittyy liikkumaan taajama-alueiden sisäpuolella.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt