Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Liikenneministeriö pohtii nuorten liikenneturvan lisäämistä – tuleeko 80 lätkä takaisin?

Liikenne- ja viestintäministeriö on arvioinut julkisessa keskustelussa esiin nostettuja ehdotuksia ja muita vaihtoehtoja nuorten kuljettajien liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Esiin ovat nousseet uusina keinoina alle 18-vuotiaiden ajokiellot yöllä sekä klassisen kasikympin lätkän tapainen merkki, joka kertoo nuoresta kuljettajasta.

26.5.2021 Tuulilasi

Muistiossa esitellään virkavalmistelussa ja asiantuntijakeskusteluissa tunnistetut haasteet ja esitetään ministeriön alustava arvio kustakin liikenneturvallisuuden lisäämiseksi esitetystä ehdotuksesta.

Muistiossa pitäydytään pääasiassa sellaisissa toimenpiteissä, joihin olisi mahdollista vaikuttaa ajokorttilainsäädäntöön tehtävin muutoksin tai kehittämällä sen käytännön toimeenpanoa.

”On tärkeää, että nuorten liikkuminen mahdollistetaan liikenneturvallisuus huomioiden myös jatkossa, jotta nuoret pääsevät kouluun, harrastuksiin ja töihin kaikkialla Suomessa. Liikenne- ja viestintäministeriön keskeisin keino on lainsäädäntö. Toivon, että saamme nyt laajasti ja monipuolisesti evästystä säännösten kehittämiseen”, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka toteaa.

Käsitellyistä vaihtoehdoista ministeriö pitää kannatettavimpana alle 18-vuotiaiden yöaikaisen ajamisen rajoittamista. Rajoitus voisi koskea viikonloppuja (esimerkiksi klo 00.00-05.00), jotta rajoituksen kielteiset vaikutukset työntekoon ja harrastuksiin jäisivät vähäisemmiksi.

Uuden kuljettajan merkin käyttö voisi koskea samaa kuljettajaryhmää eli alle 18-vuotiaita henkilöauton kuljettajia, ja helpottaa edellä kuvatun rajoituksen noudattamisen valvontaa.

Ministeriö näkee toteuttamiskelpoisena ja kannatettavana myös kuljettajaopetuksen kehittämisen tietyiltä osin. Opetusta voitaisiin kehittää joko riskientunnistamiskoulutuksen sisältöä tai ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutusta kehittämällä.

Kuljettajaopetuksen kehittämisen lisäksi ministeriö pitää kannattavana ajokieltokoulutuksen laajentamista B- ja A-, A1- ja A2-luokasta alempiin ajokorttiluokkiin, kuten AM/120-, AM/121- ja T-luokkaan. Ehdotuksen eduiksi voidaan katsoa se, että pakollinen lisäkoulutus kohdistuisi juuri niihin kuljettajiin, jotka sitä eniten tarvitsevat, eikä sillä olisi vaikutusta ajokortin yleiseen hintatasoon.

Mahdollisten lakimuutosten lisäksi terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettua ajoterveysohjetta voitaisiin kehittää nuorten ajoterveys paremmin huomioiden. Ajoterveyden vaalimisesta voitaisiin tiedottaa nykyistä enemmän.

Arviomuistio lähtee seuraavaksi lausuntokierrokselle.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt