Apu

Maria Ylipää: Suomessa on parempi koulujärjestelmä ja musiikin varhaiskasvatus kuin Ruotsissa

Maria Ylipää: Suomessa on parempi koulujärjestelmä ja musiikin varhaiskasvatus kuin Ruotsissa
Maria Ylipää esiintyi vuosien ajan musikaalien päärooleissa. Sitten hän halusi kehittyä näyttelijänä ja muusikkona – ja samalla helpottaa perhe-elämää.
Julkaistu: 23.5.2021
Maria Ylipään ääni hurmasi taannoin muun muassa musikaaleissa Wicked ja Kristina från Duvemåla Suomessa ja Ruotsissa. Viime vuosina hänet on kuitenkin nähty useimmiten näyttelijänä sarjoissa tv:ssä ja suoratoistopalveluissa – ja laulajana oman yhtyeen kanssa.
Aallonmurtaja, Ivalo ja Luottomies ovat jo olleet nähtävänä ja tänä keväänä on uutisoitu, että näyttelet myös tekeillä olevissa tv-sarjoissa Sijainen ja Koskinen. Tuntuu, että sinulla rooleja riittää.
Olen ollut todella onnekas, kun kameratöitä on ollut paljon korona-aikaan.
Kuvaan parhaillaan jo kolmatta tv-sarjaa vuoden aikana. Kun muutimme perheen kanssa ­Ruotsista takaisin Suomeen viisi vuotta sitten, tavoitteeni oli nimenomaan päästä tekemään monenlaista. On ikävää, jos näyttelijä lokeroidaan tekemään vain ­tietynlaisia töitä.
– Menen koe-esiintymisiin kyllä yleensä jännittämättä: tässä olen, tältä näytän, tältä kuulostan ja tätä osaan, Maria Ylipää kertoo.

Abban tähdet tarjoutuivat muuttamaan sovitusta

Tosin Ruotsin lokerokaan ei tainnut olla hullumpi: olit musikaalien ja musiikkiteatterin tähti, ja esitit ­pää­roolia Kristina från Duvemåla ­-musikaalissa sen säveltäjien, Abbasta tunnettujen Benny Anderssonin ja Björn Ulvaeuksen pyynnöstä.
Miltä tuntuu, kun tuollaiset suuret legendat ovat tunnustautuneet ­faneiksesi?
Olihan se isoin kokemus. Tuskin koskaan enää saan keskittyä samaan teokseen eri kaupungeissa neljää vuotta. Ja varsinkaan niin, että säveltäjät ovat ­eläviä legendoja, ja niin intohimoisesti mukana valmisteluissa. He kysyivät minulta, onko jokin kohta vaikea laulaa. ”Jos tässä on jokin hankala vokaali, voimme kirjoittaa jotain muuta.” Olin että aha, selvä!
Jännittikö laulaa koe­laulu, kun he olivat kuuntelemassa?
Ei. Mielestäni parhaimmat muusikot ovat eniten jalat maassa. Mutta täytyy myös sanoa, että mennessäni ­koelauluun en tuntenut ylimääräistä ­jännitystä heidän takiaan.
Olen liian nuori Abba-faniksi: synnyin 1981, Abba hajosi seuraavana vuonna. Jos he olisivat merkinneet minulle paljon nuoruudessa, varmaan olisin jännittänyt. Menen koe-esiintymisiin kyllä yleensä jännittämättä: tässä olen, tältä näytän, tältä kuulostan ja tätä osaan.
”Roolihahmoni ovat usein aika punaisella: esimerkiksi addiktiosta kärsivä perheenäiti. Mutta se on kivaa, koska olen oikeasti lauttasaarelainen äiti.”
Kyllästyitkö musikaaleihin ja musiikkiteatteriin?
Toki musiikkiteatteri on minulle iso intohimo ja erityinen osaamisalue. Silti ­siihenkin kyllästyy. Halusin tehdä välillä ihan muuta.
Suomeen tultuani päätin, että keskityn kameratöihin (tv-sarjoihin ja elo­kuviin) näyttelijäntyön kehittymisen – ja perhe-­elämän – kannalta: teatterityöt ovat iltatöitä ja sitovia perheelliselle.
Syksyllä on kyllä tulossa taas kaksi musikaalia, jossa olen mukana – jos niitä päästä esittämään: West Side Story Savoy-teatterissa ja Next to Normal Svenska Teaternissa.
Sopeuduitteko perheenä hyvin ­Ruotsiin?
Kyllä, viihdyimme hyvin. Mutta täytyy sanoa, että palaamiseen vaikutti myös se, että halusin lapseni suomalaiseen kouluun.
Täällä on parempi koulujärjestelmä, ja musiikin varhaiskasvatus ja koko harrastuspaketti laadukkaampaa – aloin ­arvostaa suomalaista koulua enemmän Ruotsissa.
Olisi pitänyt olla tarjolla joku todella motivoiva työprojekti, että olisimme ­siirtäneet koko perheen elämän Ruotsiin.
– Sehän on tämän näyttelijäntyön ja esiintymisen suola, että saa tehdä erilaista. On hienoa, että pääsee välillä vetelemään isolla pensselillä, Maria Ylipää kertoo.

Argentiinalaisen tangon taikaa

Uusi musiikkiprojektisi on Piazzolla ja keskittyy argentiinalaisiin tangoihin. Mistä se sai alkunsa?
Piazzolla-projektit saivat alkunsa Oulun musiikkijuhlilla. Vuonna 2009 teimme Piazzollan Maria de Buenos Aires- tango- operitan, kun Niko Kumpuvaara oli taiteellisena johtajana.
Vuonna 2018, kun Jaakko Kuusisto oli taiteellisena johtajana, meillä oli ensimmäinen koko illan Piazzolla - Tango Nuevo! -konsertti, josta tänä vuonna julkaisemme livelevyn.
Maaliskuussa tuli kuluneeksi 100 vuotta Astor Piazzollan syntymästä.
Argentiinalaisen tangojen maailmassa tunteiden hallinta ja itsehillintä eivät ole yhtä suuressa arvossa kuin pohjoismaisissa sarjoissa tai näyttämöteoksissa. Miten venyt erilaiseen ilmaisuun?
Sehän on tämän näyttelijäntyön ja esiintymisen suola, että saa tehdä erilaista. On hienoa, että pääsee välillä vetelemään isolla pensselillä. Tosin roolihahmoni Suomessakin ovat usein aika niin sanotusti punaisella: olen esimerkiksi addiktiosta kärsivä perheenäiti. Mutta se on ihan kivaa, koska olen oikeassa elämässä tällainen lauttasaarelainen perheenäiti.
Törmäätkö siihen, että ihmiset luulevat rooliesi kautta tietävänsä, millainen ihminen on Maria Ylipää?
On hyvä, että minusta on joku kuva – ja olen siviilinä mitä olen. En halua hirveästi olla esillä itsenäni, vaan säilyttää tietyn mystisyyden. Jonkinlainen suojakilpi.
Mitä erikoista korona on tuonut?
Olen tehnyt Nikon kanssa keikkoja kodeissa ja pienissä, muutaman hengen tilaisuuksissa. Haitari ja laulu on helppo viedä mihin tahansa. Hieno projekti oli Helsingin Juhlaviikkojen Taidelahja, kun kiersimme viikonlopun ajan esiintymässä parin biisin keikkoja ihmisten pihoilla. Oli hienoa, kun taide meni ihmisten luokse.
Kerro jokin salaisuutesi?
Olen iltauninen, olen siis ihan väärällä alalla! Voisin nukahtaa jo yhdeksältä, joten näytöksen alkaessa seitsemältä ­haukottelen jo, että eiköhän tässä voisi ruveta nukkumaan. Tarvitsen paljon unta, ja nukun kymmenestä kahdeksaan, jos saan itse valita.

Maria Ylipää

  • Syntynyt: 8.8.1981 ­Ylöjärvellä.
  • Ura: näyttelijä ja ­laulaja.
  • Perhe: puoliso Matti Pentikäinen, kaksi ­lasta.
  • Ajankohtaista: Tv- sarja Aallonmurtaja CMoressa, uusi levytys Piazzolla.
Kommentoi »