
Maybach EQS 680 SUV – Edustusluokan sähköistä loistokkuutta hänelle, jolla finanssipuoli on kunnossa
Maybach elää loisteliasta elämäänsä Mercedeksen siipien suojassa.
Harva auto pystyy vielä tänä päivänäkään tarjoamaan vakiovarusteena sellaisia herkkuja kuten säädettävä ilmajousitus, automaattitoimiset sivuovet, urheiluauton kiihtyvyys, ylelliset tilat neljälle ja vaikkapa integroitu jääkaappi hopeisin samppanjalasein. Tämä kaikki siis samassa paketissa. Mutta kun euroja ladotaan nippuun tarpeeksi suuri määrä, Mercedes-Benzin suojissa kukoistava Maybach siihen kykenee.
Saksalaismerkin EQS 680 SUV on ensimmäinen Maybach-brändin alle luotu täyssähköuto. Koska kyseessä on todella suuri luksustuote, on sen akkukin kookas, 118 kWh. Jättiläiselle kertyy omapainoa lähes 3,1 tonnia. EQS-Maybachissa käytetään akkuteknologiaa, jossa akkumineraaleista haasteellisen koboltin osuus on vähentynyt 10 prosenttiin. Akku koostuu nikkelistä, koboltista ja mangaanista suhteessa 8–1–1. Maybachissa akkutakuu on täydet 10 vuotta tai neljännesmiljoona kilometriä.


Ulkoisin puolin Maybach SUV:in Mercedes-sukuisuus EQS-SUV:iin on helposti havaittavissa, mutta autossa on monia aerodynaamisesti optimoituja muotoilullisia yksityiskohtia, kuten Maybach-keulamaski ja perä spiraalin muotoisin LED-takavaloin. Tekniikkaosastolla neliveto, ilmajousitus, mukautuva iskunvaimennus, nelipyöräohjaus ja mahtava 950 Nm vääntö ovat vakiovarusteita. Moottoreista takana sijaitseva on tehokkaampi, ja näin on saatu aikaan hieman takavetopainotteisen vetosuhteen kaltainen ajokäytös.
Valittavissa on myös ainutlaatuinen kaksivärimaalaus, kuten koeajoyksilössä. Mistään tavanomaisesta väristä ei ole kyse, sillä pelkästään sen lisähinta on reilut 23 tuhatta euroa (!). Hintaahan autolla on muutenkin reippaasti.
Sisälle siirryttäessä jotakin överin tasosta kertoo se, että nappanahkaverhoilluissa mukavuusetuistuimissa on muun muassa vartaloa mutkissa tarpeen mukaan tukeva ajodynamiikka. Hulppeilla takaistuimilla voi sen sijaan nauttia esimerkiksi erityisestä pohkeiden hierontatoiminnosta, jonka rentouttavan vaikutuksen aistii parhaiten tietenkin viileätä kuohujuomaa siemaillessa, samalla kun ilmajousitus tasoittaa luksukselle tietä.
Järkälemäisestä omapainostaan huolimatta auton kiihtyvyys on todella ripeätä. Kun vauhtiin on päästy, on tämä auto aidosti todella hiljainen, mukava ja rentouttava matkakaveri jopa moottoritienopeuksissa. Maybach kulutti loppusyksyn koeajomatkalla keskimäärin 26,6 kWh sadalla, kun keskinopeus oli sekalaisen ajon 58 km/h. Kantamaa riittää kylmemmissä keleissä siten noin 400 kilometrin matkalle.


Plussaa
Ylellinen mukavuus
Suorituskyky
Miinusta
Korkea omamassa
Niukka tavaratila


