Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Mangatyyliä kunnioittava Toyota C-HR kasvoi rumasta ankanpoikasesta kauniiksi joutseneksi

Toyota CH-R aiheutti aikanaan ulkonäöllään hämmennystä ja outoja katseita. Nyt siitä on kuoriutunut ajoneuvo muiden joukossa. Nykytyyliin sitä voi myös ladata. Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition.

Päivitetty 29.10.2024 | Alkuperäinen julkaisu 9.7.2024
29.10.2024 Tuulilasi

Toyota C-HR on suunniteltu kokonaisvaltaisesti Euroopan markkinoille, joten kyseessä ei ole perinteinen kompromissi. Auton kehitystä johtanut pääinsinööri Toshio Kabei jopa itse muutti varta vasteen Eurooppaan, jotta hän ymmärtäisi paremmin täkäläisten ajattelumaailmaa ja autoon kohdistuvia odotuksia.

Ulkonäkö on ilman muuta iso osa autoa, mutta yhtä lailla se jakaa mielipiteitä – sillä olipa asiasta mitä mieltä tahansa, kauneus on loppujen lopuksi aina katsojan silmissä. Allekirjoittanutta Toyota C-HR:n japanilaisen manga-sarjakuvaperinteen mieleen tuova muotokieli ei niin hirveästi sykähdytä, mutta – kuten sanottua – mielipiteitä on monia.

Toyota C-HR:n etuistuin on mukava ja helposti säädettävissä.
Etuistuin on mukava ja helposti säädettävissä.
Toyota C-HR:n takapenkillä mahtuu istumaan pienikokoinen henkilö.
Takapenkillä mahtuu istumaan pienikokoinen henkilö.

Ohjaamossa kaikki on hyvin, sillä kuljettajalla on tilaa riittävästi. Takapenkin matkustajilta on selkeästi napattu pieni siivu kuljettajalle ja se tekee hyvää. Istuin on myös mukava ja sen myötä ajoasento kokonaisuutena toimii mainiosti. Rattikin säätyy tarpeeksi lähelle. Ensivaikutelma on positiivinen.

Kuljettajalla olot ovat lokoisat, mutta takana tilaa on niukemmin. 362-litraiseen tavaratilaan on hankala saada suuremman porukan varusteet.

Toyota C-HR:n sisällä henki on konservatiivisempi, vaikka ulkokuorissa onkin heittäydytty vähän villeiksi. Ohjaamo on selkeä.
Jos ulkokuorissa onkin heittäydytty vähän villeiksi, sisällä henki on konservatiivisempi. Ohjaamo on selkeä.

Yleistunnelma on joka tapauksessa positiivinen, ja se säilyy myös liikenteeseen lähdettyä: kaikki toimii mainiosti. Toyota C-HR ei ehkä ole se kaikkein tehokkain tai saksalaistyylisesti jämäkkä auto, mutta ajaminen sillä on miellyttävää. Toyotalla on helppo pysyä liikenteen mukana, eikä oikeastaan mikään aiheuta ikäviä tuntemuksia.

Kaupungissa C-HR on näppärä kulkupeli ahtaista parkkihalleista ruuhkissa valutteluun, ja kaikkeen siltä väliltä. Myös kehäteillä ja vähän pidemmilläkin siirtymillä matka taittuu jouheasti.

Toyota C-HR:ssä tavaratilaa saisi olla enemmän, mutta 362 litralla on nyt pärjättävä.
Tavaratilaa saisi olla enemmän, mutta 362 litralla on nyt pärjättävä.

Vaikka ulkonäkö saattaa johdatella ajatusta hivenen sporttiseen suuntaan, urheilullisuutta tästä autosta ei juurikaan löydy. Kaksilitrainen rivinelonen tuottaa 152 hevosvoimaa ja 208 newtonmetriä järjestelmän kokonaisvääntöä. Auto kiihtyy sataseen hiukan päälle seitsemässä sekunnissa, mikä on hyvää keskitasoa. Alusta on äärimmäisen mukava, muttei suunniteltu reippaaseen menoon.

Kulutuspuoli on hyvin kunnossa, sillä sähköllä ajelee yli 50 kilometriä. Ja kun yhdistetään sähkö ja polttomoottori, niin kulutus on varsin maltillisella tasolla. C-HR on liikenteessä kustannustehokas auto, jossa viihtyy pidemmänkin matkan.

Kaiken kaikkiaan C-HR on siitä harvinainen auto, ettei oikein mikään asia nouse negatiivisesti esiin tai jää suoranaisesti harmittamaan. Ehkä voimme todeta, että ruma ankanpoikanen on lopulta kasvanut kauniiksi joutseneksi.

Toyota C-HR:n ovenkahva saa välillä mietteliääksi, kun se ei ponnahda esiin toivotulla tavalla.
Ovenkahva saa välillä mietteliääksi, kun se ei ponnahda esiin toivotulla tavalla.
Toyota C-HR on mangatyyliä kunnioittava hybridi. Lue Tuulilasin koeajo.

Plussaa

  • Sähköinen voimalinja

  • Toimintamatka

  • Ajomukavuus

Miinusta

  • Tavaratila

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt