
Suomen suosituin Hyundai uudistui – Ulkonäkö muuttui sporttisemmaksi, mutta kiihtyvyys laski
Hyundai Konan varustelusortimentin huipulle nostettiin uusi sporttisempi taso.
Hyundai Kona valittiin Vuoden Autoksi Suomessa 2023, ja tittelin siivittämänä sen myyntimenestys olikin viime vuonna varsin hyvää, kun Kona oli maamme myydyin Hyundai-malli kaikkiaan 581 kappaleella. Niistä jo kaksi kolmasosaa oli täyssähköisiä. Aika kulkee kuitenkin armottomasti eteenpäin, ja Konankin on uudistuttava pysyäkseen muodin huipulla. Niinpä Kona-malliston Comfort-varustelu jää pois, Style saa uudet mustat ulkonäköhöysteet ja huipulle tulee sporttinen N Line -varustetaso.
Kahden viime mainitun väliin jää vielä runsaasti varusteltu Premium, ja muutenkin Kona on Suomen oloja ajatellen pätevä laite: vakiovarusteisiin kuuluvat niin lämpöpumppu, akuston esilämmitys kuin harvinainen latausluukun lämmityskin. Koeajoon otimme upouuden, kuluvan mallivuoden N Linen, jonka painotus on ulkonäössä. Etu- ja takapuskurit, sivupeilit, 19 tuuman vanteet sekä urheilulliset istuimet ja ohjauspyörä erottavat N Linen muusta tarjonnasta. Hintahyppäys Premiumista on pari, Stylestä neljä tonnia ylöspäin.


Tummat sisätilat ovat pirteän sporttiset punaisin kontrastiompelein, ja muutenkin Konan sompailu arjessa on kohtuullisen mutkatonta. Pari pikkuseikkaa jäytää silti edelleen: eri varoituspimputtimet ovat luonteeltaan yhtä ärsyttävät kuin aina, ja niiden päältä pois kitkeminen kerta toisensa jälkeen on rasittavaa.
Esimerkiksi katse tiehen -avustinjärjestelmä ja kuljettajan väsymisentunnistin eivät pidä aurinkolasein ajamisesta koska silmät peittyvät, ja tästäkin Kona jaksaa väsymättä jankuttaa. Nopeusrajoitustunnistus ei sekään ole erehtymätön, ja saattaa siksi pimputella ylinopeudesta aivan syyttä.
Mukautuva tasanopeudensäädin on luonteeltaan ylivarovainen, mutta siihen kyllä tottuu.



Konan akkukoot ovat edelleen 48 ja 65 kWh, ja WLTP-toimintamatkat asettuvat niillä 377 ja 514 kilometrin tietämille. Kolean kevään koeajon aikana keskikulutus oli 21,6 kWh sadalla, kun keskinopeus oli reipas 51 km/h. Moottoritiellä todellisella 120 km/h -nopeudella kulutus asettuu normaalissa ajotilassa noin 24 kWh:n sadalla; ekomoodilla pääsee hieman sen alle. Kona kuluttaa siis melko paljon nopeuden noustessa, eikä autossa siksi ole varsinaista maratoonarin luonnetta.
Yllättävää on se, että N Line -varustelu itse asiassa hidastaa kiihtyvyyttä nollasta sataseen aavistuksen (0,3 sekuntia) alempiin varusteluihin verrattuna.
Hyundai Kona Electric 65 kWh 217 hv N Line
- Moottori: Sähkömoottori edessä
- Teho/vääntö: 160 kW(217 hv)/255 Nm
- Voimansiirto: Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 8,1 s
- Huippunopeus: 172 km/h
- Akkukapasiteetti: 65,2 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/102 kW
- Yhd. EU-kulutus: 14,7 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka: 444 km
- Mitat: Pituus 4355 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1575 mm, akseliväli 2660 mm, tavaratila 466+27 l, perävaunu 300/750 kg, omamassa 1 795 kg.
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 47 999 €, mallisto alkaen: 37 999 €
Plussaa
- Piristelty muotoilu
- Tasavarma kokonaisuus
Miinusta
- Korkeahko moottoritiekulutus
- Yliaktiiviset varoittimet
Kenelle?
Täyssähköistä perusperheautoa tarvitsevalle uudistunut Kona on edelleen pätevä auto. N Line lisää sporttista ilmettä, mutta ei suorituskykyä.
