Tuulilasi

Minun autoni: Maserati Ghibli – Yhdistämällä karskia voimaa ja hienostuneisuutta luodaan poikkeuksellisia autoja

Minun autoni: Maserati Ghibli – Yhdistämällä karskia voimaa ja hienostuneisuutta luodaan poikkeuksellisia autoja
Ghibli on ollut keskuudessamme yli viisi vuosikymmentä, ja se on syntynyt kolmesti. Ensimmäisen piirsi muotoilija­legenda Giorgetto Giugiaro. Lähes viisimetrisen Maserati Ghiblin tärkeimmät mitat ovat BMW:n 5-sarjalaisen luokkaa. Kaikessa ei ehkä ylletä BMW:n tasolle, mutta muodot ovat toki hienostuneemmat.
Julkaistu: 24.5.2022
Ghibli on Maserati Quattroporten pikkuveli, joka kilpailee muun muassa BMW 5-sarjalaisen kanssa samoista sydämistä.

Enzo Ferrarin kerrotaan sanoneen, että ”Auto on vain moottori, jonka ympärille on asennettu neljä pyörää”. Tunteelliseen italialaiseen tapaan Enzo tietenkin liioitteli, mutta oli monessa suhteessa oikeassakin: jokaisen auton keskiössä on sen voimanlähde, kokonaisuutta liikuttava sydän. Tämän ovat tienneet myös Maseratin insinöörit. Poikkeuksellisiin tuloksiin ylletään yhdistämällä alkukantaisen tinkimättömään voimaan kontrolli ja hienostuneisuus. Silloin ollaan hallitun tyylin ytimessä. Kuten Ghiblin omistajana.

Tarinan kertojana on vm. 2013 Maserati Ghiblin omistaja Juho Rahkonen. Annetaan autoentusiastin jatkaa itse.

– Autot kiinnostavat minua ihan mielettömästi, ja italialaiset jostain syystä aivan erityisesti. Minulla on ollut aikaisemmin yksi Lexus, kolme Audia ja viisi Bemaria. Keväällä 2021 nousi taas tyypillinen autokuume, ja lopulta iskin kiinni tähän yksilöön.

Sitä ennen oli kuitenkin tapahtunut ensikosketus.

Intohimo: Ghibli herättää tunteita, eikä jätä missään muodossaan kylmäksi.
Ghibliin kannattaa valita renkaat huolella, sillä autolla on maine vedellä jonkin verran tieurissa.

Näin kipinä syttyi

– Maserati-kipinäni syttyi, kun olin kesällä 2020 Italiassa lomamatkalla. Ajoin vuokra-autolla Milanossa, kun näin kadunvarteen pysäköitynä mustan Quattroporten. Ruuhkasta huolimatta tein u-käännöksen ja palasin auton luokse ihailemaan ja kuvaamaan sitä. Vaimoni pudisteli päätään.

Paikalliset katselivat hymyillen kahviloistaan, kun ihailin Maseratin muotoja. Maserati-kipinä oli saanut lisää ilmaa alleen ja alkoi hehkua kuumana. Suomeen palattuani alkoi sen oikean etsiminen. Olin jo ihan myyty Ghiblille.

– Lähes vuoden verran selasin autonmyyntipalstoja ja kyttäsin sopivaa yksilöä. Sitten sain hyvän tarjouksen. Ostin tämän auton 8. huhtikuuta 2021 Tampereelta. Vuosimallin 2013 auton mittarissa oli tuolloin 105400 km ja hinta oli 44900 euroa. Onhan se paljon käytetystä autosta, mutta sain kunnon hyvityksen vaihdokistani. Se oli jo aika kulahtanut kymmenenvuotias BMW 640d. Ehkäpä autoliike vain halusi päästä tästä autosta eroon, kun se ei ollut mennyt kaupaksi, en tiedä. Houkuttavaan hintaan saattoi vaikuttaa sekin, että autosta puuttui huoltokirja. Kyllä se vähän haittaa. Teetin Ghibliin ensi töikseni ison perushuollon.

Vastakohdat: Diesel-Ghibli on kuin maansiirtokone, jolle on puettu Ermenegildo Zegnan puku ja kiiltonahkakengät.
Ghibliin kannattaa valita renkaat huolella, sillä autolla on maine vedellä jonkin verran tieurissa.

Voiman ja hienostuneen salongin yhdistelmä

Mutta miksi juuri Maserati? Ja kuinka karkea diesel istuu Ghiblin keulalle?

– Minua viehättää Ghiblissä raa’an työkonemaisen voiman ja hienostuneen salongin yhdistelmä. VM Motorin valmistama V6-diesel on karkean alkuvoimainen. Parasta Maseratissa on ilman muuta moottori ja voimalinja. Se on kuin raskas maansiirtokone, jonka päälle on puettu Ermenegildo Zegnan puku ja kiiltonahkakengät. Olen nyt ajanut Maseratilla noin 34000 km, kaikenlaisissa keleissä ja olosuhteissa, ja rakastan sitä! V6-dieselin muhkea vääntö, hydraulisesti tehostettu ohjaus ja matala painopiste. Kaikin puolin nautinnollinen ja myös käytännöllinen perheauto. Maserati on ainoa autoni, jokapäiväinen käyttöauto ja perheen kulkuväline. Sitä käytetään kaikenlaisissa olosuhteissa. Auto on minulle käyttöesine, joka tarjoaa päivittäistä iloa ja hyötyä arkeen.

Luotettavuus: Vaihteisto on aina kahdeksanportainen ZF-automaatti. Dieseliä ei usein Maseratin nokalta tapaa.
Kolmepuolainen monitoimiohjauspyörä on hieman koruton.

Mikä autossa on tärkeintä?

Rahkosen mukaan tärkeintä autossa on se, että suorituskyky ja ajo-ominaisuudet vastaavat mielikuvan ja ulkomuodon herättämiä odotuksia. Puutteitakin tosin on. Ghibliä on joskus moitittu joidenkin yksityiskohtien säästöleimasta.

– Espressokoneen näyttöä muistuttava ja ajoin bugittava tietoviihdejärjestelmä, keskinkertainen äänentoisto ja takakontin räsähtävä sulkeutumisääni eivät ole ihan yhtä viimeisteltyjä kuin monissa saksalaisissa, mutta pienet puutteet voin antaa anteeksi. Kokonaisuus on niin makea. Enzo Ferrarin ajatusta seuraten väitän, että Maserati on säästänyt oikeissa paikoissa: kaikki paukut on voitu panna ajo-ominaisuuksiin, jotka ovat ihailtavan täsmälliset ja tasapainoiset.

Yksityiskohdat: Keulan ilmettä dominoi suuri maski, ja Ghiblin ajovalot on sijoitettu taidokkaasti luomaan häijyä yleisilmettä.
Tunnettu logo on saanut alkuperäisen muotonsa Piazza Maggioren Neptune-patsaan atraimesta.

Maserati Ghibli vm. 2013

Kolmelitrainen V6-diesel täyttää keulan tehokkaasti ja tarjoaa rutkasti – peräti 570 Nm – vääntöä.
  • Moottori V6 edessä pitkittäin, diesel, turbo
  • Iskutilavuus 2 978 cm3
  • Teho 202 kW (275 hv) / 4000 r/min
  • Vääntö 570 Nm / 2000–2600 r/min
  • Voimansiirto Takaveto, 8-vaihteinen automaatti
  • 0-100 km/h 6,3 s
  • Huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 6,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 158 g/km
  • Mitat Pituus 4971 mm, leveys 1945 mm, korkeus 1461 mm
  • Akseliväli 2998 mm
  • Omamassa 1835 kg
  • Hinta 40 000–50 000 €
Mittaristossa loistaa myös hieman sinistä digiä.

Coupésta sedaniksi

Ghibli-mallinimellä on Maseratin historiassa pitkät juuret. Ensimmäinen Ghibli (AM115) oli fastback-korinen coupé, joka oli tuotannossa vuosina 1967–1973. Voimanlähde oli 4,7- tai 4,9-litrainen V8, ja auto oli saanut muotonsa nuoren Giorgetto Giugiaron kynästä. Spyder-avoversio tuli myyntiin vuonna 1969.

Toinen Ghibli (AM336) saapui vuosiksi 1992–1998. Tämä auto oli monin osin suoraan Biturbon jälkeläinen, ja voimasta vastasivat joko 2,0- tai 2,8-litraiset kaksin turboin ahdetut V6:t. Autossa oli tuohon aikaan huimana pidettävä viritysaste – korkeimmillaan 165,3 hevosvoimaa per litra. Taakse jäivät litratehossa niin Bugatti EB110 kuin Jaguar XJ220:kin. Toisen Ghiblin korvasi 3200 GT.

Kolmas Ghibli (M157) esiteltiin Shangain autonäyttelyssä vuonna 2013. Edeltäjistään poiketen Ghibli oli nyt neliovinen sedan, suoraan Quattroporten alapuolelle sijoittuva malli. Dieselversion lisäksi tarjolla oli tietenkin bensiiniä haukkaavat twin-turbot (3,0 V6 325 hv ja 3,8 V8 404 hv). Nelivetokin on ollut saatavana.

Kauneus on aina ollut yksityiskohdissa, eikä Maserati koskaan tingi tyylistään.
Intohimo: "Pienet puutteet voi antaa anteeksi, kun kokonaisuus on näin makea. Parasta on maukas ajettavuus."
Juho Rahkonen
Juho Rahkonen siirtyi saksalaismerkeistä italialaisen Maseratin leiriin – ja rakastaa nyt Ghibliään.

Kommentoi »