
BMW 320i GT on kuin mustaa magiaa – Se on näyttävä, tilava ja käytännöllinen
Lähes kymmenvuotias BMW:n kolmossarjan Gran Turismo lähtisi nyt mukaan selvästi alle 20 000 eurolla. Kannattaisiko ostaa pois?
Kun olimme ajaneet ensin Toyota Yariksen ja Hyundai Konan, päätimme lyödä ihan kunnolla lekkeriksi, eli nostaa aivot narikkaan. Bemarihan on aina Bemari, joten sellainen oli saatava. Ja kas kummaa, Yariksen hinnalla oli LänsiAutossa tarjolla myös kiehtova BMW 320i vuodelta 2014.
320i on yksi baijerilaisvalmistajan klassisimmista mallimerkinnöistä. Vanhaan hyvään aikaan – siis yli 30 vuotta sitten – tämä koodi tarkoitti silkinpehmeästi käyvää suoraa kuutosta. Meidän Bemumme keulalla oli arkinen neloskone. Onneksi sentään turboahdettu. Iskutilavuuskin oli mallimerkinnän mukaiset kaksi litraa. Nykyään BMW:n eikä myöskään Mercedeksen mallimerkinnöillä ja moottorien iskutilavuuksilla ole minkäänlaista yhteyttä toisiinsa.
Bemarimme ei ole perinteinen sedan vaan Gran Turismo. Tämä tarkoittaa pidempää koria ja luiskaperää. Ajoimme tummanpuhuvan kaunottaren päivänvaloon, ja aloimme syynätä sitä tarkemmin. Mustat alumiinivanteet näyttivät todella tyylikkäiltä, mutta mikäpä kiilui vanteiden keskiössä? Ihan oikea Alpinan merkki. Oli pakko kyykistyä alas, ja varmistaa asia. Kyllä, jokaisessa neljässä vanteessa oli tosiaan Alpinan logo.

Alan asiantuntijat tietävät, että Alpina on Burkard Bovensiepenin 1960-luvun puolivälissä perustama yhtiö, joka toimi ensin BMW-merkkisten autojen virityspajana. Sittemmin Alpinasta tuli BMW:n elimellinen osa. Yhtiön liikeideana on jalostaa vakio-Bemareista entistä hienostuneempia, ja ennen kaikkea kovakulkuisempia autoja. Kun logoa katsoo tarkkaan, huomaa, että klassisella vaakunapohjalla on vasemmalla tuplakaasuttimet ja oikealla kampiakseli. Näillä symboleilla viitataan Alpinen historiaan: tuplakaasuttimilla saatiin lisää kakkua moottoriin, ja kampiakselia muokkaamalla moottorin iskutilavuutta voitiin kasvattaa. Näillä lääkkeillä moottorin teho sitten kasvoi. Nykyään homma hoituu pääasiassa elektroniikkaa säätelemällä. Pitää kuitenkin muistaa amerikkalainen viisaus: mikään ei voita kuutiotuumia. Tällä viitataan juuri iskutilavuuteen. Jenkit ilmoittavat moottorin iskutilavuuden kuutiotuumina siinä missä me eurooppalaiset käytämme kuutiosenttimetrejä.

Vaikka Bemumme on suhteellisen iäkäs, siinä on melko kattava varustus. Peruutuskamera oli todellista luksusta yhdeksän vuotta sitten. Samaa voi sanoa ajonopeuden tuulilasille heijastavasta HUD-näytöstä (Head Up Display). Lohkolämmitin, ja siihen liitetty sisäpistoke ovat Suomessa aina tervetulleita varusteita. Myös vetokoukkua moni tervehtii ilolla. Tässä Bemussa se on alle taittuvaa mallia.

GT on 20 senttiä pidempi kuin vastaavan aikakauden 3-sarjan sedan. Akseliväliäkin on 11 senttiä enemmän. Nämä reippaat venytykset tarkoittavat hulppeilta takajalkatiloja ja valtavaa tavaratilaa. Tavaratila on niin pitkä, että sen perille yltää vain kurottelemalla – jos sittenkään. Tavaratila on erittäin käytännöllinen, sillä iso takaluukku aukeaa kattoa myöden. GT-malleissa on kehyksettömät ikkunat. Tämä on jännä yksityiskohta, mutta jos tiivisteet eivät ole kunnossa, tuulen suhinat alkavat nopeasti lisääntyä.


GT on ajettavuudeltaan tyypillinen BMW. Jousitus on jämäkkä, mutta kuitenkin mukava, ja maantie on tämän auton omin elementti. Alhaalta asti tukevasti vääntävä turbomoottori kuljettaa Bemua kepeästi ja automaatti hoitaa työnsä sivistyneesti. Siis kaikki hyvin? Ei nyt aivan, sillä moottorista kuului koeajolla omituinen napsuttava ääni kaikilla kierroslukualueilla. Tämän kiusallisen sivuäänen syy pitäisi ehdottomasti selvittää.

Ennen oli todellakin paremmin. Kun vertaa nykyautojen digimittaristoja tähän klassiseen näkymään, tulee itku silmään ihan väkisin.
BMW 320i GT Twinpower Turbo Business A
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
- Iskutilavuus 1 997 cm3
- Teho 135 kW (184 hv) Voimansiirto Takaveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 7,9 s
- Huippunopeus 229 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,2 l/100 km
- CO2-päästöt 145 g/km
- Mitat Pituus 4 824 mm, leveys 1 828 mm, korkeus 1 508 mm, tavaratila 520 l
- Omamassa 1 615 kg
- Hinta kesäkuussa 2023: 17 800 €, LänsiAuto, Espoo
Kenelle?
Jos haluaa itselleen näyttävän, mutta silti käytännöllisen ja tilavan auton järkihintaan, tätä sopivasti ajettua Bemua on vaikea ohittaa.

Aito porilainen
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Meillä Bemari tai Bemu. Englannissa Bimmer. Kuten monet meistä tietävät, BMW on lyhennys sanoista Bayerische Motoren Werke, eli Baijerin moottoritehtaat. Sanaleikit ovat aina hauskoja, ja lyhenteen BMW voi avata myös näin: Björneborgs Mekaniska Werkstad, joka tarkoittaa Porin konepajaa. Tämä saattaa kuulostaa vitsiltä, mutta tällainen yritys (joka siis käytti BMW-lyhennettä) oli aivan oikeasti olemassa, ja se oli perustettu jo vuonna 1858. Firma valmisti esimerkiksi maamoottoreita ja lämpöpattereita. Mitään yhteyttä BMW-autotehtaaseen ei porilaisilla tietenkään ollut, mutta nimen ruotsinkielinen lyhenne sattui siis olemaan sama kuin baijerilaisilla.
BMW-kirjainyhdistelmästä on olemassa myös todella törkeitä väännöksiä. Yksi niistä on Baader Meinhof Wagen. Baader on Andreas ja Meinhof Ulrike. He olivat länsisaksalaisen Punainen armeijakunta -nimisen terroristijärjestön jäseniä. Äärivasemmistolainen terrorisolu toimi aktiivisesti 1970-luvulla. Aikalaiskertomusten mukaan järjestön jäsenet käyttivät mieluusti pakoautoinaan Bemareita, esimerkiksi malli 2002 oli hyvin suosittu.
Lauri Larmela