
Wankelin voimin: Mazda MX-30 tarjoaa aikamoista insinööripornoa – Tämän sähköauton latauksia ei tarvitse suuremmin suunnitella
Sähköautoilu on erittäin kätevää, kun konepellin alla on oma, polttomoottorikäyttöinen laturi.
Jos haluaa itselleen eksoottisen auton, on pöytään ladottava tyypillisesti jopa 100 000 euroa. Uusi Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV pakottaa muuttamaan vanhoille urille jämähtäneitä käsityksiä, sillä nyt olisi tarjolla aikamoista insinööripornoa jopa alle 40 000 eurolla.
Puretaanpa tämä Mazda paloihin. Maailma on täynnä ladattavia hybridejä, joissa poltto- ja sähkömoottorit toimivat rinnakkain. Parhaat töpselihybridit yltävät jopa sadan kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Kun akku on imetty tyhjiin, pärähtää polttomoottori käyntiin.
Mazdan voimalinja on täysin toisenlainen, sillä se on sähköauto, jossa on mukana oma, polttomoottorin voimin pyörivä laturi. Polttomoottorilla ei ole minkäänlaista yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan se toimii ainoastaan laturin voimanlähteenä. Veto tapahtuu aina sähköllä. Mitsubishi ja Renault soveltavat samantyyppistä tekniikka joissakin malleissaan.
