Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Ford Ranger Platinum on kuin kotonaan huonoilla teillä – Turbodieselin takapenkistä lankeaa Suomessa roima rangaistus verottajalta

Ranger ei ole yhtä jyhkeä kuin aidot jenkkiavolavat. Kokonaisuus on kuitenkin niin vakuuttava, että nyt on pakko peukuttaa oikein kunnolla.

2.4.2024 | Päivitetty 16.4.2024 | Tuulilasi

Väitetään, että joskus voi olla vaikeampaa kuin aina. Kun pihvin kääntää ympäri, niin saattaakin olla hauskempaa kuin aina. Näin pääsi käymään, kun sain ajoon Ford Ranger Platinumin. Tätä ei saisi nähtävästi sanoa, mutta ihan meidän kesken voin paljastaa, että tässä autossa on sitä kuuluisaa munaa.

Ranger-mallisto uudistui viime vuonna, ja olen jo aikaisemmin päässyt maistelemaan Ranger Wildtrakia. Porkkanan värinen avolava oli komea ilmestys – päät kääntyivät missä vaan liikuinkin. Tuo yksilö oli näitä Suomen autoverojärjestelmän tuottamia kaikkein kauneimpia kukkasia: neljä ovea, mutta ei takapenkkiä. Suomessa pakettiautossa ei saa olla takaistuinta, jos halutaan saada hintalappuun jotenkuten kohtuullinen lukema. Takapenkitön Ranger Wildtrak maksaa reilut 60 000 euroa.

Ford Ranger Platinumin lava on aika lyhyt
Lava on aika lyhyt.
Ford Ranger Platinumin lavan reunoissa on jämäkät lenkit kuorman sitomista varten. Niiden paikka on säädettävissä.
Lavan reunoissa on jämäkät lenkit kuorman sitomista varten. Niiden paikka on säädettävissä.

Jos raha ei ole ongelma, kannattaa jättää Wildtrak pölyyntymään Ford-kauppiaan luokse, ja kurvata ulos myymälästä Ranger Platinumilla. Sen täydellinen mallimerkintä on peräti vaikuttava: Ford Ranger Platinum 3.0 Double Cab V6 EcoBlue 240 hv A10.

Platinum eroaa aiemmin ajamastamme Wildtrakista kahdella olennaisella tavalla. Wildtrakin diesel oli kaksilitrainen nelonen, mutta Platinumin keulalla jumputtaa kolmilitrainen kuutonen. Iso turbodiesel tuottaa niin mukavaa matkamusaa, että Bang&Olufsenin kaiuttimet jäävät vajaakäytölle.

Ehkä vielä olennaisempi ero Wildtrakiin verrattuna on se, että Platinumissa on se kuuluisa takapenkki. Istuin on ryhdikäs ja käytännöllinen, mutta siitä saa pulittaa järkyttävän summan rahaa. Muutamilla lisävarusteilla koristellun koeajoyksilömme hintalapussa luki 106 922,32 euroa. Autoveron osuus tuosta summasta on peräti 47 172,32 euroa. Nyt puhutaan niin sanotusta täyden autoveron pakettiautosta. Termi on niin surkuhupaisa kuin olla vaan voi. Se joka Platinumin ostaa, tekee merkittävän palveluksen velkakriisissä rämpivälle suomalaiselle hyvinvointivaltiolle. 47 000 eurolla saadaan hankittua aika monta koulukirjaa tai vaikkapa läjäpäin karvalakkeja Suomen armeijan tarpeisiin.

Ford Ranger Platinumin kojelauta on hyvin henkilöautomainen. Keskinäyttö on kokoa XXL.
Kojelauta on hyvin henkilöautomainen. Keskinäyttö on kokoa XXL.
Ford Ranger Platinumin moottori on 3 litran turbodiesel, 240 hv ja 600 Nm!
Täältä pesee: 240 hv ja 600 Nm!

Platinumissa on suunnilleen kaikki mahdolliset varusteet, joita vaan ikinä voi toivoa. Mainittakoon nyt vaikka se, että kummatkin etupenkit säätyvät sähköllä kymmeneen eri suuntaan. Niissä on tietysti lämmitys mutta myös jäähdytystoiminto.

Ajettavuudeltaan Ford Ranger on hiukan työkonemainen, mikä ei ole ihme, sillä pohjimmiltaan auto on avolavapaku ja sillä siisti. Kun suurin sallittu vetopaino on peräti 3 500 kiloa, auton alusta on pakko rakentaa raskaasta raudasta ja huolella. Asfaltilla meno on hiukan nypyttävää, mutta heti kun siirrytään soralle tai lumelle, jousitus alkaa olla enemmän omassa elementissään.

Ford Ranger Platinumin etupenkillä on asialliset tilat, ja penkeissä sähkösäädöt.
Edessä on asialliset tilat, ja penkeissä sähkösäädöt.
Ford Ranger Platinumin takapenkki ei ole kovin tilava, mutta kuitenkin mukava erikoisvaruste lava-autossa.
Takapenkki ei ole kovin tilava, mutta kuitenkin mukava erikoisvaruste lava-autossa.

Ford Ranger Platinum 3.0 Double Cab V6 A10

Ford Ranger Platinum on pohjimmiltaan hyötyajoneuvo, ja tämä tuntuu ajettavuudessa.
Ranger on pohjimmiltaan hyötyajoneuvo, ja tämä tuntuu ajettavuudessa.
  • Moottori V6, diesel, turbo
  • Iskutilavuus 2 993 cm3
  • Teho 179 kW (240 hv) / 3 250 r/min Vääntö 600 Nm / 1 750 r/min Voimansiirto Neliveto, 10-v. automaatti
  • 0−100 km/h 8,7 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 10,1 l/100 km
  • CO2-päästöt 266 g/km
  • Mitat Pituus 5 370 mm, leveys 2 028 mm, korkeus 1 914 mm, akseliväli 3 270 mm, tavaratilan pituus 1 564 mm
  • Omamassa 2 373 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 101 795 €, Mallisto alkaen: 44 610 €
  • Plussaa Jyhkeä olemus, muhkea moottori
  • Miinusta Suomen verottajan sanelema hinta

Kenelle?

Ford Ranger Platinum on todella erikoinen auto. Se sopii ostajalle, joka haluaa tavallisesta poikkeavan maasturin, jossa on vieläpä lava.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt