
Jos haluaa hymyä huuleen ja naapurit ymmälleen, valinta on Ford Capri – Legendaarisen automallin sähköversio kiihtyy väkivaltaisesti
Tämä ei ole museoiässä, eikä siinä ole äreää V6-moottoria keulalla. Mutta silti se on Ford Capri.
Autot alkoivat kiinnostaa minua jo alle kymmenvuotiaana, siis 1970-luvun puolivälissä. En tiedä, mistä sain herätyksen autojen ihmeelliseen maailmaan. Yksi vaikuttava tekijä oli eittämättä se, että löysin sukulaisten nurkista ison läjän vanhoja saksalaisia autolehtiä. Niiden parissa kului monta päivää – tai oikeastaan viikkoa.
En tietenkään ymmärtänyt sanakaan lehtien teksteistä, mutta autojen merkit ja mallit kävivät helposti selville. Kuvat olivat makeita, koska niissä vedettiin usein rankassa peräluistossa – takavetoisten autojen valtakautta kun tuolloin elettiin. Yksi mieleenpainuvimmista autoista oli Ford Capri – kuinkas ollakaan. Pitkäkeulainen peto näytti todella vauhdikkaalta.


Ja nyt pikakelauksella tähän päivään. Ajossa on uusi Ford Capri, jolla ei valitettavasti – tai jonkun mielestä onneksi – ole mitään tekemistä 50 vuoden takaisen nimikaimansa kanssa. Nostalgia toimii aina, mutta onhan se perin kummallista, että ikoninen Caprin nimi lätkäistään modernin sähköauton perään.

Nyky-Caprissa ei ole sinänsä mitään vikaa. Saimme ajoon ylähyllyn version, jossa oli neliveto ja muhkeat 340 hevosvoimaa. Saa ollakin tuota tehoa, kun autolla on massaa julmat 2,2 tonnia. Kovista toiveista huolimatta kevyttä ja tehokasta sähköautoa ei ole valitettavasti vieläkään keksitty. Pelkkää tehoa tärkeämpää on tietysti vääntömomentti, jota kahdesta sähkömoottorista irtoaa yhteensä 679 newtonmetriä.
Kuten kaikissa sähköautoissa, niin myös Caprissa tuo koko voimapurske on käytössä heti, kun moottorit saavat komennon, että mennään. Kiihtyvyys on niin väkivaltaista, että Fordin keula kohoaa hiukan, jos pedaalin pitää kunnolla lattiaan painettuna. Satasen vauhtiin päästään 5,3 sekunnissa. Aika on kova, muttei sähköautojen mittapuulla mitenkään erikoisen vaikuttava.
On todellakin helppo huomata, että tämä Capri ei oikeastaan ole edes Ford vaan Volkswagen. Valokytkimet, ja niin sanottu vaihdekeppi ovat ehtaa Volkkaria. Kyseessä onkin perustekniikaltaan sama auto kuin Volkswagen ID.4.


Sähköautoissa tärkein asia on tietysti toimintamatka. Caprille luvataan WLTP-normin mukaiseksi kantamaksi 560 kilometriä. Emme ehtineet testata väitteen todenperäisyyttä, mutta kyllä tällä autolla takuulla pääsee yli 400 kilometriä yhdellä latauksella, kunhan vaan ei ole tulipalopakkanen tai erittäin kova hoppu.
Ford Capri
Premium Extended Range AWD
Moottori: Kaksi sähkömoottoria
Teho/vääntö: 250 kW(340 hv)/679Nm
Voimansiirto: Neliveto, automaatti
0−100 km/h 5,3 s
Huippunopeus: 180 km/h
Akkukapasiteetti: 79 kWh (netto)
lataus ac/dc 11 kW/185 kW
Yhd. EU-kulutus 16,3 kWh/100 km
wlTP-toimintamatka: 560 km
Mitat Pituus 4 634 mm, leveys 1 872 mm, korkeus 1 626 mm, akseliväli 2 767 mm, tavaratila 567 l, perävaunu 750/1200 kg, omamassa 2 191 kg
Kenelle?
Jos haluaa vähän hymyä huuleen ja naapurit ymmälleen, niin Capri on juuri se oikea valinta – mielellään kirkkaankeltaisena.
Koeajettu auto vakiovarustein: 52 290 €
Mallisto alkaen: 41 990 €

Plussaa
Reipas toimintamatka
Hyvät tilat
Miinusta
Liikaa massaa