Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Pistokehybridillä varustettu Range Rover on haaveiden luksuslaite niin maalle kuin kaupunkiin

Iso Range Rover saa vihdoin pistokehybriditekniikkaa sisuksiinsa. Samalla autoverosta poistuu aimo siivu.

15.7.2023 | Päivitetty 13.4.2024 | Tuulilasi

Vuosikymmenten aikana viidenteen sukupolveensa kasvanut Range Rover on muutosten tiellä. Täyssähköistä versiota pitää odotella vielä vajaat pari vuotta, mutta sitä ennen markkinoille on jo saatu uuden sukupolven kevythybridejä, sekä riuskaa voimaa V8-koneen muodossa. Nyt on vihdoin kauan odotetun pistoke­hybridin vuoro astua areenalle.

Plugareista saataville tulevat 440- ja 510-heppaiset versiot. Niissä WLTP-päästölukemat jäävät 20 gramman tuntumaan, minkä ansiosta autovero kutistuu noin neljän – kuuden tonnin tuntumaan. Pudotus on huima, sillä Rangessa voi, versiosta riippuen, joutua pulittamaan pelkkää autoveroa jopa yli 156 000 euroa. Ei siis ihme, että plugari-uutuuksien kiinnostavuus on aivan uudella tasolla.

Ohjaamossa nautitaan yltäkylläisestä ylellisyydestä. Nahkaverhoilu on vakiovaruste, ja kuljettajaergonomia toimivaa.

Land Roverin uusi MLA-Flex-perusrakenne on suunniteltu polttomoottori-, pistokehybridi- ja sähkövoimalinjoille. Ajoakku sijaitsee matkustamon lattian alla, akselien välissä, mikä parantaa ajodynamiikkaa tiloista tinkimättä. Pistokehyb­ridien tekniikan perustana toimivat kolmelitrainen bensiinimoottori ja 105 kilowatin (143 hv) sähkömoottori, joka on integroitu suoraan vaihteistoon. Sähkömoottori toimii myös akkuja lataavana generaattorina. Ajoakku on nettokapasiteetiltaan plugareille todella suuri, 31,8 kWh. Näillä eväin sähköistä ajoa järjestyy WLTP-mitattuna peräti 113 kilometriä.

Erittäin monitahoisesti sähköllä säätyvät etuistuimet ovat miellyttävän tukevat.
Takaistuin on käytännössä tehty kahta matkustajaa ajatellen. Jalkatiloista voi yllättäen joutua tinkimään, ellei valitse pidempää LWB-versiota.

Koeajoon otimme väkevämmän pistokehybridin. Tässä P510e-versiossa suora kutonen tuottaa hulppeat 400 hevosvoimaa. Voimalinjan yhteisteho on 510 hv, vääntömomentti 700 Nm.

Tällaiset lukemat saattaisivat olla missä tahansa muussa autossa vähintäänkin yltäkylläiset, mutta vilkaisu teknisiin tietoihin paljastaa jäätävän yksityiskohdan: tämän Rangen omamassa on monumentaaliset 3 061 kiloa! Pitkälti yli kolmen tonnin risteilijän liikutteluun tarvitaankin rutkasti paukkuja. Noin 500 kilon lisämassa tulee ajoakustosta. Sen kotelointi on valmistettu lujasta booriteräksestä, joten se kestää myös tiukkoja maastoajo-olosuhteita.

Tavaratila on hulppean kokoinen ja käytännöllisen mallinen. Plugariin mahtuu haluttaessa myös täysikokoinen varapyörä.

Koeajolla saavutimme viileässä kevätsäässä tyypillisesti 80-95 kilometrin sähköajomatkan. Se on tämän kokoluokan autolle erinomainen lukema. Pistoke-Rangea voi myös ladata maksimissaan 50 kW:n teholla, jolloin ajoakun voi ladata 80 prosenttiin alle tunnissa. Kotona lataus sujuu 7,2 kilowatin teholla tyhjästä täyteen viidessä tunnissa.

Rangen plugareilla voi ajaa sähköautotilassa ylimmillään 140 km/h:n nopeudella. Toimintamatkan ja suorituskyvyn yhdistelmä antaa mahdollisuuden nauttia huippumallista sähköautona useimmilla ajomatkoilla, niin kaupungissa kuin maaseudullakin.

Takamatkustajat voivat hallita lukuisia mukavuustoimintoja keskikyynärnojan kosketusnäytöltä.

Uusi P510e on saatavana vain normaalin akselivälin malleissa, ja sen maksimivetokapasiteetti on 2 500 kg. P440e-moottorivaihtoehto on tarjolla myös pitkän akselivälin versiona.

Raskaudestaan huolimatta Range menee kevyellä otteella juuri sinne, minne käsketään. Ohjauksen palautus on matalilla nopeuksilla ajoittain hieman hidas. Moottoritiellä auto etenee kuin juna. Suuren, yli 3000 kilon (!) omamassan tuntee.

Range Rover P510e Autobiography SWB

Moottori R6, bensiini + sähkömoottori

Iskutilavuus 2 996 cm3

Teho 350 kW (510 hv) Vääntö 700 Nm Voimansiirto Neliveto, A8

0−100 km/h 5,6 s

Huippunopeus 242 km/h

Yhd. EU-kulutus 0,9 l/100 km

CO2-päästöt 20 g/km

Mitat Pituus 5 052 mm, leveys 2 047 mm, korkeus 1 870 mm, akseliväli 2 997 mm, tavaratila 725-1 841 l, tankki 90 l

Omamassa 3 061 kg

Koeajettu auto vakiovarustein: 182 989 €

Mallisto alkaen: 147 841 €

Plussaa: Pitkä sähköinen toimintamatka, huippuluokan varustelu

Miinusta: Järkälemäinen omamassa, takaistuimen olematon keskipaikka

Kenelle?

Uusi Range Rover on varakkaiden, tyylitietoisten johtajien ja individualististen yrittäjien luksuslaite. Plugariversio sopii sähköistä ajamista painottavien pirtaan parhaiten.

Kommentti

Emme pääse yli emmekä ympäri siitä, että uusi iso Range Rover on ennen kaikkea ylellisyystuote – huolimatta siitä, että autoverosta lähtee plugareissa leijonanosa. Tällaisiakin autoja silti tarvitaan, jotta haaveille voidaan antaa siivet.

Harry Kuurio

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt