Eeva

Liiku monipuolisesti ja ajattele paremmin

Liiku monipuolisesti ja ajattele paremmin

Tiesitkö, että kaikenlainen liikunta auttaa ajattelemaan? Aivot hyötyvät niin rauhallisesta liikunnasta kuin tehokkaasta pikatreenistä.
Teksti Outi Rastas
Kuvat Fotolia
Mainos
  1. Yhdistä liikunta ja ihmissuhteet. Vilkas sosiaalinen elämä ehkäisee muistihäiriöitä. Hakeudu liikkumaan ihmisten kanssa, joiden seurassa viihdyt, ja valitse lajeja, joiden yhteydessä voi vaihtaa kuulumisia. Urheilutreffit ystävän kanssa toimivat henkisenä hengähdyshetkenä.
  2. Kokeile uusia liikuntalajeja tai palauta mieleen vanhoja tuttuja. Aivot rakastavat uusien liikeratojen oppimista. Houkuttele puoliso paritanssikurssille, kokeile frisbeegolfia tai verestä lapsuudenmuistoja aikuisbaletissa. Älä tavoittele ihmeitä. Pienetkin irtiotot antavat aivoille uusia virikkeitä.
  3. Pidä huoli, että saat tarpeeksi palauttavaa liikuntaa. Pitkä juoksulenkki tai raskas salitreeni ei korvaa rauhallista ulkoilua. Jokaiseen päivään olisi hyvä mahtua hetki hidastahtista liikuntaa. Se voi olla puuhastelua pihalla tai koiran ulkoilutusta. Rauhallinen liikunta rentouttaa tehokkaammin kuin sohvalla lojuminen.
  4. Tee arjesta entistä liikkuvampaa. Portaiden nousu hissin sijaan ja bussista jääminen paria pysäkkiä ennen määränpäätä ovat tuttuja. Mutta voisitko jättää autosi tarkoituksella kauimmaiselle parkkipaikalle? Tuoliin jämähtäminen on pahasta ajattelulle, joten laita töissä hälytys soimaan ja kipaise kopiokoneelle venyttelemään kerran tunnissa.
  5. Pikatreeni tehostaa aivojen suoritusta. Muutama nopea voimisteluliike ennen haastavaa kurssia tai vaativaa työtilannetta virittää aivot toimintaan. Kokeile vaikka kahdeksaa kyykkyä, muutamaa punnerrusta tai puolen minuutin lankutusta. Lämmitä lihaksesi ja hengitä syvään.

Lähde: Minna Huotilainen ja Katri Saarikivi, Aivot työssä (Otava).

Julkaistu: 8.3.2018