Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Mercedes-Benz A250e on pieni muttei halpa – Luksusvehkeen hinnalle löytyy kuitenkin perustelut

Pieni A-sarjalainen pitää sisällään ällistyttävän paljon tekniikkaa, ominaisuuksia ja historiaa. Mutta riittääkö se nykykuluttajalle?

27.7.2023 | Päivitetty 29.1.2024 | Tuulilasi

Suomen kesä on lyhyt, mutta onneksi sentään vähäluminen, kuten sanoa tavataan. Vantaan Veholle kurvatessani pihalla odottelee pirteä punainen näky, joka saa ajatukset irti kurjasta kelistä. Tämä patagonianpunainen A-sarjalainen on uusin versio Mersun pienimmästä autosta, jonka historia ulottuu 1990-luvulle asti. Kun A-sarjalainen näki päivänvalon ensimmäistä kertaa 1996, oli se suuria edustusautoja myyvälle saksalaisvalmistajalle uusi aluevaltaus. Auto oli kapea, lyhyt ja laadultaan kaikkea muuta mihin oltiin totuttu. Sen ansiosta yhä useammalla oli kuitenkin mahdollisuus hakea omalle pihatielleen tähtilogolla varustettu nelipyöräinen.

A-Mersun ohjaamo on kerta kaikkiaan hieno! Näytöt ovat markkinoiden parhaimmistoa niin muunneltavuuden kuin toimivuudenkin puolesta.

Iloisen värinen A-sarjalaisemme on tarkalleen ottaen A250e -pistokehybridi, joka kuuluu Uudessakaupungissa valmistettavan mallin neljänteen sukupolveen. Lyhyen konepellin alta löytyy rivinelonen yhdessä pirteän 109 heppaisen sähkökoneen kanssa. Ajoakun käytettävää kapasiteettia on kasvatettu ja se on nyt 11,5 kW. Vääntävä sähkömoottori ja yllättävän herkkä kaasu luovat autolle sporttista tuntumaa, joten pehmeän kyydin saavuttamiseksi kaasujalkaan täytyy keskittyä hieman normaalia enemmän.

Hifistelijät voivat ruksata mukaan Burmesterin äänentoistojärjestelmän.

A-sarjalainen on pohjimmiltaan kapeiden katujen valloittaja, minkä takia sähkö sopii sen luonteelle loistavasti. Sähkökantamaa luvataan jopa 68 kilometrin verran ja tämä myös toteutuu kiitettävästi. Koeajoviikon 3,9 litran keskikulutuksen myötä kulut saatiin pidettyä varsin maltillisina.

Vaikka 90-luvun kulmikkaat muodot ovat kaukana historiassa, huokuu modernista A-sarjalaisesta edeltäjiensä henkeä. Takana on omat ovet ja matalan korin sisällä matkustava aikuinen istuu takapenkillä ilman, että takaraivo hipoo kattoa. Pitkän kehitystyön jäljet näkyvät pienissä, oleellisissa yksityiskohdissa. Ovet avautuvat portaattomasti puoliväliin asti, joten ulos kulkeminen luonnistuu myös kapeissa väleissä oven reunoja kolhimatta. Tyylikkäästi viimeisteltyä ohjaamoa koristaa kaksi 10,25 tuuman näyttöä, jotka käyttävät Mersun äänikomentojakin ymmärtävää MBUX-tietoviihdejärjestelmää.

Punaisilla AMG Line -tikkauksilla varustetut istuimet ovat tyylikkäät, mutta kovanpuoleiset.
Takapenkille mahtuu aikuinenkin istumaan. Keskipaikka on harvinaisen ahdas.

Huterasta oman tiensä kulkijasta kasvoi lopulta viimeisen päälle tyylitelty pikkuauto, jonka vakiovarusteluun kuuluvat nyt Advance Plus- paketin sisältämät monet herkut ja mm. adaptiivinen vakionopeudensäädin. Tästä huolimatta lähes 43 000 euron lähtöhinta on kova pala purtavaksi, etenkin kun muutaman ylimääräisen lisävarusteen avulla hinnan saa hipomaan pilviä. Kulutustottumukset ovat jo jonkin aikaa siirtyneet kohti suurempia autoja, joten on mielenkiintoista nähdä, mitä tulevaisuus pitää sisällään tälle ikoniselle, Suomessa valmistetulle pikkuautolle.

Hybridijärjestelmän akut syövät tilaa välipohjan alta. Tavaratilaa jää 310 litraa.

Mercedes-Benz A250e Hatchback AMG-line

  • Moottori Rivi-4, bensiini + sähkö
  • Iskutilavuus 1 332 cm3
  • Teho 160 kW (218 hv) Vääntö 270 Nm Voimansiirto Etuveto, 8-nop. kaksoiskytk.aut
  • 0−100 km/h 7,4 s
  • Huippunopeus 225 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 1,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 24 g/km
  • Mitat Pituus 4 419 mm, leveys 1 796 mm, korkeus 1 452 mm, akseliväli 2 729 mm, tavaratila 310–1 120 l
  • Omamassa 1 620 kg
  • Plussaa: Tekniikka, taloudellinen hybridivoimalinja
  • Miinusta: Korkea hinta, herkkä kaasupoljin
  • Koeajettu auto vakiovarustein: 53 975 €, mallisto alkaen: 42 878 €

Kenelle?

Mersun kompakti plugari on toimiva kauppakassi, mutta toimii myös pienen ruokakunnan ainoana yleisautona. Tarmoa riittää vetämään jopa 1 600 kilon peräkärryä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt