Autot ja liikenne
Tuulilasi

Kun hyperauto on liian kesy – Ferrari La Ferrari FXX K

Kun hyperauto on liian kesy – Ferrari La Ferrari FXX K

Sellainenkin tilanne voi tulla eteen, jossa Ferrari La Ferrari on liian kesy. Hyvät naiset ja herrat: ratakäyttöön tarkoitettu La Ferrari FXX K on täällä.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Ferrari
Mainos

Ferrarilla on ollut tapana tehdä hurjimmistakin malleistaan erityisversiot ainoastaan ratakäyttöön. Näin myös on käynyt La Ferrarin kanssa. Kilpa-autoista oppia ammentaneella FXX K:lla ei saa ajaa tieliikenteessä.

Tehoa on nostettu noin 100 hevosvoimalla ”perusmalliin” nähden. Osa tehonkasvusta on haettu virittämällä entisestään 6,3-litraista V12-moottoria. Tehoa se tuottaa 860 hv ja tämä saavutetaan muikeasti 9 200 r/min kohdalla. Hybridijärjestelmästäkin irtoaa vielä ylimääräiset 190 hevosvoimaa.

Yhteisteho on siis järisyttävät 1050 hv ja suurin vääntömomentti on noin 900 Nm. Jotta tämä tehomäärä ei menisi aivan hukkaan, on auton aerodynamiikkaa parannettu entisestään. Silmään pistää äärimmäisen suuren diffuusorin lisäksi erikoinen kaksiosainen takasiipiratkaisu, jolla on haettu vähäisempää ilmanvastusta.

Mallia aerodynamiikkaan on haettu erityisesti WEC-sarjan kilpa-autoista. Kyseisellä Ferrari 458:lla mm. Toni Vilander kaasutteli tänä vuonna Le Mans -kilpailun voittoon. Äärimmäisen La Ferrarin alla ovat tietenkin ratakäyttöön suunnitellut Pirellin slicksit.

Auton voivat ostaa vain harvat ja valitut Ferrari-asiakkaat. Autoa he eivät varsinaisesti saa omaksi, sillä sitä pääsee ajamaan vain Ferrarin omissa tilaisuuksissa. Siitäkin huolimatta hintaa kertynee ilman veroja lähemmäs 2 miljoonaa euroa.

Niin ja se V12-moottorin sinfoniakonsertti:

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 4.12.2014