Tuulilasi

Koeajo: uusi e-Golf jaksaa pidemmälle yhdellä latauksella

Koeajo: uusi e-Golf jaksaa pidemmälle yhdellä latauksella

Toimintasäde koki harppauksen, hinta on edelleen hieman liikaa kansansähköautolle.
Teksti Vesa Linja-aho
Mainos

Koeajoin vuonna 2015 Volkswagen e-Golfia ja kokemukset olivat positiivisia: auto on napakka ja mukava ajaa eikä eroa ulkonäöltään perinteisestä autosta. Tiivistelmänä: auto näytti perinteiseltä autolta ja oli mukava ajaa. Huono puoli oli vaatimaton toimintasäde: auton NEDC-toimintasäde oli 200 kilometriä eli sama kuin Nissan Leafin pienempiakkuisella 24 kWh versiolla. 

Pyörähdin pikaisesti koeajamassa nyt keväällä 2017 Suomessa myyntiin tulleen e-Golfin. Radikaaleja muutoksia autoon ei ole tehty, tässä suurimmat:

  • Autossa on isompi akku ja NEDC-toimintasäde on hypännyt 190 kilometristä 300 kilometriin.
  • Auton oma AC-laturi on päivitetty hieman järeämpään: edellinen yksivaiheinen 16 A (3,6 kW) on päivitetty kaksivaiheiseksi 16 A laturiksi, eli lataustehoa on nyt 7,2 kilowattia.
  • Perinteisen viisarimittariston tilalle on tullut Teslasta tuttu värinäyttö.

Kiinnostavin asia eli toimintasäde moottoritievauhdissa oli pakko testata heti: kun täyteen ladatulla, puolen plusasteen lämmössä seisseellä e-Golfilla lähti moottoritielle 120 kilometrin tuntivaudilla, auto jaksoi taivaltaa 143 kilometriä ennen siirtymistään kilpikonnatilaan, jolla ajeltiin seuraavat 7 kilometriä pikalatauspisteelle. Kesällä, kun akku on lämmin, ilmanvastus ja vierinvastukset pienempiä eikä ohjaamon lämmitystä tarvita, toimintamatka on sitten pikkuisen pidempi. Vanha nyrkkisääntöni NEDC-toimintasäteen jakamisesta kahdella moottoritierangen saamiseksi pitää siis paikkansa tämänkin auton kohdalla. Maantievauhdissa toimintasäde on 200 kilometrin tuntumassa ja kaupunkiajossa vielä enemmän.

Päällimmäinen miinus autossa onkin sitten hinta: kansansähköautona mainostettu sähkö-Volkkari maksaa vajaat 43000 euroa. Vertailun vuoksi: Renault Zoen karvalakkimalli irtoaa 33000 eurolla, Hyundai Ioniq Electric sekä Nissan Leaf (30 kWh) 37000 eurolla. Hinnasta pitäisi ottaa mielellään viisi tonnia pois. Toisaalta: edellinen e-Golfin malli maksoi 41000 euroa, eli käytännössä samaan hintaan saa nyt auton jonka toimintasäde on yli 50 % suurempi. Jos sähköautojen hinta- ja toimintasädekehitys jatkuu tätä vauhtia, muutaman vuoden päästä Volkkarilla lienee tarjolla 30000 euron kansansähköauto – joka on uuden auton ostajalle jo heittämällä kilpailukykyinen, kun polttoainekustannukset otetaan huomioon.

Muuten auto on tuttua (e-)Golfia: miellyttävä ajaa ja sopii käteen kuin hanska.

Halvemman hinnan lisäksi jää kaipaamaan myös Ioniqista tuttua 100 kilowatin pikalatausta (ja niitä 100 kilowatin pikalatureita, joita on luotettavahkon huhun mukaan tulossa Suomeen jo tämän vuoden puolella).

Julkaistu: 3.5.2017