Tuulilasi

Koeajo: Subaru XV 2.0i Summit - Kurarännissä kotonaan



Koeajo: Subaru XV 2.0i Summit - Kurarännissä kotonaan

Tässä olisi täysin uusi XV. Onko totta? Eipä heti uskoisi.
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Arttu Toivonen

Reilut miljoona autoa vuodessa myyvä Subaru lienee yksi maailman erikoistuneimmista henkilöautonvalmistajista. Sen mallisto koostuu pääosin nelivetoisista, bokserikoneella varustetuista autoista, ja hinnastossa on tätä nykyä vain yksi kaksivetoinen auto – Toyotan kanssa yhteistyössä kehitetty BRZ. Subaru pääsi myös Foresterilla katumaasturikisaan mukaan hyvin varhaisessa vaiheessa. Japanilaiset täydensivät arsenaaliaan esittelemällä nelisen vuotta sitten Imprezan sukua olevan crossoverin, XV:n. Muodoltaan auto oli enemmän korotettu hatchback kuin laatikkomainen SUV. Nyt siitä on esitelty toisen sukupolven XV.

Uudistus on itse asiassa niin huomaamaton, että autoja saattaa olla jopa vaikea erottaa toisistaan. Auto on silti kokonaan uusi. Se rakentuu Subarun Global Platform –pohjalevylle, joka löytyy vastaisuudessa kaikista Subarun malleista – jo myynnissä oleva Levorg, pian Euroopassa lanseerattava uusi Impreza ja kaikki tulevaisuuden mallit mukaan luettuna.

Portaaton vai ei? Subaru suosii edelleen portaatonta variaattorivaihteistoa. Japanissa ja Euroopassa myytävissä autoissa siihen tosin on ohjelmoitu tuttuun tapaan keinotekoiset pykälät, jotka tuntuvat rajuissa täyskaasukiihdytyksissä. Rauhallisemmassa pintakaasuajossa XV:n laatikko toimii enemmän tyypillisen CVT-vaihteiston tapaan. Merkin tärkeimmällä markkina-alueella Yhdysvalloissa laatikko on puolestaan ohjelmoitu oikeasti portaattomaksi.

Vaihteisto toimii erittäin hyvin. Se on riittävän nopea, eikä jää oikeastaan missään tilanteessa tarpeettomasti roikkumaan väärille välityksille. Uudistuksen yhteydessä nelivetojärjestelmää on myös säädetty.

Enemmän voimaa eteen. Aiemmin Subaru on korostanut käyttävänsä täysin symmetristä nelivetoa autoissaan, mutta uuden XV:n jakolaatikko on ohjelmoitu antamaan normaalisti 60 prosenttia voimasta etuakselille. Tehtaan mukaan etuvetopainotteinen auto on helpompi ajaa kuivalla ja pitävällä tienpinnalla kuin tasaisella 50:50-suhteella voimansa jakava auto. Mutaränneissä möyriessä Subaru taas säätää nelivedon symmetrisemmäksi, joten painotuserot paljastuisivat parhaiten ehkä liukkaalla talvikelillä tapahtuvassa vauhdikkaammassa liikkumisessa.

Uusi XV tulee tarjolle kahdella moottorilla. Kummatkin niistä periytyvät edellisen sukupolven autosta lähes sellaisinaan – pienin muutoksin. Vaihtoehdot ovat 1,6-litrainen ja kaksilitrainen bensiinibokseri, joiden tehot samassa järjestyksessä ovat 114 ja 156 hevosvoimaa. Dieseliä ei ole luvassa. Pienenä valmistajana Subaru on reagoinut nopeasti lähes maailmanlaajuiseksi levinneeseen dieseljupakkaan: se nimittäin pudottaa nyt dieselmoottorit kokonaan pois mallistostaan kunkin uudistuksen yhteydessä. Korvaavia järjestelmiä on luvassa: hybrideitä Subaru on luvannut tuoda myyntiin kaksi kappaletta jo ensi vuoden puolivälissä. Ensimmäinen lataushybridi tulee vuonna 2020, ja ensimmäinen täyssähköauto vuonna 2021.

Hinta vakiovarustein 29 502 €

Subaru XV 2.0i Summit

  • Moottori Bokser-4, bensiini.
  • Iskutilavuus 1 995 cm3
  • Teho 115 kW (156hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö 196 Nm / 4 000 r/min
  • Voimansiirto Neliveto, portaaton automaattivaihteisto
  • 0-100 km/h 10,4 s
  • Huippunopeus 197 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 7,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 159 g/km
  • Mitat: Pituus 4 465 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 615 mm, akseliväli 2 665 mm, tavaratila 385 l
  • Omamassa 1 459 kg
Julkaistu: 29.11.2017