
Wankelin voimin: Mazda MX-30 tarjoaa aikamoista insinööripornoa – Tämän sähköauton latauksia ei tarvitse suuremmin suunnitella
Sähköautoilu on erittäin kätevää, kun konepellin alla on oma, polttomoottorikäyttöinen laturi.
Jos haluaa itselleen eksoottisen auton, on pöytään ladottava tyypillisesti jopa 100 000 euroa. Uusi Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV pakottaa muuttamaan vanhoille urille jämähtäneitä käsityksiä, sillä nyt olisi tarjolla aikamoista insinööripornoa jopa alle 40 000 eurolla.
Puretaanpa tämä Mazda paloihin. Maailma on täynnä ladattavia hybridejä, joissa poltto- ja sähkömoottorit toimivat rinnakkain. Parhaat töpselihybridit yltävät jopa sadan kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Kun akku on imetty tyhjiin, pärähtää polttomoottori käyntiin.
Mazdan voimalinja on täysin toisenlainen, sillä se on sähköauto, jossa on mukana oma, polttomoottorin voimin pyörivä laturi. Polttomoottorilla ei ole minkäänlaista yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan se toimii ainoastaan laturin voimanlähteenä. Veto tapahtuu aina sähköllä. Mitsubishi ja Renault soveltavat samantyyppistä tekniikka joissakin malleissaan.




Mazdan ehdottomana erikoisuutena on kuitenkin se, että laturia pyörittävä bensiinimoottori ei ole mikään normaali rivikone, vaan kiertomäntämoottori, joka wankelinakin tunnetaan. Mazda valmisti vuosina 1967–2012 yli kaksi miljoonaa kiertomäntämoottorilla varustettua autoa. Nyt tuo ihmemoottori on tehnyt paluun. Wankel on yksikammioinen, ja sen iskutilavuus on 830 cm3. Tehoa piskuisesta myllystä irtoaa 74 hevosvoimaa.
Koska mäntä pyörii ympyrää, moottori ei värise juuri lainkaan.
Tällä autolla voi edetä monella eri tavalla. Peruskaava on se, että ladataan ajoakku täyteen. Näillä eväillä pitäisi päästä EV-ajotilassa 85 kilometriä. Homma muuttuu paljon mielenkiintoisemmaksi, kun ajotilaksi valitaan Normal. Silloin liikutaan hiljaa sähköllä, kunnes ajoakun varaustila on vajonnut 30–40 prosentin tasolle. Tuolloin wankel käynnistyy, ja alkaa pyörittää laturia, joka lataa akkua. Koska mäntä pyörii ympyrää, moottori ei värise juuri lainkaan. Kun wankel käy, mittaristossa hehkuu sininen kiertomännästä muistuttava symboli. Jos Mazdaa ei ladata välillä seinästä täyteen, polttomoottorilaturiin perustuva järjestelmä pitää akun varaustilan vähän yli 40 prosentin tasolla.
Ehkä olennaisinta Mazdan voimalinjassa on se, että latauksia ei tarvitse sen kummemmin suunnitella. Kun tankin täyttää bensiinillä, luvassa on yli 600 kilometrin toimintamatka. Erittäin kätevää, vaikka aivan nollapäästöihin ei tietenkään päästä.




Kommentti
Kiertomäntämoottoria kutsutaan usein myös wankeliksi, sillä saksalainen Felix Wankel patentoi keksintönsä jo vuonna 1934. Mazda on ainoa autonvalmistaja, joka on käyttänyt wankelia laajemmassa mittakaavassa.
Plussaa
Ei latausmurheita
Kiehtovaa tekniikkaa
Miinusta
Niukat takatilat
