
Mazda 2 Hybrid – Kopio vanhasta, mutta uudella nimellä
Mazdan ensimmäinen Euroopan markkinoille tuotu hybridi on todellisuudessa valeasussa piileskelevä Toyota Yaris.
Yleensä hybriditekniikkaa löytää keskikokoisista ja suurista perheautoista, mutta tällä kertaa sähköakkuja on puristettu myös piskuiseen kauppakassiin Mazda 2:een. Syynä pikkuautojen myöhäisempään sähköistymiseen on se, että kaupunkien kaduille sopivien pikkukirppujen hinnat on haluttu pitää matalina mahdollisimman pitkään. Vaikka akkutekniikka on autossa uutta, muistuttaa Mazdan tulokas kovasti suomalaisten jo monta vuotta suosimaa Toyota Yarista, eikä suinkaan sattumalta. Vuonna 2015 Mazda ja Toyota solmivat pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen ja paria vuotta myöhemmin vielä entistäkin tiiviimmän liittouman. Syynä tähän on mahdollisuus sähköautoteknologian yhteisestä ja tehokkaammasta kehittämisestä. Liiton kuopus on koeajossamme ollut Mazda 2 Hybrid, joka on nähnyt päivänvalon Toyotan tehtaalla.


Kolmanteen sukupolveensa ehtinyt Mazda 2 on saanut Toyotan osien ja hybriditekniikan lisäksi uuden ulkokuoren. Uuteen koriin on saatavilla vain yksi moottorivaihtoehto 1,5-litraisen kolmisylinterin merkeissä. Bensamoottorin kylkeen paritettu hybridijärjestelmä on itsestään latautuvaa sorttia, eli minkäänlaista ulkoista latausmahdollisuutta ei ole. Järjestelmä päättää automaattisesti, milloin se käyttää bensamoottoria ja milloin sähkömoottoria – tai molempia yhdessä. Koeajo osoitti, että alle 40 km/h vauhdissa pelkällä sähköllä liikutaan usein, mutta kovemmassa menossa ei oikeastaan koskaan. Kulutus tuntui olevan lähes poikkeuksetta 4 litran tietämissä, eli samalla tasolla kuin Yariksessa.
Jotta menopelistään saisi hieman persoonallisemman, voi auton ostaja valita kolmen varustelutason Puren, Agilen ja Selectin välillä. Saimme koeajoon kultaisen keskitien, eli Agile-mallin, josta valmistaja povaa suurinta menestystä. Vakiovarustelun päälle tulevat kevytmetallivanteet, suurempi 8-tuumainen kosketusnäyttö ja peruutuskamera. Lisävarusteina löytyvät vielä Safety- ja Comfort-paketit, joiden myötä autoon lisätään muun muassa pysäköintitutkat, katvealueen valvonta, LED-ajovalot ja digimittaristo.


Kokonsa ansiosta Mazda 2 liikkuu ketterästi ja jämäkän oloisesti. Ajo-ominaisuuksien puolesta on ymmärrettävää, että identtinen kaksonen Toyota Yaris on kerännyt osakseen suosiota ja on jo pitkään ollut Suomen myydyin pikkuauto. Valitettavasti ohjaamo tuntuu kuitenkin vanhentuneelta, eikä siksi säväytä. Auto häviää sisätilan viihtyvyydessä ja tekniikassa selvästi vaikkapa Hyundain i20-mallille. Iltapäivän ruuhkissa ilmastointilaite tuntui pariin otteeseen vetävän yllättävän paljon edellä ajavan auton pakokaasuja sisään. Onneksi päivä oli kaunis, joten pieni ikkunanraottaminen ei koitunut ongelmaksi.


Mazda 2 hybrid Agile Comfort + Safety-paketeilla
- Moottori Rivi-3, bensiini + sähkö
- Iskutilavuus 1490 cm3
- Teho 85 kW (116 hv)
- Vääntö 120 Nm
- Voimansiirto Etuveto, e-CVT automaatti
- 0−100 km/h 9,7 s
- Huippunopeus 175 km/h
- Yhd. EU-kulutus 3,8 l/100 km
- CO2-päästöt 87 g/km
- Mitat Pituus 3 940 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 500 mm, akseliväli 2 560 mm, tavaratila 286 l
- Omamassa 1125 kg
- Plussaa Minimaalinen kulutus, Tilat suhteessa kokoon
- Miinusta Heikko käyttö-liittymä, Ilmastointi
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 26 401 €, Mallisto alkaen: 22 214 €
Kenelle?
Hybriditekniikan edut tulevat parhaiten esille kaupunkinopeuksissa. Mazda 2 onkin cityihmiselle suunniteltu kauppakassi, jossa matala kulutus mahdollistaa edulliset kilometrit.