Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Neliveto Isuzu D-Max on maastokyvykkyyttä tarvitsevalle oiva valinta – Tästä ei muskeleita ja vetoa puutu

Isuzu D-Max kohenee sivistyneempään suuntaan, mutta maastokyvykkyydestä ei tingitä piiruakaan – päin vastoin.

12.8.2025 Tuulilasi

Isuzu on Suomessa marginaalimerkki, mutta sillä on vankka kannattajakuntansa oikeita työautoja tarvitsevien keskuudessa. Isuzu on ainoa pick-upien eli avolava-autojen valmistaja, joka on keskittynyt pelkästään raskaaseen kalustoon.

Suomessa mallistoon kuuluu D-Max pick-up, joka on nyt uudistunut painottaen matkustusmukavuutta ja turvavarustelua. D-Maxin saa kaksipaikkaisena Space Cab –versiona sekä viisipaikkaisena Double Cabina, joista koeajossamme oli ensin mainittu lyhyempi kaksipaikkainen versio.

Kuljettajan istuimen ergonomiaa on parannettu kahdeksansuuntaisin sähkösäädöin.

Ainoa moottorivaihtoehto on 1,9-litrainen diesel, joka vie autoa ponnekkaasti eteenpäin, ja vetohommiin tämä auto vasta sopiikin: jarrullisen vaunun paino saa olla täydet 3500 kiloa. Vakiovarusteisiin kuuluu perävaunun vakautusjärjestelmä.

Lyhyt takaovi avautuu kaapparimallisesti, mikä helpottaa käytettävyyttä.

D-Max on luonnollisesti nelivetoinen, ja jatkossa mallia myydään vain automaattivaihteisena. Tehoa on 163 heppaa, jotka saadaan sulavalla automaattivaihteistolla pätevästi käyttöön. Kantavuutta Space Cab -versioon jää reilut tuhat kiloa, ja 360 newtonmetrin vääntö takaa ripeän liikkumisen myös kuormattuna tai perävaunua vedettäessä.

Ohjauspyörä on muotoiltu uusiksi. Samoin mittaristossa värinäyttö, jonka koko on 4,2 tai seitsemän tuumaa.

Perusmalli on L-varustelu. Jo siihen on sisällytetty paljon henkilöautomaista mukavuusvarustelua: mukautuva tasanopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistus, kaistavaroitin, aktiivinen kaistavahti ja kaistallapitoavustin.

Space Cabin lava on 1,8 x 1,5 metrinen, ja pyöräkoteloiden väliin jää 1,1 metrin hyötytila. Lavakate on 4 450 euron lisävaruste.

Vakiovarusteluun sisältyy mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin, sekä Rough Terrain -ajotila, joka auttaa saamaan kaiken voiman pyörien kautta tiehen haastavimmissa tilanteissa. Peräti 80 sentin kahluusyvyys ja 24 sentin maavara auttavat huonoimmilla tieosuuksilla. Varmuutta maastoon tuo takatasauspyörästön mekaaninen lukko, joka on vakiona kahdessa ylemmässä varustetasossa.

Kosketusnäyttö on LS-varustelussa kahdeksantuumainen. CarPlay toimii langattomasti.

Kolmen tonnin lisähinnalla saa LX-version, johon kuuluvat kevytmetallivanteet, korinväriset puskurit, etusumuvalot, pysäköintitutkat sekä koria vasten taittuvat sivupeilit. Parhaiten varusteltu taso on koeajettu LS, joka on taas kolmen lisätonnin arvoinen.

Siinä varusteluun kuuluvat esimerkiksi led-valot, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, istuimien nahkaverhoilu, kuljettajan istuinten sähkösäädöt ja avaimeton lukitus ja käynnistys. LX:n kapeita astinlautoja emme oikein osaa arvostaa, sillä niille ei kookkaalla työsaappaalla kannata edes yrittää astua.

Isuzu D-Max

Space Cab 163 TDI 4WD 6AT LS

  • Moottori R4, diesel, turbo
  • Iskutilavuus 1 898 cm3
  • Teho 120 kW (163 hv) / 3 600 r/min
  • Vääntö 360 Nm / 2 000–2 500 r/min
  • Voimansiirto Neliveto, aut.
  • 0−100 km/h 10,5 s
  • Huippunopeus 160 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 9,2 l/100 km
  • CO2-päästöt 241 g/km
  • Mitat Pituus 5 280 mm, leveys, 1 870 mm, korkeus 1 790 mm, akseliväli 3 125 mm, lava 1 065 kg, perävaunu 750/3 500 kg, omamassa 2 071 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 48 390 €, mallisto alkaen: 40 390 €

Kenelle?

Autoa työkseen ajaville rakennusurakoitsijoille, työmaatoimijoille, maatalousyrittäjille, metsästäjille ja muille maastokyvykkyyttä tarvitseville.

Ajettavuus

Ohjaustuntumassa on auton olemukseen istuva tanakka vaste, ja palautus toimii kohtalaisen ripeästi myös pienissä nopeuksissa. Hieman kömpelö kylillä, huonojen teiden kunkku.

Tilat

Akselivälin kasvattaminen toi aikoinaan lisää tilaa ohjaamoon, ja nykyisin D-Maxin sisätilat alkavatkin olla jo varsin henkilöautomaiset aina sisäajomelua myöden. Lava on käytännöllisen kokoinen.

Suorituskyky

Nyt ei puhuta kiihkeydestä vaan erinomaisesta vetokyvystä ja hitaan kiiruhtajan muskeleista. Ja niitähän riittää. Toisaalta kiihtyvyyskin on tavallisessa liikenteessä mukana pysymiseen varmasti riittävää.

Kokonaisuus

Isuzu D-Max parantaa ikääntyessään kuin sika juoksuaan, ja paljoa ei tarvitse enää tinkiä henkilöautomaisesta matkustusmukavuudesta. Tämä vankka auto on pätevä joka paikan höylä, myös vaikeammassa maastossa.

Kommentti

Lava-autoja kritisoivat typeriksi yleensä eniten he, jotka eivät ole koskaan sellaista ajaneet, saati työssään tarvinneet. Ei kannattaisi. Jo Elvis karautteli pick-upilla, ennen kuin uusi ura urkeni. Pick me up!

- Harry Kuurio

Plussaa

  • Vankka perus- rakenne

  • Vetopito ja neliveto

Miinusta

  • Korkeahko kaupunkikulutus

  • Käytännössä turhat astinlaudat

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt