
Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic – Lataushybridi dieselmoottorilla – Näitä ei tule ihan joka päivä vastaan
Tämä iso ja nelivetoinen Mercedes on juuri sopiva auto Suomen olosuhteisiin. Paketti on erittäin houkutteleva, sillä turbodieselin ja sähkömoottorin muodostama voimalinja on nerokas. Valitettavasti mitään hyvää ei saa halvalla.
Lataushybridejä tulvii ovista ja ikkunoista, mutta nyt on käsissä vähän erikoisempi yksilö. Voimalinja on periaatteessa samanlainen kuin muissakin vastaavissa autoissa, mutta tämä Mercedes erottuu kilpakumppaneistaan merkittävällä tavalla, sillä sen polttomoottori ei niele bensiiniä vaan dieselöljyä.
Keulalla muriseva turbodiesel tuottaa 197 hevosvoiman tehon. Sähkömoottorista irtoaa 136 hevosvoimaa. Vaihteisto on yhdeksänportainen automaatti. Ja kuten mallimerkintä juoruaa, auto on nelivetoinen.


Kun ajossa oli vähän tavallista erikoisempi auto, päätimme tehdä sillä oikein kunnon koeajolenkin. Latasimme akun täyteen, ja lähdimme maantielle. Emme ajaneet mitään taloudellisuusajoa, mutta sen verran meillä oli ekohenkeä rinnassa, että välttelimme moottoriteitä.
Kun tällaisella isolla möhkäleellä paahtaa menemään nopeutta 125 km/h, niin akku tyhjenee hetkessä. Hiukan himmailemalla pääsimme pelkällä sähköllä 80 kilometriä. Valmistajan ilmoittama normin mukainen sähköinen toimintamatka on 94 kilometriä, joten aika lähelle tuota lukemaa pääsimme. Dieselin käynnistymisen kuulee, kun ajoakku on kulutettu loppuun, mutta asiaan ei tarvitse kiinnittää sen kummempaa huomiota.
Kun akku oli imetty tyhjiin, seurasimme silmä kovana Mercedeksen oman ajotietokoneen ilmoittamia kulutuslukemia. Koeajolenkille kertyi mittaa 225 kilometriä, ja sen päätteeksi kojelaudassa komeili lukema 4,7 l/100 km. Aika mainio suoritus, vai mitä?
Pidimme pienen jaloittelutauon, ja sitten suuntasimme paluumatkalle käyttäen samaa reittiä kuin hetkeä aiemminkin. Nyt akku oli siis typötyhjä, ja kuljimme pelkän dieselin voimin. 225 kilometrin jälkeen ajotietokone kertoi, että reitillä oli kulutettu polttoainetta 6,0 l/100 km. Tulos on aika mairitteleva, sillä tämä Mercedes painaa 2,7 tonnia. 200-hevosvoimainen bensiinimoottori olisi vienyt vastaavassa ajossa paljon enemmän polttoainetta.


Ajettavuudeltaan 350 de on juuri niin muhkea kuin odottaa saattaa. Jousitus on mukava, ja auton suuntavakaus on erinomainen. Vaikka Mercedes on iso ja painava, se ei tunnu missään nimessä kömpelöltä. Koska kuljettaja istuu verrattain korkealla, on näkyvyys ulos erittäin hyvä. Sisällä on hyvin tilaa – myös siellä takapenkillä. Matkustamossa oli todella ylellinen tunnelma, sillä koeajoautoon oli valittu huipputyylikäs keskiruskea nahkaverhoilu.
Jos pitää kysyä hintaa, ei ole varaa ostaa. Näin se menee -ainakin kuluneen sanonnan mukaan. 350 de maksaa perusvarustein 95 916 euroa, ja runsaasti lisävarustettuna 118 230 euroa. Kohtuullista vai kallista? Sen saa jokainen meistä päättää itse.
Iso GLE on todellinen kilometrinnielijä. Alusta on jämäkkä, mutta samalla mukava. Tällä autolla painelee mielellään myös röykkyisellä tiellä. Neliveto on Pohjolan oloissa aina yliveto.


Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic
- Moottori Rivi-4, diesel, turbo + sähkömoott.
- Iskutilavuus 1 993 cm3
- YhteisTeho 245 kW (333 hv)
- Yhteisvääntö 750 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 9-v. automaatti
- 0−100 km/h 6,9 s
- Huippunopeus 210 km/h
- Yhd. EU-kulutus 0,7 l/100 km
- CO2-päästöt 18 g/km
- Mitat Pituus 4 924 mm, leveys 2 157 mm, korkeus 1 795 mm, akseliväli 2935 mm, tavaratila 490 l
- Omamassa 2 695 kg
- Plussaa Hieno voimalinja, muhkeat tilat
- Miinusta Sopii vain niille, joilla on nippu kunnossa
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 95 916 €, mallisto alkaen: 95 916 €
Kenelle?
Tämä nelivetoinen Mercedes-Benz GLE 350 de on varmaan aika monen perheen toiveauto. Ei muuta kuin taas lottoamaan!
