Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Wankelin voimin: Mazda MX-30 tarjoaa aikamoista insinööripornoa – Tämän sähköauton latauksia ei tarvitse suuremmin suunnitella

Sähköautoilu on erittäin kätevää, kun konepellin alla on oma, polttomoottorikäyttöinen laturi.

Päivitetty 7.10.2024 | Alkuperäinen julkaisu 23.7.2024
7.10.2024 Tuulilasi

Jos haluaa itselleen eksoottisen auton, on pöytään ladottava tyypillisesti jopa 100 000 euroa. Uusi Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV pakottaa muuttamaan vanhoille urille jämähtäneitä käsityksiä, sillä nyt olisi tarjolla aikamoista insinööripornoa jopa alle 40 000 eurolla.

Puretaanpa tämä Mazda paloihin. Maailma on täynnä ladattavia hybridejä, joissa poltto- ja sähkömoottorit toimivat rinnakkain. Parhaat töpselihybridit yltävät jopa sadan kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Kun akku on imetty tyhjiin, pärähtää polttomoottori käyntiin.

Mazdan voimalinja on täysin toisenlainen, sillä se on sähköauto, jossa on mukana oma, polttomoottorin voimin pyörivä laturi. Polttomoottorilla ei ole minkäänlaista yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan se toimii ainoastaan laturin voimanlähteenä. Veto tapahtuu aina sähköllä. Mitsubishi ja Renault soveltavat samantyyppistä tekniikka joissakin malleissaan.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt