
Sen piti olla ihan tavallinen työkeikka. Kun turenkilainen huutokauppayrittäjä Petri Vuorinen sai yhteydenoton pitkäaikaiselta asiakkaaltaan, hän ei aavistanut, millaisen aarteen kanssa on pian tekemisissä.
– Asiakas soitti ja kertoi, että Lahden alueella olevassa ladossa olevat vanhat autot saisi myydä. Omistaja on myynyt kyseisen kiinteistön ja meille annettiin tehtäväksi tyhjentää se. Kyseessä oli pitkäaikainen asiakkaamme, mutta tähän asti hän oli aina ollut ostajan roolissa.
Paikan päällä piti ensin harventaa puustoa, koska rakennus oli ollut pitkään lähes luonnonvaraisessa tilassa. Kun ovi saatiin auki, sisältä paljastui ensikatsomalta valtava määrä vanhoja auton osia. Ladon tarkkaa paikkaa Vuorinen ei saa kertoa, mutta Apu pääsi käymään paikan päällä.
Kun Vuorinen tutkaili hetken sisätiloissa olevaa kalustoa, totuus alkoi valjeta. Rakennuksessa oli kymmenkunta vanhaa autoa, muun muassa T- ja A-mallin Fordeja. Yksi autoista oli peitetty kankaalla.
– Kun rupesimme vetämään kangasta pois, sieltä paljastui Mersun nokkamerkki. Siinä kohtaa aloimme miettiä, että mikäs aarre täältä tulee, Vuorinen kertoo.

Huutokauppias Petri Vuorinen sai myyntiin uransa makeimman autokokoelman.
Historiallinen avo-Mersu oli latolöydön kohokohta.
Huutokauppakeskus Turenki järjestää kuusi huutokauppaa vuodessa.
Vuosimallin 1958 Jaguar Mark I matkaa kohti Turenkia ja huutokauppahallia.
Aarre oli Mercedes-Benz 230 Cabriolet b Typ W 143, jonka saksalainen autovalmistaja esitteli ensimmäisen kerran vuonna 1936. Kuutoskoneella varustetun neljän henkilön avoauton moottori kehitti aikanaan 55 hevosvoimaa ja oli selvästi tehokkaampi kuin autosta valmistettu perusversio. Autosta tekivät poikkeuksellisen hydrauliset jarrut, jotka kuuluivat vakiovarustukseen.
Vuorinen joutui hieromaan hetken silmiään nähtyään yli 4-metrisen ja parin tonnin painoisen kaunottaren.
– Jouduin itsekin aloittamaan aikamoisen opiskelun, koska en ole koskaan nähnyt, saati myynyt tällaista. Onhan se uskomaton tunne, kun pölyn ja rojun alta löytyy tällaisia uskomattomia kansallisaarteita, yrittäjä kertoo.
Salassa pysynyt autoaarrekätkö oli erään lahtelaisen perheen keräilyn tulosta. Tämän vahvistaa myös Vuorisen huutokauppaliikkeen asiakas, joka antaa haastattelun nimettömänä.
Kaikki ladosta siirretyt autot ovat olleet vuosikymmenten ajan lahtelaisperheen omistuksessa. Saksassa pitkään asunut huutokauppakamarin asiakas omistaa niistä suurimman osan. Mercedes-Benz 230 on ollut hänen veljenpoikansa omaisuutta.
Lahtelaisperhe kasvatti keräilyautokokoelmaansa aikanaan aktiivisesti.
– Lato oli yksi säilytyspaikoista. Autot olivat siellä suojassa ja kuivassa. Nyt kun olen tarpeeksi vanha eivätkä lapsenikaan harrasta autoja, on aika luopua niistä. Muuten riskinä on, että niiden säilyttämisestä tulisi perikunnalle myöhemmin liian iso tehtävä. Jos jälkipolvet eivät tunne autoja, vaarana on, että ne myydään joskus tulevaisuudessa alihintaan, autojen omistaja kertoo puhelimessa.
Omistaja kertoo aloittaneensa oman keräilyharrastuksensa Indiana Scout -moottoripyörästä, jonka hän löysi sattumalta lumihangesta ilman moottoria. Kyseistä pyörää valmistettiin vuosien 1920 ja 1949 välillä.
– Hommasin Scoutiin ensimmäiset osat 1960-luvun puolivälissä ja aikojen saatossa osia löytyi lisää.
Perheen isä oli innokas keräilijä. Hän viehättyi nuorena etenkin Fordin Model T -mallista, jolla ajoi ajokorttinsa.
– Hänelle autoilla ajaminen ei ollut niin tärkeää kuin niiden laittaminen ja kunnostaminen. Hän halusi olla mukana harrastajapiireissä ja tavata muita keräilijöitä. Minä itse en ole mutteria vääntänyt vaan ollut enemmänkin vain yksi osapuoli auto- ja moottoripyörähankinnoissa, kaupallisella alalla Keski-Euroopassa uransa tehnyt omistaja kertoo.

Sunbeam S7 500 cc vuodelta 1952. Pyörällä on ajettu kunnostuksen jälkeen vain kymmenkunta kilometriä.
Laulaja Esko Rahkonen on aikanaan omistanut tämän Formula Juniorin.
Triumph Mayflower siirtyy odottamaan huutokauppapäivää.
Vuosimallin 1963 Lancia Appia Serie III.
Alkoi siirto-operaatio, jonka tavoitteena oli saada kymmenkunta ladossa ollutta autoa ja useita vanhoja moottoripyöriä Turengissa sijaitsevaan huutokauppahalliin. Historiallisen avo-Mersun mukana tuli pino luovutustodistuksia, joista selvisi, että kyseessä on alun perin Suomeen hankittu auto.
– Näin on, auto on rekisteröity Suomeen. Auto on ollut viimeksi maantiekäytössä 1980-luvulla ja se on käynyt Saksassa huollettavana, asiakas kertoo.
Totaalisen ainutlaatuinen Mersu ei kuitenkaan ole. Tuulilasi-lehti kertoi vuonna 2020 Mercedes-Benz-klubiin kuuluvan Heikki Helmisen omistuksessa olevasta 230 Cabriolet B -autosta, joka oli entisöity vanhaan loistoonsa. Kyseinen auto oli myyty vuonna 1937 Suomeen everstiluutnantiksi ylennetylle Hans Olof von Essenille. Hänen isänsä, kenraali Georg Didrik von Essen tunnettiin innokkaana automiehenä.
Huutokauppayrittäjä Vuorisen kaupattavaksi annettu yksilö ei ole aivan yhtä loistokkaassa kunnossa, sillä moottoritilasta puuttuu esimerkiksi ilmanpuhdistin. Omistajaperhettä edustava mies kertoo, että autoon on vaihdettu uusi katto 1990-luvulla Saksassa. Ensirekisteröinti on suurella varmuudella tehty vuonna 1936. Auto kuuluu omistajan veljenpojalle.
Petri Vuorinen kävelee vauhdilla edestakaisin turenkilaisella huutokauppahallissa. Tekemistä on paljon ennen elokuun alun ajoneuvoihin keskittynyttä huutokauppapäivää. Yksi työntekijöistä siirtää autojen kuvia huutokaupan verkkosivuille kaiken kansan ihmeteltäväksi.
Yrittäjä ei peittele innostustaan.
– Tämä on huikein autolöytö yrityksemme historiassa, vaikka olemme myyneet satoja, ellei tuhatkunta, autoa, Vuorinen sanoo.
Autot ovat nähtävillä viikon ajan ennen huutokaupan sulkeutumista. Huutaminen onnistuu ainoastaan verkossa.
– Käytännössä kaikki tapahtuu netissä. Toki huutokauppapäivänä saa tulla paikan päälle, jos netin käyttö tuntuu vaikealta. Paikan päälläkin huudot tehdään älypuhelimella, Vuorinen selvittää.
Vuorisen mukaan avo-Mersu on tulevan huutokaupan ainoa kohde, jonka kohdalla on käytössä pohjahinta. Se asettuu 50 000–60 000 euron välille. Muut autot myydään huutokaupan tapojen mukaan eniten tarjoaville.
Avo-Mersun hinnan hän uskoo nousevan noin 100 000 euroon. Kansainvälisten keräilyautojen myyntiin erikoistuneiden verkkosivustojen tietojen perusteella auton arvo vaihtelee maailmalla 100 000–140 000 euron välillä.
Lahden latolöytö on tuonut elokuun huutokauppaan muitakin houkutuksia arvomersun lisäksi. Yksi kiinnostavista artikkeleista on saksalaisen Adlerin 1930-luvulla myyntiin tuoma Trumpf Junior Cabrio Limousine, jonka puurakenteinen kori valmistettiin käsityönä. Myynnissä on lisäksi muun muassa T-Ford, A-Ford, vuosimallin 1963 Lancia Appia Serie III sekä vanha Formula Junior -kilpa-auto.
Vuorinen kertoo, että kaikki kokoelmasta tuodut autot myydään nettihuutojen perusteella. Vuorinen huomauttaa, että kaikki myynnissä olevat autot joudutaan myymään projektikuntoisina, mikä alentaa hintaa.
– Joidenkin kohdalla voi päästä pelkällä huollolla ja öljynvaihdolla, osa vaatii enemmän tekemistä. Se ei ole sinänsä yllätys, sillä autot ovat seisseet ladossa vuosikymmenten ajan.
Saksassa asuva myyjä kertoo yrittäneensä myydä autoja hiljalleen vuosikymmenten aikana. Hän ei ole asettanut autoilleen tarkkaa hintatavoitetta.
– Odotan, että autot menevät kaupaksi kohtuulliseen hintaan. Keskieurooppalaiseen hintatasoon ei välttämättä päästä, mutta toivottavasti lähelle sitä. Paljon on kiinni siitä, miten huutokauppa onnistuu tavoittamaan kyseisistä autoista kiinnostuneet keräilijät, omistajaperheen edustaja kertoo puhelimessa.
Vuorisen huutokaupan työntekijät siirtävät viimeisiä Lahdesta tuotuja autoja trailerilta sisätiloihin. Ladosta saapuneesta Jaguarista on jäljellä pelkkä kori, mutta sekin saattaa olla haluttua tavaraa keräilijöiden keskuudessa. Pihalla on myös muualta tuotuja autoja, jotka odottavat kiiltävinä tulevaa kauppapäivää.
Huutokauppahallin turvallisuutta on viime viikkoina parannettu, jotta historialliset autot ovat mahdollisimman hyvässä turvassa ennen päätymistä uusille omistajilleen.
Yritys maksaa yövartiointipalvelusta, minkä lisäksi valvontalaitteiden määrää on lisätty. Sisätiloissa liikkuvat henkilöt tallentuvat useaan eri kameraan.
– Jos jokin kameroista laukaisee hälytyksen, huone täyttyy savusta ja kaasusta. Teemme parhaamme, että autot pysyvät turvassa.
Turvajärjestelmiä tarvitaan myös muiden esineiden kuin harvinaisten autojen takia. Kuusi kertaa vuodessa järjestettävissä huutokaupoissa myydään kultaa ja koruja satojen tuhansien eurojen arvosta.
– Mehän olemme tavallaan tavarapankki. Kun saamme uuden asiakkaan, hän aloittaa yleensä varovasti. Kun luottamus vuosien varrella kasvaa, hän saattaa antaa huutokaupattavaksi arvokasta tavaraa.

Mercedes-Benz 230 b Cabrioletin hinta voi nousta lähelle 100 000 euroa.
Tämä on huikein autolöytö yrityksemme historiassa, vaikka olemme myyneet satoja, ellei tuhatkunta, autoa, Vuorinen sanoo.
Mercedes-Benz 170VA vuodelta 1951 on edelleen hienossa kunnossa.
Fordin A-malli on näyttävän sininen.
Parhaimmillaan yrittäjä saa suoraan asiakkailtaan kallisarvoista tietoa huudettavaksi tulevien tavaroiden ja esineiden alkuperästä. Kun Vuorinen julkaisi verkkosivuillaan kuvan ladosta löytyneestä Formula Junior -autosta, hän sai eräältä asiakkaaltaan veikkauksen sillä kilpaa ajaneesta suomalaiskuljettajasta.
– Tietojen hakeminen on usein melkoista salapoliisityötä, joten kaikesta lisäinformaatiosta voi olla hyötyä.
Lahtelaisomistaja myöntää, että latoon jääneistä autoista luopuminen ei ole helppoa. Niihin liittyy myös paljon muistoja tunteita. Hän on käynyt katsomassa autoja aina silloin, kun on vieraillut Suomessa.
– Autoissa on tietynlainen tunnearvo, koska isäni teki paljon työtä niiden eteen. Toivon, että ne päätyvät hyville omistajille.