Tuulilasi

Koeajossa: Opel Insignia OPC – kasvojen kohotus pinnan alla



Koeajossa: Opel Insignia OPC – kasvojen kohotus pinnan alla

Faceliftin saanut tehokkain Opel sopii hyvin moottoritielle ja tarjoaa hyvät tilat.
Teksti AMS, Jörn Thomas
Kuvat Opel

Kasvojen kohotuksesta huolimatta Opelin huippumalli ei ole vieläkään mikään kivikova atleetti.

Faceliftatun Insignia OPC:n muutokset rajoittuvat uuteen infotainment-järjestelmään ja mittareihin sekä alustamuutoksiin. Niidenkin avulla pyritään tosin enemmän mukavuuteen kuin ultrakovaan jäykkyyteen.

Farkku-Insignian pitkille matkoille sopiva jousitusmukavuus säilyy jopa kahdessa dynaamisimmassa moodissa, eli Sport- ja OPC-asennoissa. Iskunvaimentimien säätöventtiilit päästävät siis vielä tarpeeksi suuren öljymäärän virtaamaan, jotta tienpinnan suuremmat epätasaisuudet tasoittuvat.

Ohjaus ei ole liian jäykkä, ja se tuntuu ennemminkin pehmeältä kuin ehdottomasti palautetta antavalta.

Kovilla nopeuksilla – 325-heppaisen Sports Tourer OPC:n huippunopeus on Unlimited-versiona 265 km/h – tämä tekee auton suuntavakaudesta rauhoittavan. Silloin tuntuu, että Insignia saisi kulkea vielä vähän nopeamminkin.

1,8 tonnin painoinen auto aliohjaa tiukoissa mutkissa vähän, mutta kurveista ulos kiihdytettäessä nelivedon hieno pito tekee vaikutuksen. Nelivedon voimanjako on mukautuva Insignian taka-akselilla.

Entäpä uusi infotainment-järjestelmä? Siinä on vähän nappeja, kosketusnäyttö ja touchpad, mutta kaikesta huolimatta systeemi vaatii yhtä pitkän totuttautumisajan kuin sitä edeltänyt järjestelmä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 3.12.2013