
Mangatyyliä kunnioittava Toyota C-HR kasvoi rumasta ankanpoikasesta kauniiksi joutseneksi
Toyota CH-R aiheutti aikanaan ulkonäöllään hämmennystä ja outoja katseita. Nyt siitä on kuoriutunut ajoneuvo muiden joukossa. Nykytyyliin sitä voi myös ladata. Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition.
Toyota C-HR on suunniteltu kokonaisvaltaisesti Euroopan markkinoille, joten kyseessä ei ole perinteinen kompromissi. Auton kehitystä johtanut pääinsinööri Toshio Kabei jopa itse muutti varta vasteen Eurooppaan, jotta hän ymmärtäisi paremmin täkäläisten ajattelumaailmaa ja autoon kohdistuvia odotuksia.
Ulkonäkö on ilman muuta iso osa autoa, mutta yhtä lailla se jakaa mielipiteitä – sillä olipa asiasta mitä mieltä tahansa, kauneus on loppujen lopuksi aina katsojan silmissä. Allekirjoittanutta Toyota C-HR:n japanilaisen manga-sarjakuvaperinteen mieleen tuova muotokieli ei niin hirveästi sykähdytä, mutta – kuten sanottua – mielipiteitä on monia.


Ohjaamossa kaikki on hyvin, sillä kuljettajalla on tilaa riittävästi. Takapenkin matkustajilta on selkeästi napattu pieni siivu kuljettajalle ja se tekee hyvää. Istuin on myös mukava ja sen myötä ajoasento kokonaisuutena toimii mainiosti. Rattikin säätyy tarpeeksi lähelle. Ensivaikutelma on positiivinen.
Kuljettajalla olot ovat lokoisat, mutta takana tilaa on niukemmin. 362-litraiseen tavaratilaan on hankala saada suuremman porukan varusteet.

Yleistunnelma on joka tapauksessa positiivinen, ja se säilyy myös liikenteeseen lähdettyä: kaikki toimii mainiosti. Toyota C-HR ei ehkä ole se kaikkein tehokkain tai saksalaistyylisesti jämäkkä auto, mutta ajaminen sillä on miellyttävää. Toyotalla on helppo pysyä liikenteen mukana, eikä oikeastaan mikään aiheuta ikäviä tuntemuksia.
Kaupungissa C-HR on näppärä kulkupeli ahtaista parkkihalleista ruuhkissa valutteluun, ja kaikkeen siltä väliltä. Myös kehäteillä ja vähän pidemmilläkin siirtymillä matka taittuu jouheasti.

Vaikka ulkonäkö saattaa johdatella ajatusta hivenen sporttiseen suuntaan, urheilullisuutta tästä autosta ei juurikaan löydy. Kaksilitrainen rivinelonen tuottaa 152 hevosvoimaa ja 208 newtonmetriä järjestelmän kokonaisvääntöä. Auto kiihtyy sataseen hiukan päälle seitsemässä sekunnissa, mikä on hyvää keskitasoa. Alusta on äärimmäisen mukava, muttei suunniteltu reippaaseen menoon.
Kulutuspuoli on hyvin kunnossa, sillä sähköllä ajelee yli 50 kilometriä. Ja kun yhdistetään sähkö ja polttomoottori, niin kulutus on varsin maltillisella tasolla. C-HR on liikenteessä kustannustehokas auto, jossa viihtyy pidemmänkin matkan.
Kaiken kaikkiaan C-HR on siitä harvinainen auto, ettei oikein mikään asia nouse negatiivisesti esiin tai jää suoranaisesti harmittamaan. Ehkä voimme todeta, että ruma ankanpoikanen on lopulta kasvanut kauniiksi joutseneksi.


Plussaa
Sähköinen voimalinja
Toimintamatka
Ajomukavuus
Miinusta
Tavaratila