Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Mondon pääkirjoitus

Tätä ei moni tiedä: Lentoyhtiöt harrastavat konstia nimeltä padding, ja se vaikuttaa matkoihin yllättävällä tavalla

Miten lentokone voi lähteä myöhässä mutta saapua silti perille aikataulussaan? Syynä ei usein ole suotuisat tuulet, vaan lentoyhtiöiden harjoittama keinotekoinen aikataulujen pidennys, kirjoittaa toimituspäällikkö Pekka Hiltunen.

15.3.2024 Mondo

Tein talvella pari pidempää matkaa, joihin kuului lentojen vaihtoja. Kohdalle osui kaksi kertaa koneen lähtö reippaasti myöhässä, ja silloin oli matkustamossa istuessa ikävä huolehtia, ehtisinkö jatkolennolle.

Kuinka ollakaan, molemmilla kerroilla kone laskeutui määränpäähänsä etuajassa aikatauluun nähden, ja sain jatkaa reissua vailla huolta.

Oliko syynä se, että toisinaan lentokoneilla on taivaalla apunaan myötätuuli? Ei. Kyse on lentoyhtiöiden harrastamasta konstista nimeltä padding. Termi on joskus suomennettu pehmentämiseksi.

Moni yhtiö lisää lentojensa aikatauluihin vähän enemmän aikaa kuin matka vaatisi. Siitä on niille monenlaista hyötyä, matkailijalle sen sijaan ei.

Lisäämällä tyhjää aikaa lentojen aikatauluihin lentoyhtiöt välttävät erilaisia sanktioita ja myöhästymismaksuja.

Tärkein syy aikataulujen pehmentämiseen on se, että kun koneilla on ylimääräistä aikaa päästä perille, lentoyhtiöt välttävät erilaisia sanktioita. Vilkkailla kentillä koneille annetaan niin sanottuja slotteja, tiettyjä vuoroja nousta tai laskeutua. Kentät voivat usein joustaa slottien suhteen, mutta yhtiöiden on silti noudatettava niitä.

Lentoaikatauluja keinotekoisesti pidentämällä yhtiöt voivat välttää myös maksamasta matkailijoille myöhästymiskorvauksia. Samalla lentämisen imago pysyy miellyttävämpänä, kun koneet vaikuttavat usein saapuvan etuajassa. Viranomaistenkin silmissä ala vaikuttaa kunnollisemmalta kuin se todellisuudessa on.

Joskus lentoyhtiön maine saattaa perustua tähän silmänkääntötemppuun.

Pehmentäminen on joidenkin lähteiden mukaan erityisen yleistä Yhdysvalloissa, ja sitä tekevät muutkin liikenneyritykset kuin lentoyhtiöt. On myös viitteitä, että se on lisääntymään päin. Taloussivusto FinanceBuzzille kirjoittava markkinointiammattilainen Josh Koebert tutki ilmiötä viime vuonna vertailemalla miljoonien lentojen aikatauluja. Hänen otoksensa mukaan vuonna 2012 keskimääräisen lennon kestoa oli väljennetty 8 minuutilla, mutta viime vuonna sama luku oli jo 11 minuuttia. Jos se ei kuulosta isolta, on hyvä huomata, että käytännössä monien lentojen aikataulua on venytetty kymmenillä minuuteilla.

Joskus lentoyhtiön maine saattaa perustua tähän silmänkääntötemppuun. Aasiassa operoiva Hong Kong Airlines yllätti vuonna 2017 nousemalla äkkiä maailman parhaiten aikataulussa pysyväksi lentoyhtiöksi. Sitten selvisi, että ei sen säntillisyys ollut parantunut lainkaan: yritys oli vain lisännyt aikatauluihinsa runsaasti tyhjää aikaa.

Pehmentämistä tai ei, matka on silti ilo. Yhdellä noista tämän talven reissuistani kävin ensi kertaa Los Angelesissa. Olin aina mieltänyt kaupungin vähän etäiseksi ja vaativan taksilla suhaamista tai auton vuokrausta. Los Angeles avautuikin mukavasti myös julkisella liikenteellä, tarjosi monenlaista kulttuuria ja aivan oman yhteiskunnallisen ilmapiirinsä.

Kaupungin kaduilla elävien kodittomien suuri määrä ja kohtalo liikuttivat syvästi. Toisaalta paikka painui mieleen sykähdyttävien näkymiensä ja vilkkaan tunnelmansa ansiosta.

Jos kiinnostut, löydät reissullesi täsmäideat tuottajamme Valtteri Väkevän ja kuvaaja Antti Rintalan mainiosta LA-jutusta (Mondo numero 4/2024).

Tai lue kirjailija Juha Itkosen matkakertomus siitä, miten Los Angeles yhtä aikaa sekä hämmentää että kiehtoo kävijäänsä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt