Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Polestar 2 vm 2022 puoleen hintaan – Joku muu on jo ajanut ne kalleimmat kilometrit, mutta sähköautoksi kiihtyvyys ei säväytä

Polestar on merkki, jonka moni jo tietää – mutta harva tuntee. Polestar tekee pelkästään sähköautoja, joten nyt pannaan töpseli seinään! Kolmevuotiaan auton hintakin on ehtinyt pudota sopivasti.

28.8.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 7.17

Koeajon kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.

Kesän kunniaksi päätimme etsiä ajoon jotain vähän erikoisemman pään laitetta. Olisiko se sporttiavokas vai mikä? Sopivaa cabriota ei autoliike SAKA:n valikoimista osunut silmiin. Tai olisihan noita rättikattoisia unelmia ollut tarjolla, mutta ne olivat turhan kalliita. Mikä neuvoksi? Tuumimme hetken, ja sitten päässä välähti – ekomiehen kaapu päälle, ja sähköauto alle! Emme halunneet kuitenkaan sortua mihinkään normivehkeeseen, vaan jotain pientä ekstraa piti saada lautaselle. Katselimme letkun päässä roikotettavia Bemareita ja Mersuja, mutta lopulta päädyimme kuitenkin Polestariin.

Tämä on merkki, jonka vain harvat tuntevat. Oikeastaan kyseessä on Volvo, jolle on keksitty ihan uusi nimi. Polestar on suomeksi käännettynä pohjantähti. Ihan hauska nimi sinänsä. Jos kerran BMW on Bemari ja Mercedes Mersu, niin voisiko Polestar olla Polle? Ehkä ei kuitenkaan, koska se vie ajatukset nuorison suosimiin Polariksen koppimönkijöihin.

Uuden automerkin tuominen markkinoille on kallista puuhaa. Mutta kuten tunnettua, Volvo on nykyään kiinalaisomistuksessa, ja Kiinassahan sitä rahaa riittää.

Käytetty Polestar 2 vm 2022 on auto järkevälle rahankäyttäjälle, joka haluaa erottua harmaasta massasta – joku muu on jo ajanut ne kalleimmat kilometrit.
Auto järkevälle rahankäyttäjälle, joka haluaa erottua harmaasta massasta – joku muu on jo ajanut ne kalleimmat kilometrit.
Käytetyn Polestar 2:n kylkeen läntätty tarra kertoo, millaisesta autosta on kyse.
Kylkeen läntätty tarra kertoo, millaisesta autosta on kyse.

Jos vähänkin on ollut autojen kanssa tekemissä, tajuaa jo ensisilmäyksellä, että Polestaria ovat olleet muotoilemassa samat henkilöt, jotka viilaavat Volvojen kuosit kuntoon. Polestarien linjat ovat skandinaaviset yksinkertaisia vailla mitään turhia krumeluureja.

Meidän Polestarimme oli mallia 2. Polestarin mallimerkinnät ovat ihailtavan yksinkertaisia – käytössä on pelkkiä numeroita, aivan kuten Renaultilla aikanaan. Tässä autossa on yksi sähkömoottori, josta irtoaa 231 hevosvoimaa. Volvot ovat valtaosin etu- tai nelivetoisia – tämä perustason Polestarkin raapii edestä. Asiallahan ei ole sinänsä juurikaan merkitystä, mutta pilkunviilaajia tällaiset insinööripornon luokkaan kuuluvat yksityiskohdat saattavat kiinnostaa. Polestareja on toki tarjolla myös nelivetoisina, ja silloin sähkömoottoreita on kaksi. Yksi etu- ja toinen taka-akselilla. Kerrottakoon, että Volvon ladattavissa hybrideissä sähkömoottori sijaitsee nimenomaan taka-akselilla. Niinpä talviliukkailla saattaa käydä niin, että liikkeelle lähdettäessä auto irtoaa pieneen peräluistoon. Ajonvakautusjärjestelmä tappaa sudituksen heti alkuunsa, mutta tunne on eittämättä jännä.

Käytetyn Polestar 2:n edessä on hyvin tilaa. Penkit ovat lestiltään yleispätevät.
Edessä on hyvin tilaa. Penkit ovat lestiltään yleispätevät.
Käytetyn Polestar 2:n takaistuin on ahtaampi kuin kuvasta voisi päätellä.
Takaistuin on ahtaampi kuin kuvasta voisi päätellä.

Esimerkkiautomme akun kapasiteetiksi ilmoitetaan 64 kWh. Tuo on verrattain alhainen lukema. Lyhyen koeajon puitteissa meillä ei ollut mahdollista selvittää auton todellista toimintamatkaa. Valmistajan ilmoituksen mukaan tällä Polestarilla pääsee lataamatta 474 kilometrin päähän. Tuohon väitteeseen on vaikea uskoa. Todellinen kantama lienee jossain 350 kilometrin hujakoilla. Vaihtovirralla toimivassa kotilaturissa tätä Polestaria voi ladata 11 kilowatin teholla. Rapsakkaa tasavirtaa käytettäessä latausteho nousee 130 kilowattiin.

Polestar 2 ei ole mikään varsinainen tilaihme. Edessä on tietysti avarat tunnelmat, mutta takapenkillä ei oikein viihdy, jos etupenkkiläiset säätävät istuimensa taaimmaiseen asentoonsa. Tavaratila on melko vaatimaton, sillä kontti vetää vain 405 litraa. Ruuman hyvänä puolena on se, että lastausluukku aukeaa lattiasta kattoon, vaikka auto näyttääkin töpöperäiseltä sedanilta.

Mennään sähköllä

Tästä satatonnia ajetusta Polestarista pyydettiin 26 700 euroa. Onko tuo hinta kohdillaan? Kysymykseen on vaikea ottaa kantaa, vaikka käytettyjä Polestar kakkosia onkin aika paljon myynnissä. Uusi vastaava Polestar maksaa 47 900 euroa, joten siihen verrattuna auto on tietysti hyvin edullinen.

Joku saattaa pitää sähköautoja monimutkaisina laitteina. Käsitys on osittain oikea ja toisaalta aivan vinksallaan. Akut ja lataustekniikka menevät sinne rakettitieteen puolelle, mutta sähkömoottori itsessään on hyvin yksinkertainen laite polttomoottoriin verrattuna.

Sähkömoottoriin ei tarvitse vaihtaa öljyjä, koska niitä ei tässä voimanlähteessä ole. Sama pätee jäähdytysnesteeseen, joten huoltokohteet ovat todella vähissä. Mutta jarrujen kuntoon kannattaa sähköautoissa kiinnittää erityistä huomiota. Jarrut ovat kovilla, koska sähkärit ovat niin painavia.

– Lauri Larmela –

Vuoden 2022 Polestar 2:n pystyyn nostettu keskinäyttö on kokoa XL. Näyttö on käytettävyydeltään asiallinen.
Pystyyn nostettu keskinäyttö on kokoa XL. Näyttö on käytettävyydeltään asiallinen.
Vuosimallin 2022 Polestar 2:n tavaratila on pieni, mutta lastausluukku on toisaalta hyvin iso.
Tavaratila on pieni, mutta lastausluukku on toisaalta hyvin iso.
Polestar 2:n vaihdekeppi, eli oikeammin suunnanvalitsin, näyttää varsin eksoottiselta.
Vaihdekeppi, eli oikeammin suunnanvalitsin, näyttää varsin eksoottiselta.

Polestar 2 Standard Range Single Motor

  • Moottori Sähkömoottori
  • Akku 64 kWh
  • Teho 170 kW (231 hv)
  • Voimansiirto Etuveto, automaatti
  • 0−100 km/h 7,4 s
  • Huippunopeus 205 km/h
  • WLTP-toimintamatka 474 km
  • Lataus ac/dc 7,4 kW/130 kW
  • Mitat Pituus 4 606 mm, leveys 1 985 mm, korkeus 1 479 mm, tavaratila 405 l
  • Omamassa 1 940 kg
  • Hinta 2025 kesäkuussa 26 700 €, SAKA, Tuusula

Kenelle?

Järkevälle rahankäyttäjälle – joku muu on jo ajanut ne kalleimmat kilometrit. Polestar sopii hänelle, joka haluaa erottua harmaasta massasta.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt