Tuulilasi

Koeajo: Kia Stonic 1.0 T-GDI - Kuka minä olen?

Koeajo: Kia Stonic 1.0 T-GDI - Kuka minä olen?

Ei pikkuauto, mutta ei varsinaisesti katumaasturikaan: Kian pirtsakka uutukainen venyttää taas kerran luokkarajoja.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Stonicia silmäillessä menee helposti ymmälleen. 4,14 metrin mittaisena sen ulkomitat ovat kompaktit, mutta pikkuautoksi Stonicia ei voi luokitella – etenkään sisätilojen suhteen. Katumaasturikaan se ei myöskään ole, vaikka Stonicissa ratsastetaankin aavistuksen normaalia ylempänä.

Stonic kasataan samalle alustalle kuin Rio, mutta korin korotus ja pidennys sekä bodatumpi ulkomuoto antavat sille omanlaisensa ilmeen. Rion piirteitä on tosin vielä niin paljon jäljellä, että yhtä hyvin Stonicin nimi olisi voinut olla Rio X tai Rio Active.

Stonic on tehty varmasti täysin harkiten juuri tällaiseksi. Kialla on jo kulmikas Soul, joka myös jatkaa elämäänsä. Stonic ei siis korvaa sitä. Sen sijaan kompakti tila-auto Venga jää eläkkeelle.Tämä on hieman sääli, sillä Vengassa oli erinomaiset ja todella monipuolisesti muunneltavat tilat. Stonic on selvästi perinteisempi. Takaistuimien selkänojat toki kippautuvat nurin, ja tavaratilassa on välipohja. Takapenkkejä ei voi kuitenkaan liikutella pituussuunnassa.

Ei ahdas. Tilojen suhteen kaikki on kuitenkin kunnossa, takana istuu mukavasti vielä aikuinenkin. Kun edessä istuu noin 180-senttinen kuski, hänen taakseen mahtuu vielä toinen samanmittainen. Polvet eivät ota kiinni selkänojaan, ja pään päällekin jää vielä mukavasti ilmaa.

Juuri Suomeen saapuneen Stonicin hinnat alkavat 17 990 eurosta. Tällöin kyseessä on vapaasti hengittävä, 1,2-litrainen ja 84-heppainen neloskone, jollaiseen ei moni päädy. Sen yläpuolelta löytyy 1,4-litrainen ja 100-heppainen vapari, joka on lyhyen koeajon perusteella yhä yllättävän toimiva paketti. Dieselkin on tarjolla, ja se on 1,6-litrainen. Sen myynti jäänee kuitenkin dieselskandaalin jälkimainingeissa marginaaliseksi.

Varteenotettavin vaihtoehto moottoripaletissa on siis litrainen ja kolmisylinterinen pikkuturbo, josta kiristetään irti 120 heppaa. Sillä jo pärjää. Pieni miinus tulee tosin siitä, että koneen jatkeena on alkuun aina 6-portainen käsiaski: automaatti tulee vasta ensi vuoden aikana. Tämä on hieman sääli, sillä pikkuturbon luonne huutaa automaattia – ja tällaisen auton omistaja suhaa luultavasti enimmäkseen taajamassa. Toistaiseksi myös kaikki moottoriversiot ovat perinteisiä, mutta sekä hybridiä että sähköautoa harkitaan tuotantoon.

Vaivaton. Ratin takaa koettuna Stonic on varsin vaivaton tapaus. Taajamissa vaihdekeppiä on tosin pakko heiluttaa melko tiheään, jotta meno säilyy jouheana. Ohjaus on hieman tunnoton, mutta sen kanssa voi elää. Jousitus on aavistuksen pintakova.

Korotettu kori merkitsee reipasta 18 sentin maavaraa, mutta nelivetoa ei ole tarjolla. Maastoajelut kannattaa siis jättää suosiolla väliin. Vaikka Stonic on hiukan normaalia korkeampi, sen kori ei kallistele liikaa mutkissa. Stonic tuntuu ajossa lähes tavalliselta kompaktilta viistoperältä, josta on vain hieman parempi näkyvyys ulos.

Stonicista jää melko kiva jälkimaku. Se on fiksun oloinen auto, ja jos lopulliset hinnat asettuvat houkuttelevalle tasolle, myynti lähtee kyllä rullaamaan. En ihmettelisi lainkaan, jos tällä autolla päästäisiin ensi vuoden lopulla aika lähelle Suomen 10 myydyimmän automallin jaloa joukkoa.

Hinta vakiovarustein 29 502 €

Kia Stonic 1.0 T-GDI Moottori Rivi-3, bensiini, turbo

  • Iskutilavuus 998 cm3
  • Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö 175 Nm / 1 500–4 000 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, 6-pykäläinen manuaali
  • 0-100 km/h 10,3 s
  • Huippunopeus 185 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 115 g/km
  • Mitat: Pituus 4 140 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 520 mm, akseliväli 2 580 mm, tavaratila 352 l
  • Omamassa 1 185 kg
Julkaistu: 28.11.2017