Tuulilasi

Koeajossa: Honda CR-Z – bensapihi sportti



Koeajossa: Honda CR-Z – bensapihi sportti

Faceliftin kokenut Honda CR-Z on nyt hitusen tehokkaampi, jolloin hybridicoupén kyvyt tulevat entistäkin paremmin esiin.
Teksti AMS, Jörn Thomas
Kuvat AMS, Dino Eisele

Ai että japanilaisia autonvalmistajia ei erota toisistaan? Vilkaistaanpas Hondan tarjontaa. Siellä laitetaan soikean muotoisia mäntiä moottoripyörien koneisiin, yritys on tuonut sarjatuotantoon monimutkaisia kierrosherkkyyttä parantavia venttiilinohjauksia, ja vuonna 2010 pieni manuaalivaihteistolla varustettu hybridisportti CR-Z tuli markkinoille.

Päätuotekehittäjä Norio Tomoben mukaan CR-Z on urheiluauto, jonka kulutuksesta ei tarvitse potea huonoa omatuntoa. Verrattuna markkinoilla oleviin kalliimpiin, tehokkaampiin ja muka huippusäästäväisiin urheiluautoihin Hondan coupé on 6,9 litran keskikulutuksensa myötä tosiaan pihi.

Viimeisin facelift toi autoon ulkonäkömuutosten lisäksi litiumioniakun, parannetun moottorinohjauksen sekä tehokkaamman hybriditekniikan, joka 121 hepan tehoiseksi kasvatetun 1,5-litraisen koneen kanssa nostaa auton kokonaistehon 137 hevosvoimaan. Sähkömoottori varastoi normaaliajossa energiaa ja tukee bensakonetta pehmeästi, mutta sen saa buustinapin avulla myös tuottamaan lisätehoa 10 sekunnin ajaksi.

Näin CR-Z onnistuu luomaan hybriditekniikastaan huolimatta hienon vaparikoneen tunnelman, jossa on hento lisäpotku. Se sopii hyvin sporttisen ajoasennon, jäykän ja ketteräksi säädetyn alustan sekä tarkan ohjauksen kanssa yhteen.

Julkaistu: 5.9.2013