Autot ja liikenne
Tuulilasi

Koeajo: Skoda Octavia RS TDI 4x4 DSG Combi – näyttää sporttiselta

Koeajo: Skoda Octavia RS TDI 4x4 DSG Combi – näyttää sporttiselta

Skoda Octavia on Suomen myydyin automalli, ja yksi sen halutuimmista versioista on RS. Mutta mikä siinä on vialla?
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Timo Villanen
Mainos

Parinkymmenen vuoden ajan jatkunut Skodan voitonparaati uudesti syntyneenä länsimaisena automerkkinä on betonoinut sen lopullisesti suomalaisten suosikkien joukkoon. Ylemmän keskiluokan perheauto Octavia on keikkunut myyntitilastojen kärjessä vuosikaudet, ja mikä erikoisinta, suosituin versio on sporttiseksi viritetty RS.

Ensimmäistä Octavia RS:ää vauhditti 1,8-litrainen bensaturbo, toisessa sukupolvessa kone vaihdettiin kaksilitraiseksi TSI:ksi ja kolmannessa sen rinnalle tuli myös diesel. Sitten Skoda vastasi asiakkaiden toiveisiin ja esitteli nelivetoisen version, joka on tietysti saatavana myös farmarina ja automaattina. On luonnollista, että autotehtaat valmistavat sellaisia autoja, joita asiakkaat haluavat, mutta erityisesti tällä työsuhdeautoilijoiden unelmayhdistelmällä – farmaridieselautomaatti – Skoda Octavia RS tuntuu vähän valjulta.

Kaksivetoisena, kiitos 

Autona Octavia RS TDI 4×4 ei missään nimessä ole huono. Se on tilankäytöllisesti järkevä ja käytännöllinen perheauto, joka kulkee kohtullisella kulutuksella. Nelivetoisuutensa ansiosta tämä Octavia on vakaa myös huonoissa olosuhteissa. Jokapyörävetoisuus ei tarkoita automaattisesti maastokelpoisuutta, eikä sitä matalaan RS:ään ole edes erikseen haettu.

RS-mallinimeen liittyy mielikuvatasolla kevyt ja tarkka ajettavuus, korkealle kiertävän moottorin suoma ripeä kiihtyvyys sekä onnistuneet välikaasuvaihdot.

TDI-koneinen Octavia RS ei tarjoa näistä oikeastaan mitään: nelivetoisena se etenee kyllä hienosti ja varmasti mutta ei aivan tarkimmin kuljettajaa kuunnellen. Dieselmoottori takaa kyllä muhkean alaväännön, mutta ei lähellekään urheilullista suorituskykyä.

Lisäksi on pakko todeta, että nopeasti vaihtava DSG-aski vie parhaan nautinnon analogisesta ajamisesta. Voisiko RS-mallinimen varata pelkästään kaksivetoiselle Octava RS 245:lle – sille joka sentään kiihtyy sataseen kuutosella alkavalla lukemalla?

Kenelle? Kaikille niille, jotka haluavat haukata palan urheilullista elämäntapaa, mutta joutuvat ottamaan huomioon myös tilantarpeet, suomalaisen ilmaston ja mahdollisesti myös työnantajan määräämät hiilidioksidipäästörjat.

Ajettavuus 4/5: Octavia on emokonsernin tuotteiden tapaan hyvä ajettava. Neliveto tuo vakautta huonoissa olosuhteissa, mutta asvalttikanttailussa 4×4 ei ole yhtä nautinnollinen kuin etuvetoinen RS 245 elektronisesti ohjattuine tasauspyörästönlukkoineen.

Tilat 4/5: Tila ei lopu kesken. Täysikokoisia aikuisia mahtuu Octaviaan mukavasti neljä kappaletta, kohtuullisesti viisi. Tavaratila on riittävän iso. Pieni miinus korkeasta istuimesta: hieman matalampi ajoasento synnyttäisi vähän sporttisemman tunnelman.

Suorituskyky 3/5: Vajaa kahdeksan sekuntia sataseen on kohtuullinen lukema perheautolle, mutta ei missään nimessä ole erityisen ”RS-tasoa”. Toisaalta arkielämässä tarvittava suorituskyky − eli ohituskiihtyvyys − on ihan mallillaan.

Kokonaisuus 3/5: Octavia RS TDI 4×4 on paperilla erinomainen auto. Ulkonäkö ja imago eivät vain tällä kertaa vastaa auton kulkuhaluja tai muita ominaisuuksia. Tekniikka on oivallista, mutta se istuisi paremmin vaikkapa ylelliseen Laurin&Klement -malliin.

Skoda Octavia RS TDI 4×4 DSG Combi

  • Hinta vakiovarustein: 39 306 €
  • Moottori: Rivi-4, diesel, turbo
  • Iskutilavuus: 1 968 cm3
  • Teho: 135 kW (184 hv) / 3 500−4 000 r/min
  • Vääntö: 380 Nm / 1 750−3 250 r/min
  • Voimansiirto: Neliveto, 6-portainen kaksoiskytkinvaihteisto
  • 0-100 km/h: 7,7 s
  • Huippunopeus: 224 km/h
  • Yhd. EU-kulutus: 5,1 l/100 km
  • CO2-päästöt: 134 g/km
  • Mitat: Pituus 4 689 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 463 mm, akseliväli 2 680 mm, tavaratila 610 l
  • Omamassa: 1 572 kg
Julkaistu: 7.11.2017