Tuulilasi

Kukaan ei halua ostaa Fiat Chrysleria − seuraavaksi vuorossa kiinalaiset?



Kukaan ei halua ostaa Fiat Chrysleria − seuraavaksi vuorossa kiinalaiset?

FCA-konserni eli Fiat Chrysler Automobiles on ollut myynnissä jo kohta kaksi vuotta, mutta kukaan ei ole halunnut sitä ostaa. Nyt kiinnostusta on löytynyt Kiinasta, kertovat lehtilähteet.
Teksti Max Lange
Kuvat FCA

Automotive Newsin lähteiden mukaan tunnettu kiinalainen automerkki olisi tehnyt viime viikolla tarjouksen FCA:n ostosta, mutta FCA toistaiseksi hylkäsi tarjouksen. Myös toiset Automotive Newsin toiset lähteet kertovat, että Kiinassa isot automerkit olisivat tehneet valmisteluja mahdollisesta kaupasta FCA:sta.

Taustalla kiinalaisten innostuksessa ostaa FCA on Kiinan valtion painostus laajentaa yritystoimintaa maan rajojen ulkopuolelle. Yhdysvaltojen automarkkinat ovat myös olleet todella vaikeasti saavutettavissa kiinalaisille, ja tämä olisi yksi tapa, jolla kiinalaiset autonvalmistajat pääsisivät Yhdysvaltoihin.

FCA:han kuuluvat yhdysvaltalaiset Jeep, Dodge, Ram ja Chrysler sekä italialaisista Fiat, Alfa Romeo, Maserati ja Lancia. Lähteiden mukaan Alfa Romeo ja Maserati olisivat tarkoitus jättää italialaisomistukseen, mutta mm. Jeep ja Fiat siirtyisivät kaupassa Kiinaan. Arvostetuille Alfa Romeolle ja Maseratille aiotaan tehdä ilmeisesti samoin kuin Ferrarille, eli ne erotetaan omaksi kokonaisuuksikseen, jotka tekevät rahaa italialaiselle Agnellin omistajasuvulle.

Tällä hetkellä FCA-konsernin tuottavimmat merkit ovat Jeep ja Ram. Molempia myydään Yhdysvalloissa suuria määriä. Jeep on tuttu Suomessakin, RAM-brändin alla valmistetaan isoja jenkkityylisiä pickuppeja. Muutoin FCA:lla ei ole ollut viime vuosina todellista rahasampoa. Useat konsernin mallit ovat olleet heikkolaatuisia ja kärsineet luotettavuusongelmista.

FCA:n suurimman omistajan, Agnellin suvun agenda viime vuosina on ollut, että jos joku tarjoaa tarpeeksi paljon rahaa, FCA on myytävissä pois. Kiinalaisen omistukseen siirtymisessä suurimmat ongelmat lienevätkin poliittiset. On iso pala yhdysvaltalaisille, että iso amerikkalainen automerkki päätyisi kiinalaisomistukseen.

Toisaalta Volvon ja kiinalaisen Geelyn yhteistyö on osoittanut, että kiinalaisomistuksessa voi menestyä, ja autot ovat hyviä.

Julkaistu: 14.8.2017