
DS 7 E-Tense 360 – Houkutteleva menopeli täynnä eksoottisia yksityiskohtia, kovaan hintaan
Nyt nautitaan muhkea annos ranskalaista herkkua. Valitettavasti hienossa kattauksessa on outoja sivumakuja.
Olemme Vantaan Petikossa hakemassa autoa koeajoon. Virallisesti liikkeen nimi on DS Store Helsinki. Tässä sovelletaan vähän samaa logiikkaa kuin viereisen lentokentän nimeämisessä. Sehän on Helsinki-Vantaa, eikä suinkaan pelkkä Vantaa.
Pikkuasioista viis. Liike on yksi vaikuttavimmista, joissa olen vähään aikaan asioinut. Ulkoseinät ovat kiiltävän mustat, ja sisälläkin on hämärää. Näytillä olevat autot on kuitenkin valaistu niin hienosti, että ne melkein pomppaavat silmille. Seinillä on mustavalkoisia kuvia Pariisista. Niitä voi ihailla mukavilla nahkasohvilla lepuutellen. Tarjolla on tietysti tummapaahtoista kahvia. Sitä siemaillessa voi tarkastella esillä olevia väri- ja verhoilunäytteitä.
DS on merkki, joka haluaa selvästi panostaa kokonaiselämykseen. Eksoottista luksusta henkivä myymälä on osoitus tästä. Kun olemme aistineet ilmapiiriä hetken, on aika siirtyä auton luo. Koeajoon on tulossa uusi DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera. Vaikuttava mallimerkintä kertoo, että auto on lataushybridi, jonka voimalinjan kokonaisteho on 360 hevosvoimaa. Neliveto tulee kaupan päälle.

Tummansinen DS näyttää todella tyylikkäältä. Korissa on viljalti koristeellisia pikku yksityiskohtia, mutta varsinainen näytös alkaa, kun käy istumaan kuljettajan paikalle. Vaikuttavan isot kojelautanäytöt ovat nykyään normikauraa, mutta Seiskassa on vähän muutakin maustetta. Etuistuinten välisessä keskikonsolissa on rykelmä erikoisen näköisiä nappeja – niillä lasketaan ja nostetaan ikkunoita. DS:n bravuuri on kuitenkin kello, joka kiertyy esiin kojelaudan yläosasta, kun painaa starttinappia. Kello on merkkiä B.R.M. Tuo on lyhenne sanoista Bernard Richards Manufacture. Sadan vuoden takaista Art Deco -tyyliä henkivä kello on ranskalainen – totta kai.

DS 7 sijoittuu korimallinsa perusteella suosittuun SUV-luokkaan. Edessä on hyvin avaraa, kuten olettaa saattaa, mutta takana saisi olla muutama sentti lisää polvi- ja pääntilaa. Se olisi sitä todellista luksusta. Etupenkkiläiset voivat halutessaan nauttia istuimien hierontatoiminnoista.


DS 7 painaa vajaat 1,9 tonnia. Suuri massa ei ole tietenkään ongelma, kun hybridivoimalinjasta irtoaa 360 hevosvoiman teho, ja 520 newtonmetrin vääntömomentti. Näillä voimilla DS 7 liikkuu tarvittaessa kuin parempikin sportti.

Valitettavasti auton ajettavuudessa on jotain outoa. DS on omaa sukuaan Citroën, ja paremman pään Citikat ovat olleet aina tunnettuja sulavasta ajokäytöksestään. DS 7:n alusta on kuitenkin yllättävän kova. Asiaa pahentaa se, että renkaat ovat kovat 21-tuumaiset. Nyt ne olivat tietysti talvimallia, mutta kesärenkailla tilanne taitaa pahentua entisestään. DS 7:n ohjaustuntuma on keinotekoinen, ja auton luontainen suuntavakaus on heikko. Mihin ranskalaisten kuulu alustaosaaminen on oikein kadonnut?
Puutteet DS 7:n ajettavuudessa tuntuvat aika vakavilta, kun katsoo auton hintaa: 78 596 euroa. Summa on raju.
Kenelle?
Tässäpä auto hänelle, joka ei halua sulautua massaan. Näitä ei tule vastaan joka kulmalla. DS 7 huokuu todellista eksotiikkaa.

DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera
Moottori Rivi-4, turbo + 2xsähkömoottori
Iskutilavuus 1 598 cm3
Yhteisteho 265kW (360 hv)
Yhteisvääntö 520 Nm
Voimansiirto neliveto, 8-v. automaatti
0−100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 235 km/h
Yhd. EU-kulutus 1,8 l/100 km
CO2-päästöt 40 g/km
Mitat Pituus 4 593 mm, leveys 1 906 mm, korkeus 1 625 mm, akseliväli 2 738 mm, tavaratila 555 l
Omamassa 1 885 kg
Plussaa Eksoottinen kokonaisuus, vahva voimalinja
Miinusta Kova jousitus, keinotekoinen ohjaustuntuma
Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 78 596 €, mallisto alkaen: 59 288 €