
BMW X5 – Herkkusuun valinta, jonka ratissa matka joutuu vaikka taivaalta sataisi puukkoja
Hinta on näin hienojen autojen kohdalla oikeastaan vain triviaali yksityiskohta. Koska viimeksi pääsit laulattamaan BMW:n suoraa kuutosta? Nyt olisi tarjolla harvinaista herkkua.
Kuinka tällaisia autoja on enää olemassa? Hienoa että on! Näitä mietin, kun sain ajoon BMW X5 xDrive50e:n. Mallimerkintä kertoo, että paukkua pitäisi olla pellin alla kohtalaisen paljon, ja että mukana on myös lataushybriditekniikkaa sekä nelivetoa.
Tummanpuhuva auto teki jo ensivilkaisulla lähtemättömän vaikutuksen. Kevättalven aurinko paistoi vielä matalalta ja vailla lämpöä, mutta tuon kalpean mollikankin valovoima teki ihmeitä BMW:n maalipinnalle. Tanzanite Blue II Metallic -koodilla tunnettu väri vaihtoi sävyä katselukulmasta riippuen – liikuttiin jossain mustan ja vaaleansinisen välillä.


Auton ikkunat olivat vähän lumen peitossa, joten hyppäsin sisään, ja etsin käsiini harjan. Kun harja oli kädessä, tein sen mitä nykypäivänä ei kuulemma saisi tehdä. Painoin nimittäin starttinappia, ja jätin Bemun lämpiämään. Rikos ei tosin ollut kovin iso, sillä bensiinimoottori ei pärähtänyt käyntiin: nollapäästöt. Olin tietenkin ottanut etukäteen selville, että millainen moottori tässä tankissa oikein onkaan. No ei sen vähempää eikä enempää kuin turboahdettu suora kuutonen – ihan BMW:n parhaiden perinteiden alueella siis liikuttiin. Oli aika lähteä liikenteeseen.
Bemun sisustus oli valkoinen, mikä muodosti kutkuttavan kontrastin tummalle maalipinnalle. Kuljettaja istuu kuin komentosillalla, ja näkyvyys ulos autosta on erinomainen. Kun pääsin väljemmille väylille, polkaisin sitä oikeanpuoleista pedaalia vähän syvemmälle. Tähän asti olimme liikkuneet sähköllä, mutta nyt kuutonen heräsi eloon. Automaatti pudotti pari pykälää alaspäin, ja kabiinin täytti alkuvoimaiselta kuulostava bensaseireenin laulu. Ai mitä herkkua! Mittaristosta saatoin lukea, että sähköistä toimintamatkaa olisi jäljellä vielä 90 kilometriä, mikä on talvikeleillä ihan hyvä saavutus. Jos siis malttaa sähköllä ajella...


Nyt kun on kerran päästy kehumisen makuun, niin kerrottakoon, että tuo bensakuutonen antaa kuljettajan käyttöön 313 hevosvoimaa. Kun sähkö on mukana, teho heilahtaa lukemaan 489 hv. Mikä parasta, vääntöä on tarjolla tajunnan räjäyttävät 700 newtonmetriä. Näillä eväillä 2,5-tonninen monsteri liikahtaa satasen vauhtiin 4,8 sekunnissa.
Vaikka X5 on iso ja painava, se tuntuu kokoistaan pienemmältä. Sehän toki tiedetään, että BMW osaa rakentaa hienostuneen urheilullisesti eteneviä autoja.
Kommentti
Vedän mutkat vähän suoriksi, mutta sanonpa vaan, että näin hienojen autojen kohdalla hinta on oikeastaan vain triviaali yksityskohta. Jos maksaa, niin kyllä myös maistuu.
– Lauri Larmela –


BMW X5 xDrive50e M-Sport
- Moottori R6, bensiini, turbo + sähkö
- Iskutilavuus 2 998 cm3
- Yhteisteho 360 kW (489 hv)
- Yhteisvääntö 700 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 8-v. automaatti
- 0−100 km/h 4,8 s
- Huippunopeus 250 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,1 l/100 km
- CO2-päästöt 26 g/km
- Mitat Pituus 4 935 mm, leveys 2 004 mm, korkeus 1 755 mm, akseliväli 2 975 mm, tavaratila 500 l
- Omamassa 2 495 kg
- Plussaa Suora kuutonen on jalokivi omassa sarjassaan, kulkee kuin tauti
- Miinusta Takaistuin voisi olla tilavampi
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 103 162 €, mallisto alkaen: 99 508 €
Kenelle?
Tämä BMW X5 on todellisen herkkusuun valinta. Tyyli pitää, kone laulaa ja matka joutuu, vaikka taivaalta sataisi puukkoja.
