Tuulilasi

Koeajossa nyt: Ssangyong Rexton W



Koeajossa nyt: Ssangyong Rexton W

Toista Suomen-valloitustaan tekevän SSangyongin tämänhetkisistä kahdesta tuontimallista suurempi on maastoauton geeneillä varustettu Rexton W.
Teksti Timo Nurmi
Kuvat Timo Nurmi

Pituudeltaan 4,75-metrinen auto perustuu Mercedes-Benzin M-luokan ensimmäiseen sukupolveen, joka ensiesiteltiin 1990-luvun lopussa. Rexton W tuotiin myyntiin vuonna 2001, ja tämä Suomeen rantautunut mallisukupolvi on järjestyksessä kolmas.

Seitsemänpaikkainen auto on rakenteeltaan varsin perinteinen. Siinä on erillinen tikapuurunko, ja voimansiirrossa on alennusvaihde. Ainoa moottorivaihtoehto on kaksilitrainen turbodiesel, josta otetaan tehoa 155 hv ja vääntöä 360 Nm. Vaihteistoksi voi valita kuusipykäläisen manuaalin tai viisiportaisen automaatin.

Vakiovarustelistalle kirjataan mm. vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi, peruutustutka sekä kevytmetallivanteet. Suurimmat sallitut vaunupainot ovat 2 600 kg (jarrullinen vaunu) sekä 750 kg (jarruton vaunu).

Ensitreffit Rexton W:n kanssa olivat hiukan hämmentävät, sillä auton olemuksesta välittyy tietynlainen vanhahtavuus. Tilaa isossa autossa riittää kuitenkin kohtuullisen hyvin, ja suorituskykykin on asiallinen. Lopulliseen arvioon vaikuttaa tietysti hinta, jota ei vielä ole julkistettu.

Palaamme asiaan tarkempien koeajokommenttien kera Tuulilasissa 2/15, joka ilmestyy 5.2. 

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Julkaistu: 12.1.2015