Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Jos haluaa hymyä huuleen ja naapurit ymmälleen, valinta on Ford Capri – Legendaarisen automallin sähköversio kiihtyy väkivaltaisesti

Tämä ei ole museoiässä, eikä siinä ole äreää V6-moottoria keulalla. Mutta silti se on Ford Capri.

25.6.2025 Tuulilasi

Autot alkoivat kiinnostaa minua jo alle kymmenvuotiaana, siis 1970-luvun puolivälissä. En tiedä, mistä sain herätyksen autojen ihmeelliseen maailmaan. Yksi vaikuttava tekijä oli eittämättä se, että löysin sukulaisten nurkista ison läjän vanhoja saksalaisia autolehtiä. Niiden parissa kului monta päivää – tai oikeastaan viikkoa.

En tietenkään ymmärtänyt sanakaan lehtien teksteistä, mutta autojen merkit ja mallit kävivät helposti selville. Kuvat olivat makeita, koska niissä vedettiin usein rankassa peräluistossa – takavetoisten autojen valtakautta kun tuolloin elettiin. Yksi mieleenpainuvimmista autoista oli Ford Capri – kuinkas ollakaan. Pitkäkeulainen peto näytti todella vauhdikkaalta.

Edessä on väljä tunnelma. Istuimet ovat muhkean kokoiset.
Edessä on väljä tunnelma. Istuimet ovat muhkean kokoiset.
Taakse mahtuu hyvin.
Taakse mahtuu hyvin.

Ja nyt pikakelauksella tähän päivään. Ajossa on uusi Ford Capri, jolla ei valitettavasti – tai jonkun mielestä onneksi – ole mitään tekemistä 50 vuoden takaisen nimikaimansa kanssa. Nostalgia toimii aina, mutta onhan se perin kummallista, että ikoninen Caprin nimi lätkäistään modernin sähköauton perään.

Lasikatto tuo matkustamoon kivasti valoa.
Lasikatto tuo matkustamoon kivasti valoa.

Nyky-Caprissa ei ole sinänsä mitään vikaa. Saimme ajoon ylähyllyn version, jossa oli neliveto ja muhkeat 340 hevosvoimaa. Saa ollakin tuota tehoa, kun autolla on massaa julmat 2,2 tonnia. Kovista toiveista huolimatta kevyttä ja tehokasta sähköautoa ei ole valitettavasti vieläkään keksitty. Pelkkää tehoa tärkeämpää on tietysti vääntömomentti, jota kahdesta sähkömoottorista irtoaa yhteensä 679 newtonmetriä.

Kuten kaikissa sähköautoissa, niin myös Caprissa tuo koko voimapurske on käytössä heti, kun moottorit saavat komennon, että mennään. Kiihtyvyys on niin väkivaltaista, että Fordin keula kohoaa hiukan, jos pedaalin pitää kunnolla lattiaan painettuna. Satasen vauhtiin päästään 5,3 sekunnissa. Aika on kova, muttei sähköautojen mittapuulla mitenkään erikoisen vaikuttava.

On todellakin helppo huomata, että tämä Capri ei oikeastaan ole edes Ford vaan Volkswagen. Valokytkimet, ja niin sanottu vaihdekeppi ovat ehtaa Volkkaria. Kyseessä onkin perustekniikaltaan sama auto kuin Volkswagen ID.4.

Keskinäyttö on nostettu pystyyn.
Keskinäyttö on nostettu pystyyn.
Tavaratila on jättimäinen.
Tavaratila on jättimäinen.

Sähköautoissa tärkein asia on tietysti toimintamatka. Caprille luvataan WLTP-normin mukaiseksi kantamaksi 560 kilometriä. Emme ehtineet testata väitteen todenperäisyyttä, mutta kyllä tällä autolla takuulla pääsee yli 400 kilometriä yhdellä latauksella, kunhan vaan ei ole tulipalopakkanen tai erittäin kova hoppu.

Ford Capri

Premium Extended Range AWD

Moottori: Kaksi sähkömoottoria

Teho/vääntö: 250 kW(340 hv)/679Nm

Voimansiirto: Neliveto, automaatti

0−100 km/h 5,3 s

Huippunopeus: 180 km/h

Akkukapasiteetti: 79 kWh (netto)

lataus ac/dc 11 kW/185 kW

Yhd. EU-kulutus 16,3 kWh/100 km

wlTP-toimintamatka: 560 km

Mitat Pituus 4 634 mm, leveys 1 872 mm, korkeus 1 626 mm, akseliväli 2 767 mm, tavaratila 567 l, perävaunu 750/1200 kg, omamassa 2 191 kg

Kenelle?

Jos haluaa vähän hymyä huuleen ja naapurit ymmälleen, niin Capri on juuri se oikea valinta – mielellään kirkkaankeltaisena.

Koeajettu auto vakiovarustein: 52 290 €

Mallisto alkaen: 41 990 €

Plussaa

  • Reipas toimintamatka

  • Hyvät tilat

Miinusta

  • Liikaa massaa

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt