
Nissan Juke – Helppokäyttöinen katumaasturi on hybridi parhaassa iässä
Hybridivoimalinja on tehnyt keski-ikäistyneestä Jukesta entistä sivistyneemmän kulkijan. Mutta mikä siellä takana oikein natisee?
Palataanpa ajassa hetkeksi taaksepäin. Oli joulukuu 2020 ja ajelin ensimmäistä Tuulilasin koeajoani erittäin talvisissa Etelä-Suomen maisemissa. Ajokkina toimi kuultavan valkoinen Nissan Juke, jonka muistan mielessäni edelleen kirkkaasti. Kyseinen Juke oli toisen sukupolven mallia, joka oli ollut markkinoilla vasta reilun vuoden ajan. Iso-Britannian Sunderlandin tehtaalla valmistuva katumaasturi oli kasvanut kokoa ykkössukupolvesta ja saanut muotoiluun 2020-luvun kulmikkuutta.

Reilut kaksi ja puoli vuotta myöhemmin mitään maailmaa mullistavaa ei ole ehtinyt tapahtumaan, mutta keski-ikäiseksi kasvanut Juke on nyt selvästi miellyttävämpi ajettava.
Astuessani vuoden 2023 malliin on oloni jopa hieman nostalginen. Ohjaamo näyttää pitkälti samalta kuin muutaman vuoden takaisessa mallissa, mutta analogiseen mittaristoon ja keskikonsoliin on ilmestynyt sinistä ja vihreää väriä sähköistymisen merkiksi. Vuoden 2020 mallin kompastuskivenä oli empivä automaattilaatikko, joka ei tuntunut useinkaan löytävän tilanteeseen sopivaa vaihdetta.

Asiat ovat tällä kertaa toisin ja kyyti tuntuu sulavalta merkittävän uudistuksen ansiosta. Moottorina toimii nimittäin nyt 1,6-litrainen vapaasti hengittävä rivinelonen aikaisemman 1-litraisen kolmipyttybensaturbon sijaan. Kaasun viive on lyhentynyt, moottorin pörinä hiljentynyt ja vaihteiden vaihtaminen tuntuu luontevalta: onhan Jukessa nyt sähköäkin. Voimakkain deja-vu ilmenee tietöiden aiheuttamiin kuoppiin ajettaessa, sillä alusta on edelleen harmittavan jäykkä.

Kahdesta erillisestä sähkömoottorista suurempi toimii polttomoottorin rinnalla auton vauhdittamisessa, toinen taas generaattorina ja starttimoottorina. 6-vaihteinen automaattilaatikko säätelee näiden moottorien osallistumista ajoon ja energian talteenottoon. Nappia säätämällä siirrytään PURE-tilaan, jossa sähkömoottoreista suurempi liikuttaa autoa korkeintaan 55 km/h vauhtiin asti. Mutkateille lisäpotkua haikaileva voi liu’uttaa pientä nappia vastakkaiseen suuntaan, jonka seurauksena kaikki moottorit kokoavat voimansa yhteen ja siirtävät sen kaasupolkimelle.


Hybridi-Jukella liikkuminen ei kuitenkaan ole merkittävästi aikaisempaa ekologisempaa. Viikon keskikulutus näytti 6,2 litran keskilukemaa, joka on vain 0,5 litraa taannoista bensa-Jukea vähemmän. Toisaalta ajamisen laadun parantuminen on jo itsessään hyvä syy hybridiversion suosimiseen.

Epätasaisella tiellä Juken takaluukun suunnalta kuului tasaista natinaa, johon huomio kiinnittyi jatkuvasti. Tämä kuulosti harmillisen tutulta. On toki mahdollista, että tässäkin on petrattu ja kyseessä on vain yksilökohtainen luonnevika.
Nissan Juke HEV DIG-T 143HP 6AMT TEKNA 19
- Moottori Rivi-4, bensiini + sähkö
- Iskutilavuus 1598 cm3
- Teho 105 kW (143 hv) Vääntö 205 Nm Voimansiirto Etuveto
- 0−100 km/h 10,1 s
- Huippunopeus 166 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,2 l/100 km
- CO2-päästöt 117 g/km
- Mitat Pituus 4 210 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 593 mm, akseliväli 2 636 mm, tavaratila 354 l
- Omamassa 1 371 kg
- Plussaa Hyvä ajoergonomia, parantunut ajettavuus
- Miinusta Takaa kuuluva natina, kovanpuoleinen alusta
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 34 635 €, mallisto alkaen: 23 185 €
Kenelle?
Jos kaipaat omaperäisen näköistä ja helppokäyttöistä katumaasturia, voi Nissan Juke olla sopiva vaihtoehto. Mikään tavarankuljettaja kompaktin kokoinen Juke ei kuitenkaan ole.
