
Lexus RZ 450e – Laadukasta kyytiä ja ajettavuutta suurella kouralla – ja yksi merkittävä miinus
Lexus RZ 450e tarjoilee matkustusmukavuutta sähköisellä voimalinjalla, mutta toimintamatkaa voisi olla hivenen enemmän.
Lexuksen uusi täyssähköauto juontaa juurensa Toyotan (bZ4X) ja Subarun (Solterra) yhteistyössä tuottamaan autoon, jota odotettiin vesi kielellä. Matkassa oli kuitenkin kuoppia ja lopulta eniten kritiikkiä aiheutti se, että täyssähköisen auton toimintamatka oli eritoten kylmillä keleillä hivenen vaatimaton. Toyotan kokemus ja osaaminen hybridipuolella oli kiistatonta, joten asiakkaiden odotukset olivat luonnollisesti aika tavalla kovemmat.


Kun Lexusta luovutettiin koeajoon, toimintamatka nousi puheissa esiin muutamankin kerran. Sinänsä normaalia, sillä toimintamatka ja latausnopeus ovat niin olennainen osa sähköautoilua. Näistä asioita pitääkin puhua. Mutta oliko mukana myös ripaus epävarmuutta? Vai oliko niin, että asiaan etukäteen perehtyneeltä toimittajalta vain tuntui siltä?
Vaikka Lexus on Lexus, eikä Toyotaa tai varsinkaan Subarua voi suoraan verrata tähän autoon, tosiasia kuitenkin on, että sähkötekniikka on täsmälleen samaa.

Jospa nyt kuitenkin unohdetaan sisarmallit, ja keskitytään pelkästään tähän uuteen Lexukseen. Ohjaamo noudattaa perinteistä Lexuksen linjaa. Mittaristosta lähtien kaikki nappulat ja painikkeet ovat kohdallaan ja mikä parasta, ohjaamosta löytyy paljon perinteisiä nappeja, eikä kaikkia toimintoja ole siirretty digitaalisten valikkojen taakse.

Istuin on hyvä ja se omaa riittävät säädöt. Tuntuma autoon välittyy mukavasti penkin kautta, mutta siinä ei kuitenkaan unohdeta mukavuuspuolta. Ensi-istumalta tällä autolla voisi lähteä pidemmällekin reissulle.
Ajaessa tunne vain voimistuu, sillä tuntuma asfaltin pintaan on hyvä ja nopeammallakin mutkatiellä autolla on mukava hieman nostaa vauhtia. Lexus RZ:n ohjaus on tarkka ja siinä on hyvä tunto. Alusta on jämäkkä, mutta ei niin kova kuin voisi olettaa. RZ on kaupunkiajossa mukava, sillä alusta hoitaa epätasaisuudet pehmeästi.

Akusto on 71,4 kilowattituntia ja sähkömoottoreita on kaksi. Etumoottorista irtoaa tehoa 150 kilowattia ja takimmaisesta 80 kilowattia. Vääntöä edessä olevasta moottorista löytyy 266 newtonmetriä ja takaa 168 Nm. Voimaa riittää ja nollasta sataseen auto kiihtyy mukavasti 5,3 sekunnissa.
Mutta se toimintamatka. 300 kilometrin tuntumaan jäädään kesäkeleilläkin, ja vaikka pikalataus onnistuu rivakasti, on tuo lukema kiistatta alakanttiin.
Testilenkillämme kulutus oli 20 kilowattitunnin luokkaa satasella ja jos toimintamatka on hiukan päälle 300 kilometriä, niin helposti sitä ajautuu latauspisteelle 250 ajetun kilometrin jälkeen. Kukin arvioikoon itse, onko se riittävästi vai ei.
Lexus RZ 450e Direct4 Luxury
- Moottori Kaksi sähkömoottoria
- Teho/vääntö 230 kW (313 hv)/435 Nm
- Voimansiirto Neliveto, alennusvaihde
- 0−100 km/h 5,3 s
- Huippunopeus 160 km/h
- Akkukapasiteetti 71,4 kWh
- Lataus ac/dc 11 kW/150 kW
- Yhd. EU-kulutus 16,8 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 440 g/km
- Mitat: pituus 4 805 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 635 mm, akseliväli 2 850 mm, tavaratila 522 l
- Omamassa 2 130 kg
- Plussaa: ajettavuus, laadukkuus
- Miinusta: toimintamatka
- Hinta: koeajettu auto vakiovarustein 82 490 €, mallisto alkaen 71 900 €
Kenelle?
Kuljettajalle, joka arvostaa laadukkuutta ja hyvää ajettavuutta, mutta ei vetele jatkuvasti pitkää siivua. RZ:n latausväli on maantienopeuksilla kesälläkin alle 300 kilometriä.
