
Lätäkköön ajaminen voi tulla kalliiksi tai viedä jopa hengen – Näin pidät itsesi, autosi ja sivulliset turvassa, jos ajotielle kerääntyy vettä
Tielle muodostuvat lammikot voivat läpiajettaessa vaurioittaa autoa tai johtaa vesiliirtoon ja törmäykseen. Autoliiton asiantuntija kertoo, millaisesta lätäköstä voi vielä ajaa ja mitä pitää muistaa.
Perinteiset kevättulvat ovat ilmastonmuutoksen myötä saaneet rinnalleen syystulvat. Sellaisia nähtiin hiljattain eri puolilla Suomea, kun isot lumimassat sulivat nopeasti ja saivat vielä avitusta vesisateista.
Vesi kertyy helposti myös ajoteille, missä se muodostaa riskin sekä turvallisuudelle että auton kunnolle.
– Pienenkin vesilätäkön alla voi olla paha kuoppa, joka jää lätäkön vuoksi huomaamatta. Kuoppaan ajo saattaa rikkoa renkaan, vanteen tai auton pyöräntuennan osia, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.
Tien ajourissa oleva vesi puolestaan lisää vesiliirron riskiä. Vesiliirrossa auto nousee vesipatjan päälle eikä ole ohjattavissa. Pahimmillaan vesiliirto johtaa auton hallinnan menettämiseen, jonka seurauksena saattaa olla vakava onnettomuus, kuten ulosajo tai törmääminen vastaantulijaan.
– Vesiliirrolta välttyy parhaiten huolehtimalla renkaiden kunnosta, välttämällä ajamista vetisissä urissa ja käyttämällä riittävän alhaista, keliin sopivaa nopeutta. Oikein rajun sateen ajaksi on järkevää pysähtyä turvalliseen paikkaan – kuurot eivät yleensä ole kovin pitkiä.
”Vastaantuleva tai edellä ajava auto saattaa aiheuttaa vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nouseekin hetkittäin korkeammalle, miltä on alun perin vaikuttanut.”
Pienehkön lätäkön lisäksi tiellä voi olla sulamisvesien tai rankkasateen seurauksena isojakin vesimassoja, etenkin notkopaikoissa. Jo edellä mainittujen riskien lisäksi silloin on mahdollista, että vettä pääsee auton moottoritilaan tai sähköauton akkukoteloon.
Vesalainen korostaa, että millään ajoneuvolla ei pidä ajaa niin syvään veteen, että vesi koskettaa auton pohjaa. Sen arvioiminen etukäteen voi olla vaikeaa.
– Esimerkiksi vastaantuleva tai edellä ajava auto saattaa aiheuttaa vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nouseekin hetkittäin korkeammalle, miltä on alun perin vaikuttanut. Mikäli veden syvyys arveluttaa, on parempi kääntyä ympäri ja palata tulosuuntaan kuin ottaa turhia riskejä.
Vesalainen neuvoo, että jos vedessä ajaa muita ajoneuvoja, niitä voi käyttää apuna veden syvyyden arvioinnissa. Tällöin on kuitenkin huomattava, että eri automallien maavarat vaihtelevat olennaisesti ja myös saman automallin eri versioissa voi olla erikorkuisia alustoja.
”Vastaantuleva tai edellä ajava auto saattaa aiheuttaa vesimassaan aallokkoa, jonka vuoksi veden pinta nousee hetkittäin korkeammalle.”
Ylen haastattelema hinausalan yrittäjä kertoi pelastaneensa lukuisia lammikkoon hyytyneitä autoja. Näissä tapauksissa vettä on ollut yleensä noin 10–15 sentin syvyydeltä. Yhtenä tekijänä monissa tapauksissa on ollut tilannenopeus, joka on saanut veden roiskumaan korkeammalle.
Auton moottoritilassa on paljon herkkiä tunnistimia, laturi ja sähköjärjestelmän liittimiä, joiden toimintaa vesi saattaa haitata.
– Pahimmillaan vesi voi kulkeutua imuilman mukana sisälle moottoriin ja aiheuttaa vakavan moottorivaurion. Myös nopea lämpötilan vaihtelu, kuuman moottorin joutuessa kosketuksiin kylmän veden kanssa, saattaa aiheuttaa vaurioita, Vesalainen kertoo.
Myöskään sähkökäyttöisten autojen ajoakkuja liittimineen ei ole tarkoitettu joutumaan kosketuksiin veden kanssa.
– On aivan mahdollista, että vesi kulkeutuu akkukoteloon ja liittimiin ja aiheuttaa niissä omat ongelmansa – eivät välttämättä heti, mutta tulevaisuudessa.
Pääsääntöisesti veteen ajosta aiheutuva tekninen vika ei kuulu vakuutusten piiriin.
Jos polttomoottoriauto imaisee vettä moottorin sisään, on seurauksena erittäin todennäköisesti moottorivaurio, jonka korjaaminen on iso ja kallis projekti, Vesalainen varoittaa. Sähköauton moottoriin vesi ei päädy samalla tavalla imuilman mukana, mutta niissäkin väärään paikkaan päässyt vesi voi johtaa hintavaan remonttiin.
Olennaista on pitää mielessä, että käyttövoimasta riippumatta kaikki veden aiheuttamat vahingot eivät välttämättä ilmene heti. Jos esimerkiksi sähköjärjestelmän osat, kuten laturi tai erilaiset tunnistimet ja liittimet, saavat kosteutta, ne hapettuvat pikkuhiljaa. Ongelmia voi alkaa ilmetä vasta pitkän ajan kuluttua.
Pääsääntöisesti veteen ajosta aiheutuva tekninen vika ei kuulu vakuutusten piiriin. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt kuitenkin saattavat vaihdella jonkin verran.
Autoilijalla on korvausvelvollisuus, jos hän ajamisellaan roiskuttaa vettä tai kuraa jalankulkijan päälle.
Jos ison lätäkön arvioi riittävän matalaksi ja päätyy sinne ajamaan, kannattaa se tehdä kävelyvauhtia. Tämä vähentää roiskuntaa, muodostuvaa aallokkoa sekä routakuoppien aiheuttamien vaurioiden riskiä. Lisäksi kovalla vauhdilla lätäkköön ajo roiskuttaisi vettä niin, että se vie näkyvyyden vastaantulijalta.
– Kun nopeutta hidastaa ajoissa, ei maantielläkään yllätä muuta liikennettä.
Jos kyseessä on lätäkön sijaan vetiset ajourat, kannattaa ajolinja valita urien vierestä. Huolellisesti valittu ajolinja ennaltaehkäisee vesiliirtoa ja vähentää roiskuntaa.
Oman ja muiden autoilijoiden turvallisuuden ja auton kunnon lisäksi kannattaa huomioida myös kevyt liikenne. Autoilijalla on korvausvelvollisuus, jos hän ajamisellaan roiskuttaa vettä tai kuraa jalankulkijan päälle. Lisäksi tapahtumasta voidaan määrätä liikennevirhemaksu, Vesalainen muistuttaa.