
Nissan Qashqai e-Power – Tilaa riittää koko perheelle, mutta suorituskyky ei yllä sähköautojen tasolle
Nissan Qashqai e-Power on erikoinen laite. Tuntuu siltä kuin ajaisi sähköautolla, mutta lopulta sillä päätyy aina bensapumpulle tankkaamaan.
Qashqai e-Power tuntuu todellakin sähköautolta ja miksipä ei tuntuisi, sillä sähkömoottori hoitaa voiman tuoton vetäville pyörille. Kolmisylinterinen, 1,5-litrainen polttomoottori toimii käytännössä aggregaattina, joka tuottaa energiaa sähkömoottorille.
Ajaessa tällaista yhteistyötä ei juurikaan huomaa. Kylmänä polttomoottori pitää herätessään hivenen omituista ääntä, mutta tekee sitä varsin harvoin. Suurimman osan ajasta meno on todella jouheaa.


Ajaminen tuntuu sähköautomaiselta, mikä johtuu siitä, että mitään vaihteistoa ei ole. Kiihdyttäminen on hyvin pehmeää ja esimerkiksi kaupungissa liikkuminen vaivatonta. Mitään superkiihtyvyyttä tältä autolta on turha odottaa, mutta perusliikkuminen tapahtuu yhtä jouheasti kuin sähköautolla.
Qashqaissa on Ariya-sähköautosta tuttu e-pedal -ajotila, jonka kanssa päästään lähelle yhden polkimen taktiikkaa. Kaasua nostettaessa sähkömoottorit hoitavat hidastamisen, mutta kun nopeus laskee alle 10 kilometriin tunnissa, täytyy käyttää jarrua.

Qashqain ajettavuus on hyvällä perustasolla. Varsinkin kaupungissa sillä on näppärä liikkua ja sitä on helppo pyöritellä ahtaimmissakin paikoissa. Matkanteossa ohjaus tuntuu hivenen epätarkalta tai tunnottomalta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että maantiellä edetessä autoa joutuu hieman paimentamaan.
Alusta toimii mukavalla tasolla, mutta tuntuu hivenen pintakovalta. Tämän noteeraa varsinkin terävissä töyssyissä ja jyrkemmissä hidastepompuissa.

Vaikka hybridijärjestelmä ei tuota kovinkaan paljon meteliä, niin sisätilaan kantautuu silti aika paljon melua. Qashqai ei missään nimessä ole kaikkein hiljaisimpia autoja.
Mitä sitten tulee tämän hybridijärjestelmän taloudellisuuteen, niin sepä onkin hivenen kaksipiippuinen juttu. Kaupungissa ajaminen on taloudellista, sillä Qashqai e-Powerilla pääsee vähän päälle viiden litran kulutukseen sadalla kilometrillä.
Maantie- ja moottoritieajossa kulutus pomppaa kahdeksaan litraan, mikä ei sitten enää olekaan erityisen vähäistä. Jos siis ajaa paljon pitkää matkaa, kannattaa tähyillä muita voimalinjavaihtoehtoja. Kun taas otetaan sekoitus moottoritietä ja taajama-ajoa, kulutus pyörii jonkin verran kuuden litran päälle sataa kilometriä kohden. Tällaista ajoa harrastetaan paljon, kun ajetaan kaupunkeihin töihin.

noin 50 tonnin autoa hankkiessa joutuu jo miettimään vaihtoehtoina sähköautoja, eikä tämä Qasqhai niitä oikein pysty haastamaan. Mutta kyllä e-Powerkin paikkansa löytää.
Nissan Qashqai e-Power 2WD Tekna+
- Moottori Rivi-3, bensiini, turbo, hybridi
- Iskutilavuus 1 497 cm3
- Teho 140 kW (190 hv)
- Vääntö 330 Nm
- Voimansiirto Etuveto, yksinop. automaatti
- 0−100 km/h 7,9 s
- Huippunopeus 170 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,3 l/100 km
- CO2-päästöt 120 g/km
- Mitat: pituus 4 425 mm, leveys 1 835 mm, korkeus 1 625 mm, akseliväli 2 665 mm, tavaratila 504 l
- Omamassa 1 687–1 803 kg
- Plussaa: sähköautomaisuus, ajo-ominaisuudet kaupungissa
- Miinusta: maantiekulutus
- Hinta: koeajettu auto vakiovarustein 48 130 €, mallisto alkaen 39 250 €
Kenelle?
Qashqai e-Power on virtaviivaisen näköinen auto, joka on parhaimmillaan kaupunkien läheisyydessä asuville. Omintakeinen hybridiratkaisu, joka ei kauheasti säästä bensaa.
