
Mazda 3 – Pinnassa Zirkon-hiekan sävyä ja pellin alla aivan ihmeellinen moottori – Jotain magneettista tässä on
Skyaktiv X on sivistynyt voimanlähde. Kun koneelle antaa lapikasta, kulku on rivakkaa.
Koeajoimme viime numerossa Mazda CX-30 Nagisan, ja nyt on vuorossa muunnos samasta teemasta. Nagisa-käsittelyn on tällä kertaa saanut osakseen Mazda 3. Kuten sanottu, Nagisa on japanilainen etunimi, jota voivat kantaa sekä miehet että naiset.
CX-30 oli ulkokuosiltaan hillityn sininen, mutta nyt käsillä olevaan Kolmoseen oli valittu todella erikoinen väri. Piti oikein selvittää, mistä oli kysymys. Tuo vähän saveen vivahtava sävy pyrkii jäljittelemään Zirkon-hiekan värimaailmaa. Mitä ihmettä sitten on tuo Zirkon-hiekka? Kaikkitietävä Google kertoo seuraavasti: Zirkonihiekka on valuteknisiltä ominaisuuksiltaan paras valimohiekka. Sillä on käsitellyistä hiekkalaaduista pienin lämpölaajenemiskerroin ja korkein sintraantumislämpötila. Oli miten oli, tähän sävyyn hunnutettu Kolmonen näytti todella makealta.


Sisätiloissa oli samat kommervenkit kuin CX-30 Nagisassa. Istuimiin oli valittu jälleen kerran huomattavan aistikas väriyhdistelmä. Keskellä oli mustaa ja reunoilla terrakottaa, eli sellaista hauskan ruskeaa sävyä. Tyyliin sopivasti kojelaudasta löytyi vähän erikoisempaa verhoilua.

Kaikkein pienimpiä autoja lukuun ottamatta nykyään standardina on automaattivaihteisto. Kolmonen löi pöytään kuitenkin yllätyksen, sillä sen keskikonsolissa sojotti perinteinen vaihdekeppi. Tervehdin asiaa ilolla, sillä onhan se kiva päästä välillä käyttämään kytkintä ja vaihteistoa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Välikaasuakin voi polkea – ihan vitsin vuoksi.

Vaihteistoa vielä huomattavasti erikoisempi laite oli Kolmosen moottori. Mazdan slangilla se tuntee nimen Skyactiv X. Koodi tarkoittaa kaksilitraista, huomattavan ylävireistä moottoria. Se toimii Mazdan kehittämällä periaatteella, jossa yhdistyvät sekä dieselin puristussytytys että normaali, kipinällä tehtävä seoksen räjäyttäminen.
Prosessi on niin hienosti viritetty, että kunkin työtahdin aikana käytössä ovat joustavasti kummatkin periaatteet. Moottorista irtoaa napakat 186 hevosvoimaa. Vääntöäkin on käytössä pontevat 240 newtonmetriä – tosin vasta kierrosluvulla 4 000 r/min. Ajossa moottori vetää erittäin sivistyneesti, mutta se tykkää selvästikin yläkierroksista. Kun antaa koneen laulaa, kyyti on rapsakkaa. Manuaalilaatikko on juuri oikea vaihteisto tämän luontoisen moottorin parina.


Plussaa
Tyylikäs kokonaisuus
Kiehtova moottori
Miinusta
Niukat takatilat