Tuulilasi

Koeajo: Mazda CX-5 2,0 AWD Skyaktiv-G 6AT – perusperheelle

Koeajo: Mazda CX-5 2,0 AWD Skyaktiv-G 6AT – perusperheelle

Uudessa CX-5:ssa on paljon hyvää, mutta turboton bensakone on väärä valinta kookkaaseen nelivetoiseen katumaasturiin.
Teksti Olli Koivusalo
Kuvat Hannes Paananen
Mainos

Auto näyttää hyvältä ja kuljettajan paikalle istahtaa mielellään. Myös hallintalaitteet ovat oikeilla paikoillaan. Mittaristo on selkeä ja helppolukuinen, jopa klassisella tavalla tyylikäs.

Kuljettajan työympäristö ja lähes jokaiseen autoon ainakin lisävarusteena saatava multimedianäyttö ovat yhä tärkeämpiä elementtejä autokaupassa. Käyttöliittymän on oltava selkeä ja looginen. Tässä Mazda on onnistunut.

CX-5:n istuin on riittävän kookas ja tarjoaa kohtuullisesti sivuttaistukea. Säätövaroissa ei ole moittimista ja ratin saa tarpeeksi lähelle. Perusasiat ovat siis kunnossa.

Reippaaksi tarkoitettu lähtökiihdytys maantien rampista liikennevirtaan tuottaa ikävä kyllä pettymyksen. 2-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori yhdistettynä 6-loviseen automaattiboksiin ei tarjoa sellaista suorituskykyä kuin tämän tyyppiseltä autolta odottaisi.

Kun tallan iskee pohjaan ja repii kierrokset reiluun 6000:n, autolla ehtii kyllä, mutta perhemaasturin luonteeseen tällainen huudattaminen ei oikein istu. Alavääntöä saisi olla huomattavasti enemmän. Mutta kuten tiedetään, Mazda ei bensaturboihin usko. Ehkä kannattaisi.

Etäinen ohjaustunto

Kuuttakymppiä alamäkeen rullatessa moottori nostaa yht’äkkiä kierrokset lähes seitsemään tonniin. Vakionopeudensäädin toimii periaatteessa aivan oikein ja estää vauhtia karkaamasta, mutta silti kokemus on hieman erikoinen. Vaikka ajan henki ei suosi dieselmoottoreita, on Mazda CX-5 auto, joka ehdottomasti kannattaa varustaa nakulla. Samaan pakettiin kun saa vielä sen turbon ja alaväännönkin.

Ajettavuuden suhteen tunnelmat jäävät ristiriitaisiksi. Ainakin koeajossa olleen nelivetoversion alusta on erinomainen. Korin liikkeissä ei ole minkäänlaista epämääräisyyttä, eikä normaaleissa ajotilanteissa tule eteen mitään sellaista, mistä Mazda ei selviytyisi kiitettävin arvosanoin.

Ajamisen iloa himmentää kuitenkin etäiseksi jäävä ohjaustunto. Päivien mittaan tähän ominaisuuteen toki tottuu, ja loppujen lopuksi CX-5 alkaa vaikuttaa ihan rattimiehen autolta. Ensivaikutelma on kuitenkin sama jokaisella autoa kokeilleella toimituksen jäsenellä: ohjauksen täsmällisyys ei ole mainion alustan tasolla.

-

Kenelle? Asiallista ja luotettavaa autoa tarvitsevalle perheelle, joka ei halua maksaa ylimääräistä premiumista. Nelivetoa ei juuri huomaa kesäkeleillä, mutta talven liukkailla se tuo menoon vakautta. Turboton bensamoottori ei näin isoon ja painavaan autoon oikein istu.

Ajettavuus: Isoja katumaastureita ei tietenkään valmisteta ajettavuuden ehdoilla. Pääpaino on turvallisuudessa, etenemiskyvyssä ja hyvissä tiloissa. Odotukset eivät voi siis olla urheiluautoluokkaa. Tähänkin tosiasiaan suhteutettuna CX-5:n ohjaus tuntuu turhan etäiseltä. Toisaalta auton alustaa voi kehua suorastaan erinomaiseksi.

Tilat: Tunnelma etuistuimilla on väljän oloinen. Myös takapenkkiläisillä on mukavat oltavat – kunhan kyyditettäviä ei ole kahta enempää. Keskipaikka on ahdas ja kardaanitunneli syö keskimatkustajan jalkatilat tehokkaasti. Tavaratila on luokassaan tyypilinen.

Suorituskyky: Yli 1,5-tonnia tyhjänäkin painava auto vaatii voimaa liikkuakseen. Mazda irrottaa sinänsä asialliset 160 hevosvoimaa CX-5:n 2,0-litraisesta bensakoneesta, mutta koneen alavääntö on niin ohkainen, että hätäisempää kuljettajaa harmittaa. Päättäväisesti nilkkaa suoristamalla auto kyllä kiihtyy. Kierroksia pitää uskaltaa käyttää.

Kokonaisuus: CX-5 on laadukkaan oloinen järkiauto, jonka etuvetoinen perusmalli irtoaa karvan alle 30 tonnilla. Jos nelivetoa ei tarvitse, parhaan vastineen rahalle saa noin 35 000 euron hintaisella 2,2-litraisella turbodieselillä. Nelivetodiesel on myös bensaversiota edullisempi, joten valinta on helppo. Eivätkä ne dieselit Suomesta mihinkään katoa!

-

Mazda CX-5 2,0 AWD Skyaktiv-G 6AT Premium Plus

  • Hinta vakiovarustein: 42 441 euroa
  • Moottori: Rivi-4, bensiini
  • Iskutilavuus: 1 998 cm3
  • Teho: 118 kW (160 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö: 208 Nm / 4 000 r/min
  • Voimansiirto: Neliveto, 6-portainen automaattivaihteisto
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,5 s
  • Huippunopeus: 188 km/h
  • Yhd. EU-kulutus: 6,6 l/100 km
  • CO2-päästöt: 155 g/km
  • Mitat: Pituus 4 550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1 680 mm, akseliväli 2 700 mm, tavaratila 506 l
  • Omamassa: 1 580 kg
Julkaistu: 9.11.2017